×
×

چشم به آسمان دیمکاران خراسان شمالی

  • کد نوشته: 3492
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۳
  • ۰
  • خراسان شمالی ۱۱۷ هزار هکتار دیمزار گندم و جو دارد و کشاورزان این استان برای بارندگی و فراهم شدن زمینه برداشت محصول مناسب از این سطح، در آخرین روزهای بهار چشم به آسمان دوخته‌اند.
    چشم به آسمان دیمکاران خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    خراسان شمالی ۱۱۷ هزار هکتار دیمزار گندم و جو دارد و کشاورزان این استان برای بارندگی و فراهم شدن زمینه برداشت محصول مناسب از این سطح، در آخرین روزهای بهار چشم به آسمان دوخته‌اند.

    مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: از مجموع دیمزارهای این استان ۹۸ هزار هکتار گندم و ۱۹ هزار هکتار جو است.

    مهندس محمدنقی کاظمیان افزود: میزان تولید غلات از این سطح، بسته به میزان تامین آخرین آب مورد نیاز کشتزارها، به ویژه در اراضی دیم دارد.

    وی با بیان اینکه رشد غلات در استان با توجه به سردی ابتدای بهار امسال عقب افتاد، افزود: البته گرم شدن هوا در ماه جاری تا حدودی این عقب ماندگی رشد را جبران کرد و بر اساس پیش بینی های هواشناسی، افزایش دمای هوا در تیر و مردادماه، رشد غلات را کامل تر خواهد کرد.

    وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سردی هوا در فروردین ماه و بخشی از اردیبهشت، رشد کشترازها را متوقف کرده بود، اکنون کشتزارهای منطقه، به ویژه دیمزارها نیاز به آب دارند.

    مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی مناسب امسال پیش‌بینی می‌شود افزون بر ۲۶۶  هزار تن گندم از کشتزارهای این استان برداشت شود که از این میزان ۱۸۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خواهد بود.

    کاظمیان افزود: اگر نیاز آبی کشتزارهای دیم در آخرین نوبت آب از ناحیه بارش باران برآورده شود پیش بینی می شود که تولید گندم از این هم بیشتر شده و خرید گندم  به افزون بر  ۲۰۰ هزار تن برسد.

    وی سطح زیر کشت گندم استان در سال جاری را ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از مجموع این سطح ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی است.

    وی اظهار داشت: پارسال ۱۶۸ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت گندم قرار گرفته بود.

    وی علت کاهش سطح زیر کشت غلات در این استان را تاخیر در بارش باران دانست و افزود: حدود ۱۰ هزار هکتار نیز از سطح زیر کشت جو کاهش یافته است.

    وی افزود: پارسال ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به صورت تضمینی از  گندمکاران خریداری شده بود.

    کاظمیان افزود: با توجه به افزایش قیمت دو برابری خرید تضمینی گندم، افزایش خرید از کشاورزان در سال جاری نیز پیش بینی شده است.

    چشم به آسمان دیمکاران خراسان شمالی
    چشم به آسمان دیمکاران خراسان شمالی

    وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار تن گندم در استان برداشت شده بود اما به علت قیمت پایین خرید تضمینی و همچنین گران بودن نهاده های دامی، برخی از کشاورزان رغبتی برای فروش محصول خود نداشتند و برخی نیز گندم را برای تعلیف دام مورد استفاده قرار دادند.

    وی سطح زیر کشت جو در این استان را ۴۲ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود از این سطح ۱۰۸ هزار تن محصول برداشت شود.

    وی گفت: کشت جو نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و سرما باعث شد تا کشاورزان با توجه به پایان فصل کشت، بخشی از زمین های خود را به کشت حبوبات اختصاص دهند.

    کاظمیان با بیان اینکه در آغاز کشت پاییزه غلات به علت تاخیر بارش ها نگرانی هایی در خصوص احتمال عقب افتادن رشد گندم وجود داشت، افزود: خوشبختانه بارش ها در اسفندماه پارسال و بهار امسال بسیار مناسب بود که این عقب ماندگی ها را جبران کرده است.

    مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به خنک شدن هوا در بهار، شرایط برای رشد کیفی گندم مهیا شده است که اگر در ماه جاری که آخرین مرحله آبیاری است بارش باران موثری داشته باشیم وضعیت گندمزارها بسیار مناسب خواهد شد.

    وی میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان را هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم عنوان کرد.   

    استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

    خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

    نویسنده: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *