×
×

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی
هشدار به آتش‌سوزی در گندمزارها

  • کد نوشته: 3672
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۷
  • ۰
  • معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: آتش‌سوزی در مزارع گندم، یکی از دغدغه ها در فصل برداشت محصول است و در این زمینه به کشاورزان توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.
    هشدار به آتش‌سوزی در گندمزارها
  • تبلیغ هدفمند

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: آتش‌سوزی در مزارع گندم، یکی از دغدغه ها در فصل برداشت محصول است و در این زمینه به کشاورزان توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.

    محمدجواد تشکری روز شنبه گفت: گندم کاران در زمان برداشت، باید تراکتور مجهز به گاوآهن در نزدیکی گندمزار داشته باشند تا در زمان حادثه احتمالی، نسبت به شیار و ایجاد آتش بر، اقدام کنند.

    وی افزود: کشاورزان باید سطل آب در نزدیکی تعبیه کنند تا در زمان حادثه، برای اطفای آتش استفاده کنند.

    تشکری گفت: برای مدیریت بحران، هماهنگی های لازم با شهرداری ها و بخشداری ها انجام می شود و در این زمینه همکاری خوبی میان مسوولان وجود دارد، البته یکی از مشکلات برای خاموش کردن آتش، نامناسب بودن راه های دسترسی است.  

    وی تصریح کرد: کشاورزان در فصل برداشت گندم، باید بررسی های لازم را از راه های دسترسی به مزارع داشته باشند و مشکلات در این زمینه را رفع کنند تا در زمان حادثه، معضل تردد خودروهای آتش نشانی کاهش یابد.  

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گردشگران و طبیعتگردان یکی از عاملان آتش سوزی در مزارع هستند، و در این زمینه کشتزارهای حاشیه جاده بیشتر در معرض خطر هستند از این رو از کشاورزان انتظارمی رود مراقبت های لازم را داشته باشند.

    مدیرجهادکشاورزی شهرستان راز و جرگلان هم گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت گندم، از کشاورزان انتظار می‌رود تدابیر لازم برای جلوگیری از آتش سوزی در مزارع، تدابیر لازم را داشته باشند.  

    الله وردی خادمی اظهار داشت: آتش سوزی در کشتزارهای گندم، یکی از تهدیدها در فصل برداشت این محصول است و در این زمینه، از کشاورزان انتظار می رود نسبت به اقدامات پیشگیرانه حساس باشند.

    وی افزود: تراکتورهای مجهز به گاوآهن باید در زمین کشاورزی، مستقر و آماده باشد تا در صورت وقوع آتش سوزی احتمالی، نسبت به شیار زدن و ایجاد آتش بر اقدام شود.  

    مدیرجهادکشاورزی شهرستان راز و جرگلان اظهار داشت: کمباین ها هم باید به کپسول های آتش نشانی مجهز باشند.  

    وی گفت: با هماهنگی های انجام شده با بخشداری ها و دهیاری ها، از توان آتش نشانی ها برای اطفای حریق در حادثه های احتمالی، استفاده می شود.  

    هشدار به آتش‌سوزی در گندمزارها
    هشدار به آتش‌سوزی در گندمزارها

    خادمی در بخش دیگر سخنان خود در باره حادثه آتش سوزی در حاشیه یکی از باغ ها در شهرستان مرزی راز و جرگلان گفت: حادثه آتش سوزی ساعت ۱۳ روز گذشته، در یکی از باغ های شهر راز گزارش شد.

    وی افزود: این باغ، در چهار کیلومتری ضلع غربی شهر راز واقع است که در اثر آتش سوزی، ۱۶ تا ۱۷ کندو خالی و کهنه کاملا سوخت و حدود ۱۰ تیر چوبی هم طعمه آتش شد و خوشبختانه آسیبی به خانه باغ و درختان باغ وارد نشد.

    مدیر جهادکشاورزی شهرستان راز و جرگلان گفت: کل فضای دچار حریق،  حدود ۵۰۰ مترمربع بوده است.

    سالانه بیش از ۲ هزار هکتار از زمین های شهرستان رازوجرگلان به کشت محصولات آبی و ۱۹ هزار هکتار نیز به کشت محصولات دیم اختصاص می یابد.

    شهرستان رازوجرگلان به علت موقعیت جغرافیایی و نزدیکی طبق طبقه بندی اقلیمی، در منطقه نیمه خشک کوهستانی و از لحاظ وجود توده های هوا و سامانه های باران زا در اقلیم مناطق معتدل کوهستانی واقع شده است.

    راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

    با توجه به بارندگی مناسب امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۵۰ هزار تن گندم از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت شود.

    خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.  

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *