×
×

مدیر کل گمرگ
ترکمنستان خلف وعده کرد

  • کد نوشته: 3906
  • ۱۳۹۹-۰۳-۲۳
  • ۰
  • مدیرکل گمرکات گلستان گفت که با وجود آماده‌بودن تونل بهداشتی راه‌اندازی‌شده در نقطه صفر مرزی در اینچه‌برون به عنوان مصوبه نشست مشترک کارگروه ۲ کشور در ۱۰ خرداد، ترکمنستان به وعده خود برای بازکردن این مرز عمل نکرد.
    ترکمنستان خلف وعده کرد
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل گمرکات گلستان گفت که با وجود آماده‌بودن تونل بهداشتی راه‌اندازی‌شده در نقطه صفر مرزی در اینچه‌برون به عنوان مصوبه نشست مشترک کارگروه ۲ کشور در ۱۰ خرداد، ترکمنستان به وعده خود برای بازکردن این مرز عمل نکرد.

    سیدابراهیم حسینی گفت: نمونه همین تونل در نقطه صفر مرزی کشور ترکمنستان هم ایجاد شده، اما مجوز بازگشایی، تردد و آغاز مبادلات تجاری ۲ کشور باید از سوی کشور همسایه صادر شود.

    در نشست ۱۰ خرداد امسال کارشناسان اقتصادی ۲ کشور که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و از طرف مقامات گلستانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان به همراه مدیران کل گمرکات و حمل و نقل استان در این نشست حضور داشتند، مقرر شد که طرفین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی نقاط مشترک مرزی نسبت به بازگشایی مرز و تردد ریلی و زمینی یکدیگر از روز ۲۱ خرداد اقدام کنند.

    ترکمنستان خلف وعده کرد

    ترکمنستان از اوایل اسفند ۹۸ و در پی همه گیری ویروس کرونا، مرز خود در اینچه برون گلستان را روی تریلی‌ها و کامیون‌های ترانزیت ایران و دیگر کشورها بست.

    با وجود تلاش مقامات دو کشور از جمله تماس تلفنی یک ماه پیش رییس جمهوری ایران با همتای ترکمنستانی برای از سرگیری تبادلات مرزی و نیز نشست کارگروه دو کشور در ۱۰ خرداد امسال هنوز این کشور از بازگشایی مرزهای خود بر روی خودروهای ترانزیت و صادراتی ایران خودداری می‌کند.

    مدیرکل گمرکات استان گلستان گفت: ترکمنستان نه تنها مرز اینچه برون بلکه هیچ کدام از مرزهای خود با جمهوری اسلامی را بازگشایی نکرده است.

    حسینی افزود: با وجود تلاش های زیاد گمرکات و نیز مرزبانی گلستان برای ملاقات با مقامات ترکمنستان اما مسوولان این کشور پاسخی به درخواست مسوولان این استان نمی‌دهند و حتی گرفتن نامه از طرف ایرانی را هم با رعایت تشریفات بهداشتی انجام می دهند.

    وی اضافه کرد: با وجود آماده شدن تونل ضدعفونی در داخل خاک ۲ کشور و در نقطه صفر مرزی و با وجود موافقت برای بازگشایی مرز ریلی در ۲۱ خرداد اما کشور ترکمنستان به این تعهد خود عمل نکرد.

    حسینی تصریح کرد: هم اکنون ۱۳۱ واگن باری که ۸۲ واگن آن حامل بار سیمان، انواع فلزات و اجناس پلاستکی هستند، در مرز اینچه برون آماده ورود به خاک ترکمنستان است که اجازه ورود به آنها داده نشد.

    اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان است.

    اینچه برون مرکز گمرکات این استان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

    در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

    استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *