×
×

تلاش برای زندگی
کارگران قربانی تورم

  • کد نوشته: 403
  • ۱۳۹۸-۰۲-۱۲
  • ۰
  • شرایط اقتصادی کشور به گونه‎ای شده که علی‎رغم فعالیت‎های سنگین در حوزه کارگری بسیاری از کارگران از حقوق کارگری رضایت چندانی ندارند. به گزارش فاطمه رایجی؛ خبرنگار هفته‎نامه بازار کسب و کار، ۵ تا۱۱ اردیبهشت‎ماه به‌نام هفته کار و کارگر نام‌گذاری شده و فرصت خوبی است تا به دغدغه کارگران در استان گلستان پرداخته شود. […]

    کارگران قربانی تورم
  • تبلیغ هدفمند

    شرایط اقتصادی کشور به گونه‎ای شده که علی‎رغم فعالیت‎های سنگین در حوزه کارگری بسیاری از کارگران از حقوق کارگری رضایت چندانی ندارند.

    به گزارش فاطمه رایجی؛ خبرنگار هفته‎نامه بازار کسب و کار، ۵ تا۱۱ اردیبهشت‎ماه به‌نام هفته کار و کارگر نام‌گذاری شده و فرصت خوبی است تا به دغدغه کارگران در استان گلستان پرداخته شود.

    طبق آمار مطرح شده تعداد کارگران بخش‌های خصوصی، صنعتی، اداری، صنفی، تعاونی، معدنی و سایر حوزه‌ها در استان گلستان ده‎ها هزار نفر است و به گفته متولیان آنچه دغدغه کارگران این استان و کل کشور شده مسائل معیشتی و امنیت شغلی است.

    پایین بودن دستمزد مقوله‎ مهمی در حوزه کارگری است که همیشه این قشر به جای برگزاری مراسم‎های متنوع در هفته کار و کارگر درخواست داشتند مسئولان آن را حل کنند.

    از  سویی دیگر با توجه به تورم‎های موجود در جامعه و فشار اقتصادی سنگین به بنگاه‎های اقتصادی کشور برخی از مدیران این بنگاه‎ها بخشی از این فشارها را به قشر کارگر منتقل می‎کنند و قانون‎های حمایتی از کار و کارگر را دور می‎زنند که گاهی این فشارها منجر به مشکلاتی مثل معدن یورت آزادشهر می‎شود.

    حتی برخی از بنگاه‎ها دست بر روی حقوق کارگران می‎گذارند و پس از واریز مبالغ به حساب کارگران برای آنکه از زیربارهای شکایت‎های کارگری شانه خالی کنند کارگران را موجاب می‎کنند که بخشی از این حقوق را پس از واریز به حساب شرکت و یا بنگاه واریز کنند.

    به نظر می‎رسد بهترین راهکار برای جلوگیری از سوء استفاده از کارگران این است که هزینه‎های پرداخت حق کارگری به صورت متمرکز و از سوی دستگاه‎های متولی از بنگاه‎های اقتصادی کسر شود تا این واحدها به اندک حقوق کارگری دست‎درازی نکنند.

     طی یکی دو سال اخیر مشکلات اقتصادی موجب افزایش شکاف طبقاتی، کاهش قدرت خرید و سخت شدن معیشت کارگران شده آنها روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند و شاید روزهای سختی را هم در پیش داشته باشند.

    علاوه بر کارگران واحدهای صنفی، اداری، خصوصی و سایر حوزه‌ها کارگران ساختمانی هم وضعیت مناسبی ندارند، استفاده کارفرمایان از کارگران اتباع خارجی، پایین بودن حقوق و دستمزد و مشکلاتی از این قبیل باعث شده کارگران ساختمانی استان گلستان روی خوش زندگی را نبینند.

    سال ۹۷ با همه تلاطم‌های اقتصادی به پایان رسید و  سال ۹۸ هم سال سختی برای آنها خواهد بود چرا که انگار برنامه‌ای برای کاهش دغدغه‌های آنها طراحی نشده است.

    سعید مازندرانی در این باره اظهار کرد: عملکرد خوبی را در پرداخت تسهیلات روستایی در سال ۱۳۹۷ شاهد بودیم  و توانستیم ۳ هزار و ۵۲ طرح را تخصیص اعتبار بدهیم و۳۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ایجاد ۶ هزار ۴۴۴ شعل پرداخت شده است.

    وی با بیان اینکه موانعی برای جذب اعتبارات وجود داشت و امید داریم این مشکلات حل شود، تاکید کرد: ۹۲  درصد بانک توسعه تعاون و کشاورزی اعتبارات را جذب کرده و صندوق کارآفرینی امید ۹۳ درصد سهم خود را از تسهیلات پرداخت کرده است.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: ۸۰ درصد از افراد حقیقی و ۲۰ درصد از افراد حقوقی تسهیلات کارآفرینی دریافت کردند و از میزان طرح‌های پرداخت شده به ۲ هزار و ۹۹ طرح   تسهیلات اعطاء شده است.

    مازندرانی افزود: براساس تفکیک جنسیتی  ۸۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون به بانوان در سال گذشته تسهیلات پرداخت شد و ۲۳۱ میلیارد تومان نیز آقایان تسهیلات دریافت کردند.

    وی تاکید کرد: در بخش مختلف اقتصادی ۱۰۱ درصد در بخش خدمات تسهیلات پرداخت شده است که از این میزان ۶۸ درصد در بخش خدمات و ۱۱ درصد در بخش کشاورزی از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان یادآور شد: در حوزه اشتغال فراگیر نیز ۴۲۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ابلاع اعتبار شده است و متاسفانه به دلیل آنکه در مهرماه سال گذشته از محل تبصره ۱۸ اعتبارات به آنها اختصاص داده نشده، نتوانستیم سهم استانی را جذب کنیم لذا ۱۵ درصد از تسهیلات اشتعال فراگیر جذب شده است.

    مازندرانی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ باید به بند الف و ب تبصره ۱۸ توجه شود، افزود: ۱۰۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بحث تسهیلات حمایتی جذب استان شد و که از این میزان تنها هشت درصد از تسهیلات را توانستیم جذب کنیم.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ابراز کرد:  در بحث مشاغل خانگی ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده که از این میزان ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان محقق شده و بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ طرح به بانک‌ها معرفی شده است و تا کنون بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

    وی گفت: در سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان ۱۲.۲ درصد بوده و با اقدامات و تلاش‌هایی انجام شده توانستیم در سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری استان ۹.۸ درصد برسانیم.

    مازندرانی تاکید کرد: در سامانه رصد ۲۰ هزار شغل تعهد استان بوده که ۱۴۸ درصد تحقق پیدا کرده است و  امسال نیز تاکنون  ۱۳۳ شغل ثبت شده است.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه  ۶۰ واحد روستایی  ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سیل خسارت دیدند، یادآور شد: در اشتغال فراگیر نیز ۱۰ واحد بر اثر سیلاب آسیب دیدند، همچنین ۹۲ واحد مشاغل خانگی نیز در سیل یک میلیارد تومان خسارت دیدند.

    وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای قالیبافی در استان گلستان بر اثر سیل دچا رخسارت شدند، بیان کرد: در استان گلستان بالغ بر یک هزار نفر قالیباف در حال فعالیت است.

    مازندرانی اذعان کرد: ۳۱ واحد تعاونی بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آسیب دیدند که تاکنون ۱۰۵ واحد مراجعه کردند.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اضافه کرد: نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ نفر برای بیمه بیکاری مراجعه کردند و تاکنون مستمری بیمه بیکاری برای ۴۱۰ نفر کارگر سیل‌زده برقرار شده است.

    انتهای پیام/

    نویسنده: فاطمه رائیجی
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *