×
×

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی
کاهش یک پنجمی درآمد کشاورزان

  • کد نوشته: 4095
  • ۱۳۹۹-۰۳-۲۹
  • ۰
  • رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: درآمد امسال کشاورزان این استان بر اثر خسارت‌های مختلف به ویژه سرمای بهاره یک پنجم کاهش یافت و به ۴۰ هزار میلیارد ریال رسید.
    کاهش یک پنجمی درآمد کشاورزان
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: درآمد امسال کشاورزان این استان بر اثر خسارت‌های مختلف به ویژه سرمای بهاره یک پنجم کاهش یافت و به ۴۰ هزار میلیارد ریال رسید.

    عبدالله یوسفی روز پنجشنبه ، ارزش تولیدات سالانه بخش کشاورزی این استان را ۵۰ هزار میلیارد ریال دانست.

    وی گفت: از مجموع خسارت ها بیشترین مربوط به خسارت سرمای بهاره به علت بارش برف و برودت هوای منفی ۳ تا ۱۰ درجه در سطح استان بود که در اواخر فروردین ماه به وقوع پیوست که در مجموع هشت هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۲۵ هزار و ۹۸۰ هکتار عرصه باغی و زراعی استان، آسیب رساند.  

    وی افزود: خسارات وارد شده به ۲۳ هزار و ۱۷۶ هکتار از باغ ها ناشی از سرمای ۲۰ و ۲۱ فروردین ماه، بیش از پنج هزار میلیارد ریال برآورد شده بود.

    وی اشاره کرد : سرما به بیش از ۱۰۲ هزار و ۸۰۱ هکتار از کشتزارهای منطقه نیز خسارت زد که ارزش آن حدود سه هزار میلیارد ریال تخمین زده شد.  

    رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: مابقی خسارت وارده به استان در زمینه سیل و تگرگ بوده است.

    وی افزود: هر ساله بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی در استان تولید می شد که امسال به علت سرمای بهاره بخشی از باغ های استان دچار کاهش تولید شده است.

    وی افزود: عمده خسارت سرما در بین باغ های گردو، گیلاس، زردآلو و بادام بوده است.

    از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به تا حدود ۳۰۰ هزار تن می رسد که امسال تولیدات محصول باغی استان با ۵۰ هزار تن کاهش مواجه است.

    یوسفی با بیان اینکه هر ساله بین یک میلیون و ۳۰۰ تا ۱.۵ میلیون تن انواع محصول در استان خراسان شمالی تولید می شود اظهار داشت: در سال زراعی ۹۸، ۷۱۷ هزار تن انواع محصول زراعی در استان تولید شده بود که خسارت های این بخش از ناحیه بارش باران، سیل و تگرگ و سرما باعث کاهش این میزان خواهد شد که هم اکنون در حال برآورد است.

    سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی است.

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.   بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

    حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

    کاهش یک پنجمی درآمد کشاورزان
    کاهش یک پنجمی درآمد کشاورزان
    کاهش یک پنجمی درآمد کشاورزان
    کاهش یک پنجمی درآمد کشاورزان

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *