×
×

گرما، عامل هجوم مار به خانه گنبدی ها

  • کد نوشته: 4524
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۹
  • ۰
  • گرمای هوای تابستان و کاهش غذا در طبیعت از یک سو و افزایش شمار جوندگانی مانند موش در کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب شهری از سوی دیگر سبب شده تا مارها به امید یافتن غذای مورد علاقه خود از اراضی زراعی حومه گنبدکاووس خارج شده و آرام آرام راهی خیابان و خانه‌های این شهر […]
    گرما، عامل هجوم مار به خانه گنبدی ها
  • تبلیغ هدفمند

    گرمای هوای تابستان و کاهش غذا در طبیعت از یک سو و افزایش شمار جوندگانی مانند موش در کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب شهری از سوی دیگر سبب شده تا مارها به امید یافتن غذای مورد علاقه خود از اراضی زراعی حومه گنبدکاووس خارج شده و آرام آرام راهی خیابان و خانه‌های این شهر شوند.

    حضور مارها در منازل مسکونی شهروندان گنبدی بویژه در محلات حاشیه‌ای شهر مانند شهرک‌ فرهنگیان، نئوپان، فرمانداری، بهارستان، سیدآباد و منازل نزدیک رودخانه‌های گرگانرود و چهل چای و نیز فضاهای باز و زمین‌های کشاورزی، موجب ترس و نگرانی آن ها شده است.

    آمار دقیقی از تعداد این خزندگان در خانه گنبدی ها نیست و به جز تعدادی که توسط ماموران آتش نشانی زنده‌گیری و در مکان‌های دورتر به طبیعت بازگردانده می‌شوند، بعضی مارها توسط شهروندان زنده‌ شکار شده و یا کشته می‌شوند.

    به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گنبدکاووس از ابتدای خرداد تاکنون و طبق گزارش مردمی، ۱۱ حلقه مار از منازل شهروندان ساکن محلات حاشیه شهر زنده‌گیری و در بیابان‌های اطراف رهاسازی شده است.

    سیدسجاد حسینی با اشاره به نقش مارها برای کنترل آفات و کاهش جمعیت جوندگان، از شهروندان گنبدی خواست موجب آزار رساندن به این حیوان نشده و به محض مشاهده، مراتب را به آتش نشانی اطلاع دهند.

    سم‌پاشی اطراف منازل مسکونی و زنده‌گیری این حیوان مهمترین خواسته شهروندان ساکن شهرک‌ها و محله‌های نزدیک زمین‌های کشاورزی گنبدکاووس است با این حال رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس معتقد است که سم پاشی به هیچ عنوان روش درستی برای مقابله با مارها نیست و به خانواده‌ها توصیه کرد در فصل تابستان که فعالیت خزندگان بیشتر است مواظب کودکان خود در محیط باز و خاکی و کنار رودخانه‌ها باشند.

    محمددردی آق‌آتابای افزود: چهار گونه مار از نوع آتشی، آبی، گرزه‌ای و کفچه مار در گنبدکاووس شناسایی شده که نوع گرزه‌ای و کفچه آن سمی است.

    همچنین مطابق اعلام رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس، در سه ماهه نخست امسال ۹ نفر به دلیل مارگزیدگی به بیمارستان‌های این شهرستان مراجعه و تحت درمان قرار گرفتند.

    در این پیوند رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان هم به ایرنا گفت: گسترش شهرها و نفوذ انسان به فضاهای بیابانی و محل زندگی حیوانات در کنار گرم شدن هوا، موجب رخنه مارها به منازل مجاور زمین‌های کشاورزی می‌شود.

    محمود شکیبا افزود: موش غذای اصلی مار است که به شهروندان توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده مار، منازل خود را برای کشف لانه موش نظافت کنند چرا که حضور مار در خانه ها به سبب احساس بوی این حیوان جونده است.

    وی تاکید کرد: این حیوان خزنده از وجود انسان احساس خطر می‌کند و همواره آمار مار گزیدگی بسیار کمتر از آمار تلف شدن مارها توسط انسان است.

    شهرداری گنبدکاووس هم هر ساله با گرم شدن هوا در ۲ نوبت اواخر بهار و تابستان با لایروبی و آهک‌پاشی، جداول و کانال‌های آب‌رو شهر را از وجود لجن و بوی بد و تجمع حشرات و حیوانات موذی پاک می‌کند و به طور همزمان عملیات طعمه‌گذاری در محل زیست موش‌ها در حاشیه شمشادها، زمین‌های خاکی و باز و ساختمان‌های مخروبه شهر انجام می‌شود.

    این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر در شرق استان گلستان واقع شده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *