×
×

در دیدار با نمایندگان مجلس صورت گرفت
رفع مشکل تامین آب شرب شهرهای گلستان

  • کد نوشته: 4560
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۰
  • ۰
  • سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان و مدیران و معاونین شرکت گزارشی از سیمای آب شهرستان و همچنین طرح های عمرانی در دست اجرا در این شهرستان ارائه کردند
    رفع مشکل تامین آب شرب شهرهای گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان و مدیران و معاونین شرکت گزارشی از سیمای آب شهرستان و همچنین طرح های عمرانی در دست اجرا در این شهرستان ارائه کردند .

    سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه عنوان کرد: یکی از مشکلات شهرستان گنبد، مشکل تامین آب شرب این شهر و روستاهای نوار مرز است و  یکی از اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای گلستان، طرح تامین آب شرب ۴ شهرستان گنبد، مینودشت، گالیکش و مراوه تپه و ۱۳۰ روستای نوار مرز است که قرار است از محل سد نرماب تامین شود و دربخش های  تصفیه خانه، مخزن، خط انتقال و… نیازمند تامین اعتبارات بیشتری است.

    مهندس سید محسن حسینی افزود: ازمجموع سدهای بزرگ مخزنی استان ، ۸ سد در شهرستان گنبد قرار دارد وهمچنین دو سد از سه سد لاستیکی استان با اهداف تنظیمی در این شهرستان احداث شده است.

    رفع مشکل تامین آب شرب شهرهای گلستان
    رفع مشکل تامین آب شرب شهرهای گلستان

    وی با بیان اینکه شبکه فرعی سد گلستان نیز هنوز تکمیل نشده است و نیاز به اعتبارات دارد، افزود : بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت های سیل سال گذشته به تاسیسات شرکت آب منطقه ای استان بود که  آن چه عملا تخصیص یافت، ۸۰ میلیارد تومان بود.

    معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای نیز در این جلسه اظهار کرد: در استان گلستان سالهای خشکسالی و ترسالی متوالی داریم و این موضوع مدیریت آب در استان را با چالش مواجه می کند.

    مهندس حسین دهقان افزود: طی سال های اخیر رسوب زیادی از بالادست و ورودخانه ها به سدهای استان وارد شده است و هم اکنون این سدها حدود ۵۰ درصد حجم مخازن خود را از دست داده اند که این موضوع می تواند ، تامین منابع آب برای بهره برداران را با چالش مواجه کند.  

    وی افزود: باید ضمن مطالعات اولیه ، ردیف اعتباری برای علاج بخشی سدهای گلستان و بوستان و مجموعه سدهای آلاگل در نظر گرفته شود ، با اجرای این طرح ها فواید بسیاری به استان و شهرستان عاید خواهد شد.

    مدیر امور منابع آّب شهرستان گنبد و مینودشت در این نشست اظهارکرد: در حوزه آب زیرزمینی ۱۰۰ درصد منابع آب زیرزمینی و در حوزه آب سطحی حدود ۷۰ درصد آب در این شهرستان در حال استفاده است.

    مهندس جواد تیموری در ادامه، کمبود آب در فصل زراعی و کاهش بارش ها و تغییر کیفیت آب زیرزمینی شهرستان گنبد از جنوب به سمت شمال و شور شدن آب زیرزمینی در شمال شهرستان و در نتیجه کمبود آب شرب را از چالش های تامین آب این شهرستان عنوان کرد.

    وی افزود: در مجموع ۲۴۰۰ چاه عمیق و کم عمق مجاز در شهرستان بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب را استحصال می کنند و نیاز است با توجه به سیلابی بودن شهرستان در تامین اعتبارات سیل کمک شایان تری به این شهرستان صورت گیرد.

    سرپرست گروه توسعه سدها و مدیریت سیلاب شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این دیدار اظهار کرد: بخش عمده شبکه ۲ سد بزرگ در حال اجرای نرماب و چایلی در شهرستان گنبد قرار دارد که سد نرماب حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته برای نهایی شدن کار نیازمند اعتبارت ویژه تری است.

    مهندس حسین جمشیدی در ادامه در خصوص سد
    چایلی و طرح های آبرسانی و کنترل سیلاب این شهرستان توضیحات مفصلی ارائه کرد.

    نماینده مردم شهرستان گنبد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست افزود: منطقه گنبد تنها منطقه بنده نیست و دغدغه نرماب و چهلچای دغدغه همه نمایندگان استان است چرا که اولین دغدغه همه ما آب است و آب با اقتصاد گره خورده است و اقتصاد استان نیز به کشاورزی وابسته است.

    وی بیان کرد: کشاورزان استان به آب نیازمند هستند و همت جهاد کشاورزی ، استانداری و همه دولت مردان این موضوع را می طلبد که به کمک آب منطقه ای بیایند و واقعا مدیریت آب در استان  کم آب گلستان آسان نیست .

    شادمهر تصریح کرد: ما در همه شرایط با همه توان در کنارشما و با شما هستیم و از طرح های توسعه ای که دارید به ویژه طرح های کنترل سیل و لایروبی و تامین منابع آب دفاع می کنیم.

    .

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *