×
×

استاندار گلستان
ردیف اعتبار ملی برای ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان

  • کد نوشته: 5015
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۷
  • ۰
  • استاندار گلستان با اشاره به جایگاه باارزش دیوار دفاعی گرگان از منظر تاریخی گفت که ترمیم و ثبت این دیوار در فهرست میراث جهانی نیازمند ردیف اعتباری ملی است.
    ردیف اعتبار ملی برای ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان
  • تبلیغ هدفمند

    استاندار گلستان با اشاره به جایگاه باارزش دیوار دفاعی گرگان از منظر تاریخی گفت که ترمیم و ثبت این دیوار در فهرست میراث جهانی نیازمند ردیف اعتباری ملی است.

    هادی حق شناس در دیدار با مونسان وزیر میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی بر لزوم تسریع در فرآیند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان تاکید کرد وخواستار تامین منابع مالی برای احیای این اثر ارزشمند شد.

    دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده یکی از سه دیوار تاریخی جهان است.

    این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است.

    طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر است.

    امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است.

    ردیف اعتبار ملی برای ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان
    ردیف اعتبار ملی برای ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان

    پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شد.

    در دیدار استاندار گلستان و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین مقرر شد منابع مالی لازم برای راه اندازی هفت بازارچه دائمی صنایع دستی در گلستان تامین شود.

    همچنین در این دیدار مقرر گردید تامین مالی لازم جهت ایجاد زیرساخت های گردشگری از جمله هتل های ۵ ستاره و دیگر اقامتگاه های گردشگری گلستان صورت گیرد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *