×
×

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی
جوامع محلی برای مهار آتش دستانشان خالی است

  • کد نوشته: 5051
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۸
  • ۰
  • جوامع محلی خراسان شمالی برای همکاری با نیروهای امدادی در مهار و فرونشاندن آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی هیچ تجهیراتی ندارند. و از سال ۹۵ تا کنون حتی یک ریال اعتبار برای این بخش هزینه نشده است.
    جوامع محلی برای مهار آتش دستانشان خالی است
  • تبلیغ هدفمند

     جوامع محلی خراسان شمالی برای همکاری با نیروهای امدادی در مهار و فرونشاندن آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی هیچ تجهیراتی ندارند. و از سال ۹۵ تا کنون حتی یک ریال اعتبار برای این بخش هزینه نشده است.

    فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی روز چهارشنبه با بیان این مطلب اظهار داشت: تجهیز جوامع محلی برای فرونشاندن آتش‌سوزی می تواند جلو بسیاری از خسارت هایی که از این ناحیه به منابع طبیعی وارد می شود، را بگیرد در حالی که مدت هاست به جوامع محلی، روستاییان و عشایر در این خصوص حتی یک ریال هم کمک نشده و امسال هم هنوز اعتباری در این زمینه دریافت نکرده ایم.

    سرهنگ موسی الرضا حیاتی با بیان اینکه استانداری قول داده اعتباراتی به این بخش اختصاص دهد، افزود: ما امکانات مناسب و روزآمد نداریم و اگر اعتبار ملی و استانی به ما اختصاص می دهند، باید در حدی باشد که امکاناتی مناسب از جمله پهپاد برای استان تهیه شود.

    وی به نیاز مبرم استان به بالگرد برای مهار آتش سوزی های عرصه های طبیعی اشاره کرد و گفت: با وجود شرایط منطقه و داده های پهنه بندی حریق که بیشتر نقاط استان را در معرض خطر نشان می دهد، وجود بالگرد برای اطفای حریق لازم است اما نه تنها در استان ما بلکه در استان های همجوار هم حداقل یک بالگرد تخصصی وجود ندارد.

    حیاتی گفت: اگر مسوولان استانی ما در فکر تامین تجهیزات مناسب و به روز برای کنترل حریق های احتمالی نباشند ما نه تنها نمی توانیم منابع طبیعی از جمله عرصه های مرتعی و جنگلی را حفظ کنیم  بلکه منابع کنونی و میراثی را که به ما رسیده است را نیز از دست می دهیم و برای تجدید آنها هر چقدر هم هزینه کنیم جبران مافات را نخواهد کرد زیرا سال ها زمان می برد تا این منابع احیا شوند.  

    فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به آتش سوزی ۲ روز گذشته در بخشی از عرصه های منطقه کوه بهار در شهرستان های گرمه و جاجرم، از مساعدت فرماندار گرمه برای فرونشاندن این آتش قدردانی کرد و اظهار داشت: با بسیج تمام امکانات و نیروهای بخش دولتی و خصوصی و اعزام ادوات و ماشین های سنگین مانند لودر و بولدوزر به محل آتش سوزی و همکاری تنگاتنگ ادارات دولتی توانستیم آتش بار ایجاد کرده و آتشی را که می رفت کل منطقه دربرگیرد، به طور کامل مهار و خاموش کردیم.

    جوامع محلی برای مهار آتش دستانشان خالی است

    وی در مورد مساحت منطقه خسارت دیده گفت: خوشبختانه با رویت دوباره محل و برآورد اولیه مشخص شد مساحت آتش سوزی کمتر از ۵۰ هکتار است و اما از دست رفتن حتی یک متر منابع طبیعی سنگین است و نباید اتفاق بیفتد.

    سرهنگ حیاتی پیش از این، افزایش شمار آتش سوزی ها در این استان را نگران کننده خوانده و گفته بود که اکنون هر ۲ روز با یک حادثه آتش سوزی در پهنه‌های این استان مواجه هستیم.  

    گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

     جنگل های خراسان شمالی در ۲ ناحیه رویشی است که ۲۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل های ناحیه هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایران – تورانی و در سطح استان پراکنده است.

    جوامع محلی برای مهار آتش دستانشان خالی است

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *