×
×

گوجه کاران گلستان خواستارحمایت از محصول تولیدی هستند

  • کد نوشته: 5457
  • ۱۳۹۹-۰۴-۲۷
  • ۰
  • فصل برداشت گوجه فرنگی در گلستان به جای آن‌که پیام‌آور شادی برای کشاورزان این استان باشد، سرآغاز راهی طولانی برای چگونگی فروش، یافتن چاره‌ای برای خراب‌نشدن گوجه‌ها و پیشگیری از ضرر ناشی از انباشت محصول است که در این شرایط حمایت‌های دولت می‌تواند مانع افزایش حجم خسارت‌ها شود.
    گوجه کاران گلستان خواستارحمایت از محصول تولیدی هستند
  • تبلیغ هدفمند

    فصل برداشت گوجه فرنگی در گلستان به جای آن‌که پیام‌آور شادی برای کشاورزان این استان باشد، سرآغاز راهی طولانی برای چگونگی فروش، یافتن چاره‌ای برای خراب‌نشدن گوجه‌ها و پیشگیری از ضرر ناشی از انباشت محصول است که در این شرایط حمایت‌های دولت می‌تواند مانع افزایش حجم خسارت‌ها شود.

    آشفتگی هر ساله بازار گوجه فرنگی در فصل برداشت، کشاورزان گلستانی را درمانده کرده و آن ها با وجود صرف هزینه های فراوان تولید ناشی از خرید بذر، کود، سم، کارگر و حمل بار، به حداقل ها و چشم بستن بر سود فروش که ماه ها برای آن به آب و آتش زده اند رضایت می دهند.

    رییس خانه کشاورز گلستان گفت: گوجه فرنگی تولیدی امسال استان به دلیل نداشتن خریدار و پایین بودن قیمت نسبت به هزینه‌های تولید، دچار آشفتگی شده که ساماندهی آن برای کمک به بهره‌برداران و جلوگیری از سودجویی دلالان ضروری است.

    علیقلی ایمانی افزود: در صورت ادامه این شرایط، محصول روی دست کشاورزان باقی مانده و موجب هدر رفت دسترنج آن ها و دلسردی برای کشت سال زراعی آینده خواهد شد.

    وی ادامه داد: امسال کارخانه های رب استان نیز تمایلی برای خرید گوجه فرنگی از کشاورزان ندارند که لازم است دستگاه های مرتبط برای رفع نگرانی گوجه کاران استان در فصل فروش محصول و کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان ورود کنند.

    هر کیلوگرم گوجه فرنگی تولیدی استان بین ۳۵ تا ۴۰ هزار ریال برای مصرف کننده در بازار گرگان عرضه می شود در حالی که به گفته ایمانی قیمت خرید این محصول از کشاورز توسط دلالان نصف این مبلغ است.

    رییس خانه کشاورز گلستان همچنین با اشاره به ظرفیت بسیار خوب صنایع غذایی و تبدیلی گوجه فرنگی استان گفت: با مدیریت درست می توان از این فرصت برای سودرسانی به گوجه‌کاران منطقه و ایجاد ارزش افزوده برای توسعه اقتصاد استان بهره برد اما تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

    وی ادامه داد: سال قبل پیشنهاد قیمت خرید گوجه فرنگی از کشاورزان به قیمت هر کیلو ۱۲ هزار ریال توسط کارخانه‌های رب مصوب شد اما کارخانه داران به این مصوبه عمل نکرده و هر کیلو گوجه را به قیمت ۶ هزار ریال از کشاورزان خریدند.

    گوجه کاران گلستان خواستارحمایت از محصول تولیدی هستند
    گوجه کاران گلستان خواستارحمایت از محصول تولیدی هستند

    در گلستان ۱۸ واحد تولیدی رب گوجه با ظرفیت اسمی بیش از ۲۱۰ هزار تن فرآوری گوجه زیر پوشش سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی گلستان مشغول فعالیت است.

    کارخانه داران رب در گلستان مشکل فروش دارند

    یکی از کارخانه داران رب گوجه فرنگی در گرگان گفت: مشکل اصلی کارخانه‌داران رب برای خرید گوجه فرنگی از کشاورزان، تامین سرمایه در گردش بخاطر فروش نرفتن تولیدات سال قبل است.

    علی اصغر اسدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسته شدن مرزها در پی گسترش کرونا نیز باعث شده تا رب تولیدی کارخانه های استان صادر نشود و علاوه بر آن نگهداری تولیدات در سردخانه های اجاره ای نیز بر مشکلات ما افزوده است.

    گفته می شود حدود ۱۵ هزار تن رب گوجه در انبارهای کارخانه های استان گلستان باقیمانده و همین عامل رغبت آن ها برای خرید گوجه فرنگی امسال را کاهش داده است.

    این کارخانه دار گرگانی افزود: اگر دولت رب گوجه را از کارخانه داران خریده یا زمینه صادرات این محصول را فراهم کند، امکان خرید گوجه از کشاورزان فراهم شده و علاوه بر کمک به اشتغال استان با تولید بیشتر، از ضرر و زیان بهره برداران نیز جلوگیری خواهد شد.

    وی گفت: در طرح خرید حمایتی دولت که برای خرید گوجه فرنگی گلستان به اجرا درمی آید، کارخانه دار محصول را از کشاورز با نرخ هر کیلوگرم ۶ هزار ریال خریده و چهار هزار ریال نیز توسط دولت به کشاورز پرداخت می شود.

    تسهیل صادرات رب گوجه در گلستان ضروری است

    مشاور بخش کشاورزی اتاق بازرگانی، معادن، صنایع و کشاورزی گرگان نیز گفت: تسهیل گری در صادرات رب توسط دستگاه های مرتبط می تواند کارخانه های رب گوجه گلستان را برای خرید گوجه فرنگی از کشاورزان ترغیب کند.

    سعید رستمی اظهار داشت: در حال حاضر محصول فرآوری‌شده کارخانه های رب گوجه گلستان به دلیل گسترش شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و اعمال سخت گیری از سوی کشورهای مقصد روی دستشان باقی مانده و به همین دلیل قادر به خرید گوجه فرنگی جدید از کشاورزان نیستند.

    به گفته وی رب گوجه تولیدی کارخانه های گلستان که از کیفیت بالایی برخوردار است، بازار خوبی در کشورهای عراق، قزاقستان و ترکمنستان دارد.

    نورمحمد کوچکی مدیر تعاون روستایی گلستان نیز گفت: مجوز خرید گوجه فرنگی از کشاورزان استان در قالب طرح خرید حمایتی گوجه با قیمت هر کیلو ۱۰ هزار ریال از سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت شده و با همکاری کارخانه های رب، اجرا می شود.

    گلستان جزو ۱۰ استان برتر تولید کننده گوجه فرنگی در کشور است.

    برداشت گوجه فرنگی در گلستان از هفته نخست تیرماه آغاز شده و تا میانه مرداد ماه ادامه دارد.

    متوسط عملکرد برداشت گوجه فرنگی در استان ۴۰ تن در هکتار است.

    کارشناسان حوزه زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان معتقدند در سال زراعی جاری بین ۱۸۰ تا ۱۷۰ هزار تن گوجه فرنگی از زمین های زیر کشت استان برداشت شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *