×
×

روان‌شناس بالینی
کنترل اضطراب و وسواس کرونا

  • کد نوشته: 5525
  • ۱۳۹۹-۰۴-۲۸
  • ۰
  • یک روان‌شناس بالینی معتقد است که افراد برای کنترل اضطراب و وسواس‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا می‌توانند از راهکارهایی استفاده کرده یا در صورت عدم توانایی برای کنترل اضطراب خود باید به روان‌شناس مراجعه کنند.
    کنترل اضطراب و وسواس کرونا
  • تبلیغ هدفمند

    یک روان‌شناس بالینی معتقد است که افراد برای کنترل اضطراب و وسواس‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا می‌توانند از راهکارهایی استفاده کرده یا در صورت عدم توانایی برای کنترل اضطراب خود باید به روان‌شناس مراجعه کنند.

    مریم گویا روز شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره راهکارهای کنترل اضطراب و وسواس ناشی از ویروس کرونا در افراد بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه، شاهد افرادی هستیم که قبلا دچار حمله‌های اضطرابی (پانیک) و وسواس می‌شدند و حالا این حمله‌ها تشدید شده است. برای کنترل این اضطراب‌ها و وسواس‌ها راهکارهایی وجود دارد که افراد می‌توانند از این روش‌ها بر اساس موقعیت استفاده کنند.

    وی ادامه داد: باید توجه کنیم که هرچه اضطراب بیشتر باشد، احتمال این‌که سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر و مواجهه با ویروس کرونا بیشتر شود، وجود دارد. در این زمینه هشت راهبرد مهم بر اساس پروتکل مقابله درمانگری برای مواجهه با شرایط اضطراب‌های جدی و شدید وجود دارد.

    با کرونا مواجه نشوید

    این روان‌شناس اظهار کرد: اولین راهبرد این است که با عامل اضطراب مواجه شویم. با توجه به این‌که در حال حاضر، عامل اضطراب یک ویروس به نام ویروس کرونا جدید است، نمی‌توان از این راهبرد استفاده کرد و در واقع نمی‌توان با این عامل اضطراب مواجه شد.

    وی افزود: راهکار دوم، دوری جویی است. یعنی عامل اضطراب‌زا را کاملا انکار کنیم و واقعیت ماجرا را نپذیریم. این راهکار نیز باعث می‌شود که هم خود فرد و هم افراد دیگر و اطرافیان را به خطر بیندازد. زیرا این عامل اضطراب‌زا در حال حاضر ویروس است و انکار آن ممکن نیست.

    گویا ادامه داد: راهکار سوم، خودمهارگری است. یعنی اضطراب خود را نشان ندهیم، اما درون خودمان اضطراب زیادی را تحمل کنیم. این موضوع هم بسیار خطرناک است، زیرا عوارض آن را بعدتر در زندگی خود خواهیم دید.

    مسئولیت پذیر باشید

    این روان‌شناس بالینی گفت: راهکار چهارم، مسئولیت پذیری است. یعنی مسئولیت اتفاق یا مراقبت از خود را بپذیریم. همچنین از اطرافیان خود مراقبت کرده و توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته و تا حد امکان از منزل خارج نشویم و به محض این‌که وارد خانه شدیم، دست‌های خود را بشوریم.

    وی ادامه داد: همچنین باید پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفته و از اطرافیان خود مراقبت کنیم.

    در جست‌وجوی حمایت اجتماعی

    گویا اظهار کرد: راهکار پنجم، جست‌وجو برای حمایت اجتماعی است. وقتی از حمایت اجتماعی صحبت می‌کنیم، بیشترین حامیان ما، اطرافیان ما هستند. یعنی با اطرافیان خود درباره اضطراب خود صحبت کنیم.

    به جز اعضای خانواده و دوستان، یک روان‌شناس می‌تواند به ما کمک کند.

    اخبار را از منابع معتبر دنبال کنید

    این روان‌شناس گفت: راهکار ششم، گریز و اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت‌های اضطراب آور است. در شرایط فعلی اگر اخبار را منتشر می‌کنیم و به همه خبرها اهمیت بدهیم، اضطراب ما افزایش پیدا می‌کند.

    وی افزود: اگر کسی به دنبال اخبار است، باید از منابعی مثل وزارت بهداشت یا سازمان جهانی بهداشت یا رسانه‌های رسمی استفاده کرده و به فضاهای مجازی و ویدیوها یا صداهایی که برخی افراد منتشر می‌کنند، نباید توجه کرد.

    کنترل اضطراب و وسواس کرونا
    کنترل اضطراب و وسواس کرونا

    خود محافظتی را جدی بگیرید

    گویا بیان کرد: راهکار هفتم، حل مسئله است. در حال حاضر با یک مشکل جدی به نام ویروس کرونا مواجه هستیم. نمی‌توان با گریه کردن یا اضطراب داشتن، این مسئله را حل کرد.

    بنابراین باید حل مسئله کاربردی را تدوین کنیم. در این شرایط، حل مسئله از خود محافظتی شروع می‌شود.

    وی ادامه داد: نباید در شرایطی قرار بگیریم که این ویروس به ما منتقل شود. اگر فرد مجبور نیست، نباید از منزل بیرون برود یا اگر وارد مترو یا وسایل حمل و نقل عمومی می‌شود، باید از ماسک استفاده کند.

    با این راهکار می‌توان فهمید که آیا اضطراب واقعی است یا بیش از حد این اضطراب را به خودمان تحمیل می‌کنیم.

    این روان‌شناس بالینی گفت: راهکار هشتم، نگرش مثبت است. بر اساس برآوردها، دو درصد افراد ممکن است به این ویروس مبتلا شوند. ویروس کرونا نیز مثل اکثر ویروس‌های دیگر است، اما احتمال سرایت بالاتری دارد.

    می‌توان این نگرش مثبت را داشت که اگر فرد بیماری زمینه‌ای ندارد و سلامت نسبی دارد، چندان برای او خطرناک نخواهد بود، اما در عین حال باید مراقبت‌ها را انجام داده و از خود و اطرافیانش در برابر این ویروس محافظت کند.

    گویا اظهار کرد: اگر افراد در این شرایط نمی‌توانند اضطراب خود را کنترل کنند، بهتر است از روان‌شناس‌ها کمک بگیرند تا اضطراب بیش از اندازه خود را تحت کنترل قرار بدهند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *