×
×

کمبود آب؛نگرانی گرگانی در روزهای کرونایی

  • کد نوشته: 5633
  • ۱۳۹۹-۰۴-۳۱
  • ۰
  • افت فشار و قطع مکرر آب در روزهای اخیر، مردم گرگان را در آستانه ورود به ماه گرم مرداد کلافه کرده اما شهروندان با وجود گلایه از روند خدمت‌رسانی در این حوزه همزمان با اوج گیری مجدد کرونا به فکر مدیریت بهینه منابع آب افتادند .
    کمبود آب؛نگرانی گرگانی در روزهای کرونایی
  • تبلیغ هدفمند

    افت فشار و قطع مکرر آب در روزهای اخیر، مردم گرگان را در آستانه ورود به ماه گرم مرداد کلافه کرده اما شهروندان با وجود گلایه از روند خدمت‌رسانی در این حوزه همزمان با اوج گیری مجدد کرونا به فکر مدیریت بهینه منابع آب افتادند .

    پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دما در روزهای پیش رو، افزایش حساسیت مردم به رعایت بهداشتی فردی در کنار محدودیت منابع آب شرب گرگان موجب شد تا شهروندان این شهر در روزهای پایانی ماه نخست تابستان با چالش مداوم قطع آب روبرو شوند.

    تکرار کم آبی و قطعی مکرر آب در تابستان شاید اتفاق جدیدی برای گرگانی ها نباشد اما بارندگی مداوم در زمستان پارسال و بهار امسال و در نتیجه افزایش دبی آب رودخانه ها و منابع آب زیرزمینی پذیرش این مشکل را برای مردم دشوار کرده است.

    ربابه خراسانی پیرزن ساکن محله امام رضا گرگان گفت: همه ساله با شروع فصل گرم، این محله شاهد کم فشاری و قطع آب است اما امسال بی آبی زودتر از سال های قبل به سراغ ما آمد.

    وی با اشاره به نگهداری از ۲ بیماری کرونایی در خانه گفت : برای تیمار و مراقبت از این بیماران نیاز به مصرف مداوم آب دارم اما شرایط به گونه است که باید به کم آبی عادت کنم.

      خراسانی گفت : در حال حاضر آب را در چند ظرف ۴۰ لیتری ذخیره می کنم تا در زمان قطعی چند ساعته، از آن برای شستشوی لباس و ظرف استفاده کنم.

    یکی از مرغ فروشان گرگانی نیز با اشاره به کاهش شدید فشار آب در ساعات پایانی شب اظهارداشت : با حجم بارندگی و آب وارده به رودخانه و چاه های استان فکر نمی‌کردیم امسال با مشکل کم آبی رو به رو شویم اما هنوز تابستان شروع نشده شدت کم آبی آزار دهنده است.

    سید مهدی حسینی گفت: شغل ما به استفاده مکرر از آب احتیاج دارد اما نمی دانیم چرا وقتی پول اشتراک آب را به بهای زیاد و تجاری پرداخت می کنیم باز هم باید برای استفاده از آب منتظر بمانیم.

    وی گفت : کارواش ها و قالیشویی های شهر با وجود مصرف بسیار زیاد آب بدون مشکل مشغول کار هستند اما آب مغازه دارانی مثل ما قطع می شود و در نتیجه آن مجبور به بستن محل کسب هستیم.

    در حالی که تعدادی از گرگانی ها با مصرف بهینه آب غریبه هستند یک شهروند خوش ذوق گرگانی با صرف هزینه حداقلی ضمن جمع آوری آب باران، بخشی از آب های سطحی بلااستفاده در محل پیرامونی محل کار و آب باران فصلی را جمع آوری کرده و با هدایت به حوضچه های ترسیب و لجن گیری از این آب استفاده غیر شرب می کند.

    این شهروند گرگانی با ایجاد مخزنی به ظرفیت ۸۰ هزار لیتر، حدود ۳۰ هزار لیتر را برای خاموش کردن آتش سوزی احتمالی محل کار ذخیره کرده و با ۵۰ هزار لیتر دیگر خودروهای سنگین و سبک شرکت و کارکنان را می شورد.

    در یکی از مجتمع های مسکونی گرگان در محله هفت دستگاه  نیز اهالی ۱۶ واحد ساکن یک آپارتمان، آب ناشی از روشن بودن کولر را به تانکری در پارکینگ منتقل کرده و از آن برای شسشوی خودور و راه پله ها و پارکینگ استفاده می کنند.

    مرتضی اسدی مدیر این مجتمع گفت: ۴۰ میلیون ریال برای شبکه جمع آوری آب کولر در مجتمع هزینه کردیم که در طی این مدت عایدی بیشتری نصیب ساکنین شد.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در گفتگو با ایرنا صرفه جویی را موثرترین راه برای گذر از روزهای کم آب پیش‌رو دانست و گفت: نیاز آب شرب گرگان در هر ثانیه هزار و ۷۵۰ لیتر است که در حال حاضر امکان تامین هزار و ۳۰۰ لیتر آن از طریق منابع سطحی و زیر سطحی وجود دارد.

    بهزاد هرمزی افزود : برای جبران ۳۰ درصد کسری منابع آب شرب گرگان اجرای طرح های مدیریت منابع مانند قطعی برنامه ریزی شده گریزناپذیر است.

    وی گفت: انتقال رسوبات مناطق بالادستی به سوی تصفیه خانه های گرگان ناشی از بارش های اخیر سبب شد برای ساعاتی این تصفیه خانه از مدار خارج شده و معضل کمبود آب بیش از پیش محسوس تر شود.

    به‌گفته وی بارش های رگباری سبب توقف پمپاژ آب از منطقه گرمابدشت توسکستان به گرگان شد و حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب داخل شبکه کاهش یافت.

    هرمزی بیان کرد: در حال حاضر برای آنکه شهروندان گرگان و روستاهای پیرامون این شهر بتوانند در ساعات پیک مصرف به آب شرب دسترسی داشته باشند ذخیره سازی آب در تصفیه‌خانه در دستور کار قرار گرفته و به همین دلیل فشار آب از ساعات ۲۳ تا ۵ صبح دچار افت می شود.

    وی اضافه کرد: با روند فعلی مصرف مشترکین، طرح مدیریت منابع و قطعی آب در گرگان ادامه خواهد داشت اما تلاش می کنیم با وجود افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مصرف آب در ایام کرونا شاهد کمترین مورد قطع آب باشیم.

    وی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب از سوی مردم و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف گفت: در صورت صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف می‌توان از پیک مصرف تابستان با کمترین قطعی عبور کرد.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: رعایت بهداشت عمومی و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در اولویت قرار دارد اما با رعایت نکردن مصرف بهینه آب با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *