×
×

عزمی جدی مهارکرونا توسط روستائیان گلستان

  • کد نوشته: 5997
  • ۱۳۹۹-۰۵-۰۷
  • ۰
  • همت و تلاش روستانشینان گلستان برای مبارزه با کرونا با شیوع موج دوم این بیماری شکل جدیدی به‌خود گرفته و معتمدین و مسوولان اجرایی روستاها این بار در قالب کمیته سلامت قصد دارند زنجیره ابتلا به کویید ۱۹ را قطع کنند.
    عزمی جدی مهارکرونا توسط روستائیان گلستان
  • تبلیغ هدفمند

     همت و تلاش روستانشینان گلستان برای مبارزه با کرونا با شیوع موج دوم این بیماری شکل جدیدی به‌خود گرفته و معتمدین و مسوولان اجرایی روستاها این بار در قالب کمیته سلامت قصد دارند زنجیره ابتلا به کویید ۱۹ را قطع کنند.

    با گذشت پنج ماه از شیوع کرونا و فروکش کردن تب و تاب اولیه برای رعایت نکات بهداشتی که به افزایش تعداد مبتلایان منجر شد، کمیته سلامت روستاهای گلستان برای در امان ماندن از این ویروس آغاز به کار کرد.

    ۸۶۰ هزار روستانشین گلستان بر اساس این طرح با همراهی درمانگران محلی، بسیج، دهیاران و نخبگان روستاها از خطر ابتلا به کرونا در امان خواهند ماند.

    دستیابی به ثبات نسبی در مدیریت این بیماری انگیزه ای است که روستاییان گلستان برای تحقق آن تلاش شبانه روزی را در پیش گرفته اند تا همزمان با فعالیت های اقتصادی و اجتماعی بتوانند فرصت بهتری برای برگشت به زندگی عادی در روستا فراهم کنند.

    با توجه به مصوبه هفته گذشته ستاد کرونای گلستان، کمیته سلامت روستاهای استان تشکیل شد تا علاوه بر اجرای طرح های خلاقانه برای مهار کرونا، مصوبات ستاد کرونای استان و شهرستان را پیگیری و اجرا کند.

    “کمال کم” عضو شورای گردشگری روستای سقرتپه از توابع شهرستان گمیشان به ایرنا گفت: یکی از اقدامات انجام شده برای کمک به مهار کرونا، تعطیلی اماکن گردشگری روستاها با هماهنگی و مشارکت شوراها ، دهیاری ها و همراهی بازرسان اداره میراث فرهنگی است.

    وی افزود : با توجه به قرمز بودن وضعیت کرونایی این شهرستان، برخی افراد این بیماری را جدی نگرفته و همچنان به دنبال تفریح در مناطق گردشگری هستند که با آن‌ها برخورد قانونی و قاطع می شود.

    سمیه قاسمی دهیار روستای ایلوار از توابع شهرستان کردکوی هم به خبرنگار ایرنا گفت : کمک به فرهنگ سازی و آموزش روستاییان برای رعایت بهداشت فردی و عمومی و تاکید بر عدم برگزاری اجتماعات و مراسم‌های فرهنگی و ورزشی در روستا به عنوان محور اصلی فعالیت های مقابله با کرونا در ایلوار است.

    عزمی جدی برای مهار کرونا توسط روستائیان گلستان
    عزمی جدی برای مهار کرونا توسط روستائیان گلستان

    وی افزود: بر این اساس، اقدامات آموزشی و بهداشتی از طریق نصب موارد آموزشی در اماکن عمومی به ویژه مساجد، ساختمان دهیاری و در مجامع روستا و پاکسازی معابر و اماکن عمومی روستا با بهره‌گیری از مواد شوینده و بهداشتی استاندارد همچنان در حال انجام است.

    وی گفت: نظارت بر رعایت اصول بهداشتی در آرامستان و غسالخانه‌ روستا بر اساس مفاد دستورالعمل‌های ابلاغی در حال انجام است و تلاش کردیم با بهره‌گیری از ظرفیت خیران برای تأمین و توزیع تجهیزات و اقلام بهداشتی مقابله با کرونا در روستا اقدام کنیم .

    حمید شربتی از پزشکان غرب گلستان که در تعدادی از مراکز درمانی این منطقه فعالیت دارد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همراهمی و مشارکت روستاییان استان عامل مهم مقابله با شیوع این بیماری است و بیشتر روستانشینان در حوزه بندرگز  عزم راسخ دارند که بیماری را کنترل کنند.

    وی گفت: در حال حاضر برگزاری هرگونه مراسم و تجمع در روستاها ممنوع شده و همکاری خوبی نیز برای توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی دیده می شود.

    وی بیان کرد: بالا بودن تعداد افرادی که برای آزمایش و تست کرونا به مراکز مشخص شده گلستان مراجعه می کنند نشان می دهد روستاییان در این خصوص آگاه و دغدغه مند شده اند.

    وی بیان کرد: روستاییان گلستان باید تهدید کرونا را به فرصتی برای معرفی فرهنگ بالای خود تبدیل کرده و با پیروزی و غلبه بر این بیماری الگوی شهرنشینان باشند.

    شربتی افزود: پایبندی به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ فاصله بیش از یک متر توسط افراد، ضدعفونی هدفمند سطوح، شست‌وشوی مداوم و صحیح دست‌ها با آب و صابون و خودداری از تماس دست با چشم، دهان و بینی، مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا است.

    حاج حسن میرزایی یکی از معتمدین روستای زنگیان نیز گفت: در جلساتی که با نمایندگان مردم روستا در شورا برگزار شد، آموزش های لازم برای مراجعه به موقع افراد مشکوک به مراکز درمانی ارائه گردید.

    وی بیان کرد: نباید کاری کنیم که اگر کسی مشکوک به بیماری است آن را پنهان کند و مقدمات بیماری سایرین را فراهم سازد.

    وی گفت : تا حد امکان از توان خیرین روستا برای مقابله با این بیماری بهره گرفتیم و کماکان نیز از ظرفیت وسایل کشاورزان برای سمپاشی محلات و خیابان ها همچنان استفاده می شود.

    مدیرکل امور روستایی استانداری در خصوص فعالیت کمیته سلامت روستاها گفت: اعضای کمیته سلامت روستایی را دهیار، پزشک روستا، بهورز، امام جماعت یا روحانی روستا، رئیس شورای اسلامی یا یک عضو به نمایندگی از شورا، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج، فرمانده پاسگاه انتظامی (در صورت فعالیت در محدوده روستا)، نماینده اصناف، خیرین و معتمدان، نمایندگان سازمان های مردم نهاد، نماینده بانوان و نمایندگان سایر اقشار تاثیرگذار در روستا تشکیل می دهند.

    علی نصیبی اظهار داشت: این کمیته علاوه بر اطلاع رسانی و اجرای مصوبات ستاد کرونا، وظیفه توجیه اهالی نسبت به عدم برگزاری مراسم و تجمعات، محلول پاشی و ضدعفونی معابر و اماکن پرخطر، نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط نانوایی ها و کسبه، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده و کمک به اقشار نیازمند و غیره را برعهده دارد.

    وی بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، از ابتدای این هفته اعضای کمیته مذکور وظایف و اقدامات خود در راستای پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا در روستاها را آغاز کرده اند.

    وی تشکیل جلسات ستاد مقابله با ویروس کرونا در روستاها به صورت منظم برای هماهنگی برنامه‌ها و اقدامات و ارائه گزارش به مراجع مربوطه و همچنین توسعه پوشش بیمه‌های لازم برای دهیاران و کارکنان دهیاری را از جمله برنامه های کمیته سلامت برای روستاهای استان دانست. 

    وی ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا رعایت نکات ایمنی برای به‌ کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در پاکسازی، تنظیف و گندزدایی روستا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت‌.

    بر اساس اعلام دیروز دوشنبه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *