×
×

حرکت خطرناک و قرمزکرونا درخراسان شمالی

  • کد نوشته: 6374
  • ۱۳۹۹-۰۵-۱۳
  • ۰
  • خراسان شمالی که تا مدت‌ها پس از شیوع ویروس کرونا وضعیت سفید داشت و حتی با اوج گرفتن کرونا در کشور نیز به وضعیت هشدار نرسیده بود اما از تیرماه امسال کرونا آن روی خود را نشان داد و این استان را به‌تدریج تا نشاندن بر سکوی قرمز پیش برد و اکنون هفته‌ای است که در این حال و هوا سیر می‌کند.
    حرکت خطرناک و قرمزکرونا درخراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    خراسان شمالی که تا مدت‌ها پس از شیوع ویروس کرونا وضعیت سفید داشت و حتی با اوج گرفتن کرونا در کشور نیز به وضعیت هشدار نرسیده بود اما از تیرماه امسال کرونا آن روی خود را نشان داد و این استان را به‌تدریج تا نشاندن بر سکوی قرمز پیش برد و اکنون هفته‌ای است که در این حال و هوا سیر می‌کند.

    وضعیت قرمز خراسان شمالی موجب شد تا محدودیت های کرونایی در خراسان شمالی تشدید شود و کار به جایی رسید که معاون‌کل وزیر بهداشت نیز برای بررسی وضعیت استانی که تا مدت ها سفید بود، به استان سفر کند و این روزها متاسفانه خبرهای چندان خوشی از وضعیت همه‌گیری کرونا از گوشه و کنار این استان به گوش نمی رسد، اما دانشگاه علوم پزشکی همچنان مهر سکوت از لب برنداشته و هیچ آماری به بیرون نمی دهد.

    این در حالی است که در آخرین جلسه ستاد کرونا که با حضور دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت برگزار شد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با هشدارآمیز خواندن وضعیت استان، خواهان تشدید محدودیت های کرونایی شده و اعلام کرده بود که اگر روند به همین شکل پیش رود ممکن است که تا پایان مردادماه، دیگر تختهای بیمارستانی استان ظرفیت پذیرش این حجم از مبتلایان را نداشته باشد و باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

    صعود به صدر جدول

    به گفته مسوولان  استان، با برپایی دوباره جشن های عروسی، عزاداری های پرجمعیت، جشن تولدها و دیگر مراسم ها، کرونا جان تازه ای گرفته و گسترش یافت و اگر باز هم مردم بیدار نشده و رعایت نکنند ممکن است این بیماری وضعیت خطرناکی در استان به وجود آورد.

    از دیگر سو از بیمارستان ها خبر می رسد که این بار بیشتر بستری های کرونایی جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ ساله هستند و روستاییان نیز، که قریب نیمی از جمعیت استان را دارند، این روزها در صدر بستری های کرونایی خراسان شمالی قرار دارند.

     چرا دوباره به نقطه اول بازگشتیم؟

    حرکت خطرناک و قرمزکرونا درخراسان شمالی
    حرکت خطرناک و قرمزکرونا درخراسان شمالی

    یکی بانوی بجنوردی به خبرنگار ایرنا می گوید: وضعیت بد اقتصادی در دوران شیوع این ویروس موجب برداشته شدن اندک اندک محدودیت ها و حتی عادی شدن زندگی همانند دوران پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ شد.

    زیبا عزیزی می افزاید: اگر از همان اول استفاده از ماسک اجباری می شد حتی در نبود و کمبود ماسک در بازار مردم به طریقی ماسک پیدا کرده و یا خود می دوختند و دیگر شاهد این وضعیت نبودیم.

    وی می گوید: این روزها تقریبا همه مردم با ماسک در خیابان ها رفت و آمد دارند اما در بین همین مردم،  باز هم افرادی را می بینیم که هیچ پروتکلی را رعایت نمی کنند.

    بازگشایی اختیاری مهدهای کودک و برخی مدارس، فعالیت عادی و معمول پاساژها، مغازه ها و رستوران ها، بازگشایی حداکثری ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی و در مرحله آخر بازگشایی اماکن مذهبی و لغو محدودیت تردد بین شهری، همگی از جمله عواملی هستند که در صعود دوباره کرونا، بی تاثیر نبوده اند.

     با این بازگشایی ها ترس مردم از کرونا نیز ریخت و این شد که اکنون خراسان شمالی در وضعیت قرمز قرار گرفته است اما با این وجود دانشگاه علوم پزشکی استان همچنان از ارائه آمار خودداری می کند.

    کادر درمان خسته و رنجور

    مرگ واقعیت زندگی است اما این روزها ناقوس مرگ بر اثر شیوع ویروس کرونا در هر کوی و برزن به صدا درآمده است و کرونا باعث شده است تا فاصله بین ایستگاه زندگی و مرگ بسیار کوتاه شود.

    طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا تاکنون ۱۸ میلیون و ۵۰ هزار و ۱۴ نفر را گرفتار کرده است که از این تعداد ۶۸۹ هزار و ۴۶۱ نفر جان خود را از دست داده اند.

    در ایران نیز این بیماری تاکنون ۳۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر را مبتلا کرده است که از این تعداد ۱۷ هزار و ۱۹۰ نفر جان باخته اند.

    از سویی طولانی شدن مدت حضور این بیماری که اکنون به نیم سال رسیده است، کادر درمانی را نیز، که از همان ابتدای کار در خط مقدم جبهه مبارزه با این بیماری قرار داشته اند و همچنان پای کار هستند، تا حدی خسته کرده است که اگر ناپرهیزی و بی اعتنایی برخی شهروندان به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه داشته باشد، آنان روز به روز خسته تر و فرسوده تر خواهند شد.

    کم نیستند پزشکان،  پرستاران و دیگر دست اندرکاران حوزه درمانی که پس از هفته ها خدمت شبانه روزی و بی وقفه در این عرصه، جان بر سر این بیماری گذاشته اند.

    بسیارند مادرانی که به دلیل حضور در جبهه سلامت، مدت ها از دیدار کودکان خود محروم بوده اند و یا پدر و مادرانی که حسرت دیدن روی فرزندان خود را دارند، که به عنوان سرباز در خط مقدم این نبرد بی وقفه حاضر شده اند.

    یکی از این بانوان سپیدپوش می گوید: نگران خانواده، همسر و فرزندانم هستم اما مهمتر از آن نگرانم که مبادا خستگی بر جانم چیره شود و نتوانم آنچنان که باید و شاید به وظیفه خود عمل کنم.

    وی با بیان اینکه ۶ ماه طاقت فرسا بر کادر درمان گذشته است، می افزاید: روزهای نخست پیدایش این بیماری به این امید کار می کردیم که این ویروس به زودی ریشه کن می شود و می توانیم به خانه  بازگردیم و خانواده و نزدیکانمان را ببینیم اما با گذشت ۶ ماه وضعیت استان ما نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است.

    وی خاطرنشان می کند: زندگی کادر درمان مختل شده است و حتی دلخوشی های کوچک ما هم از بین رفته است و علاوه بر این جانمان نیز در معرض خطر قرار دارد.

    وی با بیان اینکه شمار زیادی از همکارانش نیز به این بیماری دچار شده اند، می گوید: بسیاری از کادر درمان چه در استان ما و چه در کشور جان در این راه گذاشته اند و این بسیار دردناک است.

    در حسرت دیدار 

    حرکت خطرناک و قرمزکرونا درخراسان شمالی
    حرکت خطرناک و قرمزکرونا درخراسان شمالی

    یکی از پزشکان بجنوردی نیز بیان اینکه اکنون کادر درمانی خراسان شمالی از ابتدایی ترین ارتباطات اجتماعی نیز محروم هستند، می گوید: خستگی و فرسودگی کادر درمان در مبارزه با این بیماری روز به روز بیشتر می شود و کمبود امکانات نیز به این خستگی دامن می زند.

    وی که مایل به ذکر نام خود نیست، با بیان این که ویروس کرونا کشنده است و نباید آن را شوخی گرفت، می افزاید: بیماری کووید ۱۹ مرگبار است و در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند روزانه هزاران نفر را به گام مرگ بکشاند و هیچ کس حق ندارد این بیماری را کم اهمیت جلوه داده و یا نسبت به آن بی احتیاط باشد.
     او تاکید می کند: اگر کسی برای جان خود اهمیتی قائل نیست، باید برای زندگی دیگران اهمیت قایل شود و نه برای خود بلکه برای دیگر افراد جامعه پروتکل ها را جدی بگیرد.

    وی در مورد استفاده از ماسک نیز می گوید: در صورتی که مبتلایان از ماسک استفاده کنند، هم از سرعت انتشار بیماری کاسته می شود و هم ویروس به دیگران منتقل نمی شود و همین امر انتقال بیماری را به شدت کاهش می دهد.

    وی تاکید می کند: اگر شیوع بیماری با سرعت کنونی ادامه داشته باشد و هم زمان تعداد بیماران بستری نیز افزایش یابد به تبع کادر درمان نیز درگیر، خسته تر از قبل و مبتلا خواهند شد و از کیفیت و کمیت خدمات دهی به بیماران کاسته خواهد شد.

    این پزشک می افزاید: هم اکنون مسوولان حوزه درمانی استان این بیم را دارند که با توجه به روند رو به فزونی بیماری، مبادا استان با کمبود تخت بیمارستانی مواجه شود.

    وی می گوید: بعید نیست در روزهای آینده و با روند کنونی همه گیری، اعلام شود که همه بیمارستان ها باید بیماران کرونایی را پذیرش کنند و در این صورت بیماران خاص و یا زمینه ای نیز با خطر مواجه خواهند شد چون از دسترسی آنها به پزشک و کادر درمان کاسته می شود.

    شیب صعودی تعداد مبتلایان

    سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در آخرین نشست ستاد مقابله با کرونای استان نسبت به شیوع گسترده کرونا حتی در نقاط روستایی و دورافتاده هشدار داده بود.

    دکتر سیداحمد هاشمی در واپسین اظهار نظر خود، که مربوط به ۹ روز پیش است، وضعیت این استان را نامناسب توصیف کرده و گفته بود که تعداد موارد بستری و موارد مثبت در سه هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته است و اکثر افرادی که مبتلا می شوند از کسانی هستند که در مراسم و برنامه های جمعی شرکت کرده و یا در مسافرت بوده اند.

    وی در همان جلسه در خصوص شایعه کمبود تخت های بیمارستانی در استان نیز گفته بود: با روند کنونی اگر تعداد بیماران هم چنان رو به افزایش باشد تا پایان مردادماه تمامی ظرفیت تخت‌ منظور شده در مراکز درمانی استان اشغال خواهد شد.

    سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه تشدید محدودیت‌ها و نظارت‌ها تنها راه جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری است، افزوده بود: ۷۰ درصد از تست های کرونایی که روزانه در استان گرفته می شود مثبت است و این در حالی است که در ماه های گذشته این رقم ۳۰ تا ۴۰ درصد بود و سن مرگ و میر نیز کاهش یافته و به ۲۶ سال رسیده که نشان از قوی تر شدن و چرخش ویروس بین مردم دارد و در واقع فصل تابستان و گرما هم سدی در برابر جهش ویروس ایجاد نکرده است.

    خراسان شمالی و مدیریت کرونا

    معاون کل وزیر بهداشت نیز در آن سفر، میزان بستری در خراسان شمالی را بالاتر از میانگین کشوری آن دانسته و گفته بود: میزان بستری در این استان ۶ در ۱۰۰ هزار است که لازم است برای کنترل این وضعیت بویژه نسبت به چگونگی اجرای برنامه‌ها و مراسمات در مناسبت های پیش رو اقدامات لازم انجام شود.

    وضعیت خراسان شمالی در جریان سفر دکتر حریرچی، هنوز قرمز نشده بود اما این روزها تقریبا همه شهرهای استان وضعیت قرمز دارند و آژیر قرمز خطر در استان به صدا درآمده و وضعیت از هشدار به قرمز تغییر یافته است اما تشدید محدودیت ها مربوط به زمانی است که خراسان شمالی هنوز در وضعیت هشدار قرار داشت.

    علیرغم تماس های مکرر با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، آنان با بهانه کردن دستورالعمل وزارتخانه، از اظهار نظر خودداری کرده و دادن هرگونه آمار و اطلاعاتی از آخرین وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، انتظارات خود از مردم و نیازها و یا کمبودهای حوزه درمانی استان پرهیز کردند.

    خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *