×
×

مدیرکل امور عشایری گلستان
حلقه مفقوده جامعه عشایر گلستان در نگاه مسوولان

  • کد نوشته: 6601
  • ۱۳۹۹-۰۵-۱۷
  • ۰
  • مدیرکل امور عشایری گلستان معتقد است که توجه مسوولان دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان به جامعه عشایری استان نسبت به جوامع شهری و روستایی ضعیف است و می‌طلبد تا مسوولان مطابق ماده پنج آیین نامه ساماندهی عشایر به وظایف خود نسبت به جامعه عشایری بیشتر عمل کنند.
    حلقه مفقوده جامعه عشایر گلستان در نگاه مسوولان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل امور عشایری گلستان معتقد است که توجه مسوولان دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان به جامعه عشایری استان نسبت به جوامع شهری و روستایی ضعیف است و می‌طلبد تا مسوولان مطابق ماده پنج آیین نامه ساماندهی عشایر به وظایف خود نسبت به جامعه عشایری بیشتر عمل کنند.

    رضا علیپوری اظهار داشت: در ماده پنج آیین نامه ساماندهی عشایر به صراحت قید شده که همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظفند در تنظیم بودجه سنواتی و تدوین اهداف کمی برنامه‌های کوتاه و میان مدت با اختصاص اعتبارات متناسب با جمعیت عشایر، نسبت به انجام وظایف مربوطه به حوزه مسوولیت خود در قبال مناطق عشایری اقدام کنند.

    وی با اشاره به فرابخشی بودن مسائل عشایری و ضرورت همراهی دیگر دستگاه‌ها برای خدمات رسانی به آنها، افزود: یکی از اهداف اصلی تصویب آیین نامه ساماندهی عشایر، مشخص شدن ساز و کارهای قانونمند با ضمانت اجرایی برای پرداختن به مسائل ساختاری، قانونی، اجرایی، توزیع فضایی، اقتصادی و اجتماعی عشایر بود که مطابق ماده ۱۲ این آیین نامه، وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط در استان‌های عشایری برای اجرای برنامه‌ها و بهبود و استمرار خدمات رسانی بر عشایر برعهده استانداران است.

    علیپوری اضافه کرد: در ماده ۱۳ آیین نامه ساماندهی عشایر هم آمده که شورای برنامه ریزی و توسعه استان دارای جمعیت عشایری مکلف است بخشی از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیربط را حداقل به تناسب جمعیت و نیازهای جامعه عشایر برای ارائه خدمات و اجرای طرح‌های عمرانی مورد نیاز عشایر اختصاص دهد و اداره کل امور عشایری نیز مطابق ماده ۱۶ این آیین نامه، وظیفه هماهنگی به منظور نیازسنجی و انجام وظایف دیگر دستگاه‌ها را برعهده دارد.

    وی بابیان اینکه مطابق ماده ۱۷ آیین نامه ساماندهی عشایر همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا گزارش عملکرد و فعالیت‌های خود را سالانه به شورای عشایری ارائه دهند، تصریح کرد: با وجود این اسناد قانونی، کمتر از ۵۰ درصد دستگاه‌های اجرایی گلستان به وظایف خود در قبال جامعه عشایری عمل می‌کنند و عملکرد ۵۰ درصد دیگر دستگاه‌های اجرایی ضعیف است.

    حلقه مفقوده جامعه عشایر گلستان در نگاه مسوولان
    حلقه مفقوده جامعه عشایر گلستان در نگاه مسوولان

    مدیرکل امور عشایری گلستان همچنین با یادآوری فعال بودن شورای عشایری در سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله و تشکیل جلسات آن به تناسب نیاز بویژه هنگام حضور عشایر کوچنده از استان های خراسان شمالی و رضوی به گلستان ادامه داد: برگزاری جلسه شورای عشایر استان که آخرین بار در سال ۹۶ تشکیل شد با وجود پیگیری‌ها و مکاتبه با استانداری وقت به دلائل مختلف از جمله حوادث سیل و تغییر استانداران هنوز تشکیل نشد.

    علیپوری ابراز امیدواری کرد با تشکیل جلسات شورای عشایری گلستان که وظیفه سیاست‌گذاری پیرامون چگونگی زندگی عشایر، تدوین برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت در امور عشایر، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات و تنگناهای موجود در جوامع عشایر، تعیین خط مشی و تصمیم گیری در مورد طرح‌های عمرانی زیربنایی در ارتباط با مسائل امنیتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و خدماتی – عمرانی عشایر در مسیر کوچ و ییلاق و قشلان توسط ارگان‌های متولی و تامین اعتبار مورد نیاز آن را برعهده دارد، نگاه به جامعه زحمتکش و کم توقع عشایری تغییر و خدمات رسانی به آنها افزایش یابد.

    وی همچنین با اشاره به نقش و عملکرد جامعه عشایر گلستان گفت: عشایر در سه بعد اقتصادی (هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی)، در بعد فرهنگی (حفظ و حراست از ارزش ها و فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی) و در بعد پدافند غیرعامل (حضور عشایر در نقاط مرزی و تاثیر آنها در حوزه امنیت مرزها) تاثیرگذار هستند.

    علیپوری افزود: اداره کل امور عشایری گلستان نیز خدمات رسانی به جامعه تحت پوشش خود را در دو بخش ارائه خدمات عمرانی مانند مرمت راه‌ها و ایلراه‌های عشایری، احداث بندهای خاکی، آبرسانی سیار، مرمت چشمه‌سارها و احداث آب انبار از محل اعتبارت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و اعتبارات ملی و همچنین ارائه خدمات حرفه‌ای و شغلی مانند تامین مایحتاج عمومی و علوفه دامی را از طریق هشت شرکت تعاونی، ۱۲ فروشگاه ثابت و ۲ فروشگاه سیار و یک شرکت سیلندر پرکنی گاز مایع انجام می‌دهد.

    مدیرکل امور عشایری گلستان جمعیت جامعه عشایری استان را حدود ۲۱ هزار نفر شامل هزار و ۹۷۸ خانوار عشایر کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی با جمعیت ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر و هزار و ۵۵۲ خانوار عشایر بومی که از قوم ترکمن با جمعیت ۹ هزار ۶۹۶ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: قلمرو زیستی عشایر بومی و کوچنده گلستان که درمجموع ۷۶۰ هزار راس دام دارند، ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان “گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله” درشرق این استان است.

    به گفته وی، از مجموع ۳۵۰ هزار هکتار مراتع گلستان فقط ۱۲۰ هزار هکتار آن در عشایر کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی قرار دارد که هر ساله پنج ماه از سال ( اواسط آبان تا اواسط فروردین سال بعد) را در قالب قشلاق به این استان سفر می‌کنند و بقیه مراتع همواره در اختیار عشایر بومی گلستان است که در طول سال و درون استانی قشلاق و ییلاق می‌کنند.

    علیپوری اضافه کرد: درحال حاضر عشایر گلستان پارسال ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۲۹ تن پشم، ۱۴ هزار و ۹۹ تن شیر، ۲۱ هزار و ۷۹۳ مترمربع قالی، ۲ هزار و ۴۱۷ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۳۷ مترمربع گلیم و ۸۲۳ مترمربع جاجیم را روانه بازار مصرف کردند.

    وی همچنین گفت: اداره کل امور عشایری گلستان درسال گذشته حدود ۷۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی و ملی برای ارای ارائه خدمات پشتیبانی و عمرانی هزینه کرده و حدود ۱۶۴ میلیارد ریال هم از محل ماده موسوم به ۵۲، ۱۰ و ۱۲ به عشایر و تشکل‌های آن تسهیلات اشتغالزایی و پرواربندی دام پرداخت کرده است.

    این مقام مسوول، تامین و توزیع ۱۲ هزار و ۸۳۰ تن نهاده‌های دامی، توزیع یک میلیون و ۱۲۵ هزار لیتر نفت سفید و گازوئیل،  توزیع ۳۳۴ هزار و ۵۴۵ سیلندر ۱۱ کیلویی گاز مایع و توزیع هزار و ۲۰۰ تن آرد و هشت هزار و ۸۸ نفر روز آموزش‌های ترویجی به عشایر را از دیگر فعالیت‌های اداره کل امور عشایری گلستان درسال گذشته ذکر کرد. 

    استان گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *