×
×

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی
تدوین اطلس کودکان کار خراسان شمالی

  • کد نوشته: 6605
  • ۱۳۹۹-۰۵-۱۷
  • ۰
  • اطلس کودکان کار خراسان شمالی با هدف ساماندهی، توانمندسازی و در دسترس بودن اطلاعات کودکان کار این استان ۸۶۳ هزار نفری تدوین شد.
    تدوین اطلس کودکان کار خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    اطلس کودکان کار خراسان شمالی با هدف ساماندهی، توانمندسازی و در دسترس بودن اطلاعات کودکان کار این استان ۸۶۳ هزار نفری تدوین شد.

    معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی روز جمعه با بیان این مطلب اظهار داشت: اطلس کودکان کار  استان برای طبقه بندی اطلاعات و در دسترس بودن آمار با استفاده از نظرات کارشناسان و مددکاران این حوزه تدوین و به ستاد ساماندهی کودکان کار ارائه شده است.

    علی اکبر صحرانورد با بیان این که تدوین این اطلس از سال قبل در دستور کار بهزیستی خراسان شمالی بود گفت: مشخصات کودکان کار، کودکان خیابانی و کودکان کار و خیابانی در این اطلس دیده شده اند و اطلاعات به روز آن ها درج شده است تا امکان دسترسی به اطلاعات آن ها فراهم باشد

    وی افزود: اگر چه با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در اسفند ماه ۹۸ تعداد کودکان کار افزایش یافت اما با رای زنی هایی که انجام شد ساماندهی کودکان کار نیز انجام و این کودکان به نحو شایسته از سطح خیابان ها جمع آوری شدند و هم چنین خدمات مختلف و متنوعی نیز به آن ها داده شد.

    وی با اشاره به قوانین منع به کارگیری کودکان  زیر ۱۵ سال در مشاغل و صنوف اظهار داشت: با هماهنگی با اتاق اصناف بجنورد طرح سرکشی به اصنافی که ممکن است کودکان را به کار گرفته باشند آغاز شده است و مرحله اول این طرح با هدف اطلاع رسانی به صاحبان مشاغل اجرا شد.

    وی اظهار داشت: عواملی که موجب حضور کودک در خیابان و کار زود هنگام می شود، شرایط خانواده ها، آسیب پذیری، گروه سنی، تابعیت و مذهب، آسیب ها و وضعیت تحصیلی این کودکان و دیگر علل، شرایط و ویژگی در این اطلس گرد آورده شده است.

    تدوین اطلس کودکان کار خراسان شمالی
    تدوین اطلس کودکان کار خراسان شمالی

    صحرانورد افزود: در سال ۹۷ آمار کودکانی که پذیرش شده اند  ۲۸۶ نفر بود و در سال ۹۸ این رقم به ۲۹۲ کودک رسید.

    وی با بیان این که میانگین سنی این کودکان ۱۲ تا ۱۴ سال بود اظهار داشت: ۱۲۰ کودک در این سنین و ۱۱۰ کودک نیز در سنین بین  ۶ تا ۱۱ سال شناسایی شده اند.

    معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی افزود: تقریبا تمام این کودکان به مدرسه می روند و در مقاطع راهنمایی و ابتدایی تحصیل و در کنار آن به مدرسه هم می روند و معمولا در حواشی شهر ساکنند.

    وی مدت حضور این کودکان را در خیابان ها یک هفته بیان کرد و گفت: دست فروشی، جمع آوری ضایعات و توزین کارهایی است که این کودکان به آن می پردازند و تقریبا تمام کودکان کار به جز چند نفر  به لحاظ جسمی سالم هستند و در خراسان شمالی کودک کاری تبعه کشورهای دیگر باشد دیده نشده است.

    وی میانگین درآمد این کودکان را ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بیان کرد و گفت: همین امر موجب می شود که خانواده ها نسبت به جلوگیری از حضور کودکان در خیابان ها سختگیری نداشته باشند.

    صحراگرد با بیان این که خدمات مختلف آموزشی؛ مددکاری، حمایتی و حتی بسته های ارزاق به این افراد داده می شود اظهار داشت: امسال ۲۵۰ میلیون ریال بسته های ارزاق بین این کودکان و خانواده های آن ها توزیع شده است.

    وی مهم‌ترین آسیب های که این کودکان با آن مواجهند را در مرتبه نخست اعتیاد دانست و گفت: آزارهای جنسی هم از مواردی است که متاسفانه این کودکان گاه و بیگاه با آن درگیرند.

    وی از اعضای ستاد ساماندهی کودکان کار و خیابانی خراسان شمالی خواست تا در امر مهم ساماندهی و توانمند سازی کودکان همکاری و به شرح وظایفی که در این ستاد دارند عمل کنند تا دیگر هیچ کودکی در خراسان شمالی مجبور به اشتغال نباشد.

    در خراسان شمالی نام ۱۰۷ هزار مددجو در سامانه بهزیستی به ثبت رسیده که از خدمات این نهاد حمایتی برخوردار هستند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *