×
×

مدیرکل امور عشایری گلستان
نیازبخش کشاورزی شرق گلستان صنایع تبدیلی است

  • کد نوشته: 6708
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۰
  • ۰
  • ظرفیت بالای تولیدات کشاورزی و دامی چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در شرق گلستان بالاخص پتانسل تولید گیاهان دارویی، پرورش دام، پیله کرم ابریشم و زنبور عسل در کنار نبود ظرفیت مناسب برای فراوری و ایجاد ارزش افزوده از این تولیدات، شرق گلستان را مستعد و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی کرده است.
    نیازبخش کشاورزی شرق گلستان صنایع تبدیلی است
  • تبلیغ هدفمند

    ظرفیت بالای تولیدات کشاورزی و دامی چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در شرق گلستان بالاخص پتانسل تولید گیاهان دارویی، پرورش دام، پیله کرم ابریشم و زنبور عسل در کنار نبود ظرفیت مناسب برای فراوری و ایجاد ارزش افزوده از این تولیدات، شرق گلستان را مستعد و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی کرده است.

    مدیران جهادکشاورزی چهار شهرستان اشاره شده نیز با اشاره به ظرفیت‌ بالای تولیدات بخش کشاورزی این منطقه خواستار توجه بیشتر دولت و بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ایجاد یا راه‌اندازی صنایع تبدیلی مرتبط با این بخش شدند.

    مدیر جهاد کشاورزی مراوه‌تپه گفت: وجود ۳۵۰ هزار راس دام سبک در شرایط عادی و ۷۵۰ هزار راس دام سبک در زمان حضور عشایر خراسان شمالی، ظرفیت مناسبی برای ایجاد کارخانه ریسندگی و کارگاه‌های پشم‌زنی در این شهرستان است.

    علی وزیری افزود: نبود محلی برای فروش پشم در مراوه‌تپه و رهاسازی آن در طبیعت باعث آلودگی زیست محیطی شهرستان شده در صورتی که ایجاد کارخانه ریسندگی و خرید پشم به قیمت پایین برای نخ ریسی می‌تواند علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست، باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی مردم منطقه شود.

    وی با اشاره به همکاری بنیاد علوی برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف مراوه‌تپه، گفت: این شهرستان با سه‌ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع مساحت از جمله ۲۲۰ هزار هکتار مرتع و افزون بر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که بخش قابل توجهی از این مراتع و اراضی، مستعد کشت گیاهان دارویی است، ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی در گیاهان دارویی نیز دارد.

    نیازبخش کشاورزی شرق گلستان صنایع تبدیلی است
    نیازبخش کشاورزی شرق گلستان صنایع تبدیلی است

    مدیرجهاد کشاورزی مراوه‌تپه تاکید کرد: در راستای رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده در بخش زراعت و باغبانی بویژه کشت گیاهان دارویی و ایجاد باغات مثمر در مراتع و اراضی کم بازده و شیبدار، به متقاضیان طرح‌های دارای توجیه اقتصادی، تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

    وزیری افزود: کشت گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، گل محمدی و زیره در کنار باغات مثمر علاوه بر مزایای اقتصادی با ایجاد درآمد و اشتغال پایدار برای افراد و جوامع محلی، از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌کند.

    وی اظهارداشت: همچنین وجود مراتع فرصت خوبی برای پرورش شتر فراهم کرده بطوریکه هم اینک بیش از ۱۰۰ نفر شتر در مراوه‌تپه پرورش داده می‌شود. 

    همچنین مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار تن گوجه فرنگی از ۴۰۰ هکتار سطح زیرکشت این شهرستان تولید می‌شود که به دلیل نبود کارخانه تولید رب، با قیمت بسیار پایین به دلالان فروخته می‌شود که در صورت ورود سرمایه‌گذار و ایجاد کارخانه رب سازی و افزایش تقاضا به طور قطع این سطح از کشت افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

    علی علیزاده با اشاره به تولید بالای ۳۰ هزار تن شیر در کلاله، افزود: ورود سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی کارخانه فرآورده‌های لبنی این شهرستان که به سبب مشکلات بانکی غیرفعال شده، کمک قابل توجهی به رونق حدود ۳۰۰ واحد دامداری نیمه فعال و تعطیل شهرستان می‌کند. 

    وی ادامه داد: وجود ۱۲۳ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی و ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی ظرفیت بسیار خوبی را برای کشت گیاهان دارویی در کلاله فراهم کرده که می‌طلبد برای رونق بیشتر این بخش کارخانه‌ فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی برای جلوگیری از خام فروشی آن ایجاد شود.

    مدیرجهاد کشاورزی کلاله با اشاره به اینکه این شهرستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان کلزا در کشور است، گفت: امسال ۱۸ هزار تن کلزا در این شهرستان تولید شده که در کنار واحدهای فعال تولید آجیل و خشکبار، نیازمند ایجاد کارخانه روغن‌کشی کلزا نیز هستیم.

    علیزاده افزود: با توجه به زمان محدود نگهداری دانه کلزا، کشاورزان مجبور به حمل این دانه‌ها به استان‌های دیگر هستند که ایجاد کارخانه روغن کشی باعث نگهداشت ارزش افزوده آن در منطقه می‌شود.

    وی ادامه داد: همچنین وجود یک کارخانه آرد با توجه به ظرفیت تولید ۱۷۰ هزار تن گندم در کلاله کافی نیست و نیازمند ایجاد کارخانه آرد جدید هستیم.

    مدیر جهادکشاورزی شهرستان مینودشت نیز گفت: با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد پرورش دهندگان پیله ابریشم استان در این شهرستان و سایر بهره‌برداران در مراوه‌تپه، کلاله، گالیکش، آزادشهر، رامیان، گنبدکاووس و علی آباد کتول فعالیت می‌کنند، اولویت اجرای صنایع تبدیلی در مینودشت تبدیل واحدهای نوغان‌داری سنتی به صنعتی و ایجاد کارگاه‌های صنعتی نخ‌ریسی، بافندگی و رنگرزی است.

    حبیب الله زارع افزود: از مجموع ۲۳۰ تن پیله ابریشم تولیدی گلستان، ۱۲۰ تن مربوط به مینودشت است و حدود سه هزار نفر به شکل سنتی در بخش ابریشم بافی این شهرستان مشغول به کار هستند که بطور قطع با ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی اشتغالزایی در این بخش افزایش می‌یابد.

    وی گفت: همچنین با هدف جلوگیری از خام فروشی محصولات باغی در هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی شیبدار مینودشت با تولید سالانه پنج هزار تن، نیاز به سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری میوه مانند کارخانه تولید کمپوت، ترشی و میوجات خشک داریم.

    همچنین مدیر جهادکشاورزی گالیکش هم با اشاره به وجود ۱۸ هزار و ۷۵۰ کلنی زنبور عسل در این شهرستان، گفت: ایجاد واحدهای فرآوری و بسته‌بندی عسل با برند منطقه از خام فروشی این محصول جلوگیری می‌کند.

    برات آشور فارسیانی افزود: با توجه به وجود هزار و ۳۰۰ هکتار باغ میوه، ایجاد سردخانه و واحدهای فراوری میوه نیز در این شهرستان ضروری است.

    درهمین پیوند نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه درمجلس شورای اسلامی طی فراخوانی که آنرا در شبکه‌های اجتماعی منطقه انتشار داده گفت که به منظور ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه، انحصارزدایی و شفاف سازی در ارائه مجوزها و تسهیلات و رفع بخشی از دغدغه‌های کشاورزان، مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی گلستان قول مساعد برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شرق استان دادند.

    رضا آریان‌پور دراین فراخوان از تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد دارند به طور انفرادی، مشارکتی یا تعاونی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی مرتبط با بخش کشاورزی و دامپروری شرق گلستان، سرمایه‌گذاری کنند، خواسته است تا تقاضای خود را به مدیریت‌ جهادکشاورزی چهار شهرستان اشاره شده و یا به دفتر نماینده در هر یک از شهرستانها تحویل دهند.

    نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در هفت شهرستان واقع در شرق این استان سکونت دارند که شغل بیشتر مردم این دیار کشاورزی و دامپروری است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *