×
×

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی
کهن ترین رودخانه خراسان شمالی احیا می شود

  • کد نوشته: 6800
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۲
  • ۰
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: کارگروهی برای احیای رودخانه اترک که تاکنون نسخه‌ای برای بهبود وضعیت و خارج شدن از شرایط نامناسب نداشته، با مشارکت 21 مدیرکل تشکیل شده است.
    کهن ترین رودخانه خراسان شمالی احیا می شود
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: کارگروهی برای احیای رودخانه اترک که تاکنون نسخه‌ای برای بهبود وضعیت و خارج شدن از شرایط نامناسب نداشته، با مشارکت ۲۱ مدیرکل تشکیل شده است.

    مهدی اله پور روز چهارشنبه در این ارتباط اظهار داشت: تاکنون، آن‌گونه که باید، برای بهبود وضعیت رودخانه اترک، اقدامی نشده است، تخصیص حقابه زیست محیطی، حل مشکل رها شدن فاضلاب، آزادسازی حریم رودخانه از جمله مواردی است که در این کارگروه باید مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تلاش داریم تا با هم افزایی اعضای این کارگروه، رودخانه اترک به پایداری برسد. 

    رودخانه اترک،  از دامنه‌های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان‌های قوچان و چناران سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش‌های میانی شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب‌های حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می‌ریزد.

    روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

    وی اظهار داشت: توجه به محیط زیست، توجه به زندگی است، البته توسعه در جامعه با چالش هایی برای محیط زیست همراه بوده است اما باید تلاش شود که توسعه با زندگی انسان سازگار باشد.

    کهن ترین رودخانه خراسان شمالی احیا می شود
    کهن ترین رودخانه خراسان شمالی احیا می شود

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: قانونگذار در این زمینه، شرایط برای توسعه سازگار با زندگی، دیده و البته اجرای آن هم مورد تاکید است.

    وی گفت: بعضا در توسعه، تنها منافع امروز مورد توجه بوده و تبعات این توسعه در فردا مورد بی توجهی بوده است، اما شاید حفاظت محیط زیست، از معدود نهادهایی است که در قبال جلوگیری از تخریب منابع و حفاظت و صیانت از آن برای نسل آتی، مورد بازخواست و یا پرسش قرار می گیرد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: به طور مثال با راه اندازی و آغاز به کار یک صنعت، شاید کار بسیاری از نهادها و ادارات ذی ربط به پایان برسد، اما برای محیط زیست آغاز به کار یک صنعت، آغاز به کار محیط زیست هم هست. 

    در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.

    برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

    اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعاً با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می‌کند. 

    بازار کسب کار معتقد است با ایجاد زیر ساخت های لازم و کلیدی می توان از ظرفیت رودخانه اترک تا رسیدن به دریای خزر بعنوان بزرگترین جاذبه گردشگری در امتداد این رودخانه استفاده کرد و مسئولین استانهایی که مسیر گذر این رودخانه هستند می بایست با جذب سرمایه گذار راهی جهت باز کردن موانع نسبت به این امر پیدا و از این محبت الهی بهترین استفاده را برای ایجاد اشتغال و جذب سرمایه انجام دهند .

    هر جند در طی مسیر روخانه می شود اقدامات بسیاری را با جذب مشاورهای مناسب ایجاد و موجب اشتغال و تولید سرمایه نمود که نیازمند استفاده از مشاورین خبره در این بخش است که با انجام کارشناسی های مناسب موجبات ایجاد راهکاری مناسب را فراهم نمایند .

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *