×
×

عشایر خراسان شمالی به برق خورشیدی وصل شدند
عشایر خراسان شمالی به برق خورشیدی وصل شدند

  • کد نوشته: 6895
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۴
  • ۰
  • رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: از پنج هزار خانوار عشایری که در این استان سکونت دارند ۲۰ درصد از برق پایدار برخوردارند.
    عشایر خراسان شمالی به برق خورشیدی وصل شدند
  • تبلیغ هدفمند

    رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: از پنج هزار خانوار عشایری که در این استان سکونت دارند ۲۰ درصد از برق پایدار برخوردارند.

    مهدی خانی رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی در این ارتباط اظهار داشت: جامعه عشایری این استان حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که تاکنون برخی از محله های قشلاقی آنان، که محل اقامت چندین ماهه خانوارهای عشایری است، از برق ثابت برخوردار شده است.

    وی افزود: در سال ۹۶ برای خرید پنل های خورشیدی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال آن جذب و از این طریق ۳۵۱ دستگاه پنل خورشیدی ۴۰ ولت خریداری شد و در اختیار خانوارهای عشایری استان قرار گرفت.

    خانی گفت: این میزان برق برای مصرف خانوارها به منظور روشنایی چادر، استفاده از تلویزیون، رادیو و شارژ موبایل در نظر گرفته شده است.  

    وی افزود: این پنل ها قابلیت جابه جایی از سامانی به سامان دیگر را  دارند که انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کرده و نیازی به سوخت فسیلی هم ندارند.

    رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: با شرکت برق استان برای تامین ۲ هزار دستگاه پنل خورشیدی تفاهم نامه ای بسته شده که امیدوار هستیم اعتبار مورد نیاز که حدود ۸۰ میلیارد  ریال است برای خرید این دستگاه ها جذب شود.

    خانی افزود: در سال ۹۶ هر پنل خورشیدی حدود ۱۲ میلیون ریال خریداری شده بود که اکنون این رقم به حدود ۴۰ میلیون ریال رسیده است.

    عشایر خراسان شمالی به برق خورشیدی وصل شدند
    عشایر خراسان شمالی به برق خورشیدی وصل شدند

    وی گفت: همچنین این اداره تفاهم نامه ای نیز برای برق رسانی ثابت به ۱۰ محله قشلاقی خانوارهای نیمه کوچرو استان با شرکت برق بسته است.

    وی اظهار داشت: برای برق دار شدن این محلات نیاز به ۲۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط، هفت کیلومتر شبکه فشار ضعیف و هشت دستگاه ترانسفورماتور است که اعتباری حدود ۸۰ میلیارد ریال نیاز دارد و با اجرای این طرح ۲۵۰ تا ۳۰۰ خانوار از نعمت برق ثابت برخوردار خواهند شد.

    خانی اظهار داشت: با اجرای طرح های برق رسانی ثابت به مناطق عشایری استان، این شاخص به حدود ۳۵ درصد خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه خانوارهای عشایر کوچرو هستند افزود: تامین برق عشایر از طریق پنل های خورشیدی علاوه بر امکان جا به جایی، کم هزینه تر نیز خواهد بود.

    پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.  

    شرکت برق خراسان شمالی ۳۵۳ هزار و ۶۹۸ مشترک دارد که از این تعداد ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی، ۴ درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است.

    در حال حاضر ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی این استان از برق برخوردار شده اند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *