×
×

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی
خسارت۱۲۰میلیاردی کرونابه عشایرخراسان شمالی

  • کد نوشته: 6924
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۵
  • ۰
  • مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: شیوع بیماری کرونا ۱۲۰ میلیارد ریال به فعالیت تولیدی و زندگی عشایر این خط از کشور خسارت وارد کرده که بیشتر خسارت‌ها از ناحیه کوچ بوده است.
    خسارت۱۲۰میلیاردی کرونابه عشایرخراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: شیوع بیماری کرونا ۱۲۰ میلیارد ریال به فعالیت تولیدی و زندگی عشایر این خط از کشور خسارت وارد کرده که بیشتر خسارت‌ها از ناحیه کوچ بوده است.

    محمدرضا قلی پور در این ارتباط اظهار داشت: سه هزار و ۴۰۰ خانوار کوچ رو عشایری این استان که در مناطق گرمسیری استان گلستان مستقر بودند در فصل ییلاق با شیوع بیماری کرونا برای در امان ماندن از آسیب های این بیماری به اجبار دام های خود را با ماشین حمل کردند که خانوارها متحمل هزینه شدند.

    وی افزود: به طور میانگین هر خانوار ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال برای انتقال دام خود از مناطق قشلاقی به ییلاقات هزینه کردند.

    وی گفت: عشایر استان هرساله مسیر مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به صورت سنتی طی می کردند که امسال از خودرو برای انتقال دام خود استفاده کردند.

    وی اظهار داشت: عشایر در این مدت با مشکل تردد نیز مواجه شدند که بعضا از این ناحیه نتوانستند دام های خود را به موقع به بازار عرضه کنند که از این ناحیه نیز متضرر شدند.

    خسارت ۱۲۰ میلیاردی کرونا به عشایر خراسان شمالی
    خسارت۱۲۰میلیاردی کرونابه عشایرخراسان شمالی

    قلی پور در بخش دیگری از سخنانش به گرانی علوفه دامی نیز اشاره کرد و گفت: توسط اتحادیه های عشایری ۲۰ هزار تن انواع علوفه شامل جو، کنسانتره و سبوس برای خوراک دام بین خانوار های عشایری توزیع شد.

    وی بر استفاده از خوراک دام کنستانره تاکید کرد و افزود: از دامداران عشایری می خواهیم که برای خوراک دام از کنستانتره استفاده کنند چرا که تمامی نیاز های دام را تامین می کند.

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: تمامی خواسته های عشایر از طریق تلفن انجام شده است، تلاش کرده ایم که رفت و آمد این قشر را به حداقل برسانیم.

    قلی پور اظهار داشت: صبوری و شکیبایی خانوارهای عشایری این خطه و ماندگاری آنها در مناطق قشلاقی واقع در استان گلستان و همچنین مناطق ییلاقی در استان موجب شده تا ویروس کرونا کمتر به چادرهای این قشر راه پیدا کند.

    وی افزود: تنها چند خانوار از این قشر مبتلا به ویروس کرونا شدند که خوشبختانه تمامی این افراد بهبود یافتند.

    پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی شامل ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.  

    خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *