×
×

عدم وجود تشکل عامل ضعف مدیریت کشاورزان

  • کد نوشته: 7241
  • ۱۳۹۹-۰۶-۰۵
  • ۰
  • در دنیای امروز اغلب کشاورزان دنیا برای فروش محصولات به صاحبان کارخانه تعیین نوع کشت خود اقدام به ایجاد تشکل های مختلف کشاورزی می کنند که این تشکل ها وظیفه رسیدگی و پیگیری مطالبات کشاورزان در بخش ها مختلف بویژه فروش محصولات در بازار عقد قرارداد با صنایع و کارخانه ها و تهیه گزارش محصولات مورد نیاز بازار نسبت به نوع محصول تولیدی می کنند. که می توان در این بین یکی از وظایف عمده این نوع از تشکل ها را تهیه کاربرگی مناسب جهت تولید و کشت محصولات جامعه پسند دانست که از سوی تهیه نهاده های کشاورزی و قرار دادن آن با قیمت مناسب در اختیار کشاورز یکی از وظایفی است که بهعده این تشکل ها می باشد آن بجای متضرر شدن خسارت نبیند و دسترنج خود را دریافت نماید .
    عدم وجود تشکل عامل ضعف مدیریت کشاورزان
  • تبلیغ هدفمند

    در دنیای امروز اغلب کشاورزان دنیا برای فروش محصولات به صاحبان کارخانه تعیین نوع کشت خود اقدام به ایجاد تشکل های مختلف کشاورزی می کنند که این تشکل ها وظیفه رسیدگی و پیگیری مطالبات کشاورزان در بخش ها مختلف بویژه فروش محصولات در بازار عقد قرارداد با صنایع و کارخانه ها و تهیه گزارش محصولات مورد نیاز بازار نسبت به نوع محصول تولیدی می کنند. که می توان در این بین یکی از وظایف عمده این نوع از تشکل ها را تهیه کاربرگی مناسب جهت تولید و کشت محصولات جامعه پسند دانست که از سوی تهیه نهاده های کشاورزی و قرار دادن آن با قیمت مناسب در اختیار کشاورز یکی از وظایفی است که بهعده این تشکل ها می باشد آن بجای متضرر شدن خسارت نبیند و دسترنج خود را دریافت نماید .  

    رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: کشاورزان استان بدون ثبت قرارداد اقدام به فعالیت و فروش محصولات خود می‌کنند و فقط میزان کمی از محصول تولیدی کشاورزان صرفاً از طریق عقد قرارداد معامله و به فروش می رود.

    براساس این گزارش اشکان کاویانی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: در اکثر نقاط دنیا کشاورز قبل از اقدام به کشت و زمانی که وضعیت بازار و خریدار معلوم نگردد، دست به کشت نمی زنند که این امر در ایران برعکس است و استان ما بدون در نظر گرفتن به شرایط موجود بازار خرید، اقدام به عملیات کشت کرده که نتیجه اش زیان کشاورز و عدم فروش محصول تولیدی و در نهایت فساد محصول میشود .

    بنا بر گزارش اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، ۹۰ درصد از تولیدات کشاورزی استان بدست صاحبان کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی به صورت قراردادی از کشاورزان نمی رسد وفقط ۱۰ درصد آن تحویل این مراکز شده است که بیشتر محصول از طریق عرضه و تقاضای که در بازار وجود دارد و با نرخ های مختلف به فروش می رسد .

    کاویانی با تاکید به افزایش فروش بر مبنای تنظیم قرارداد محصولات کشاورزی به کارخانه ها و صنایع تبدیلی افزود: می بایست با نهادینه سازی کردن این روند اصولی مهم و پر اهمیت، کشاورزان، صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی را به این سمت هدایت کرد تا کشاورز با خیال آسوده اقدام به کشت و تولید مایحتاج سفره مردم کند.

    وی گفت: در حال حاضر کشاورزان خراسان شمالی در بحث کشت گندم و کلزا مشکلی ندارند چرا که دولت کلیه محصولات تولیدی آنان را به صورت تضمینی خریداری نموده که این امر موجب اطمینان کشاورز از بازار فروش محصول خود شده است و کشاورزان چغندرکار نیز محصول تولیدی خود را طبق قرارداد با کارخانه قند به آن تحویل می دهند.

    کاویانی با تاکید کرد بر لزوم ایجاد تشکل های کشاورزی گفت: بهره برداران محصولات کشاورزی میبایست با تشکیل تشکل هایی مختلف اقدام به عقد قرارداد با کارخانه ها و صنایع تبدیلی کنند که متاسفانه این امر مورد استقبال چندانی قرار نگرفته است در صورتی که در استان های مجاور شاهد این هستیم که کشاورزان با تشکیل تشکل های قدرت مند نسبت به فروش محصولات خود پیش از هرگونه اقدامی عمل کرده اند.

    وی افزود: در صورت ایجاد تشکل، کشاورزان می توانند با بالا بردن بهره وری در حوزه کشت و کا با خرد جمعی، موجب ارتقا اقتصاد بخش کشاورزی شوند اما این در حالی است که کشاورز در خراسان شمالی بیشتر تمایل به سمت خرده مالکی و معیشتی دارند تا کاری اصولی و ریشه ای.

    عدم وجود تشکل عامل ضعف مدیریت کشاورزان
    عدم وجود تشکل عامل ضعف مدیریت کشاورزان

    کشاورزان بعد از تشکیل تشکل انتظار چتر حمایتی دولت را دارند

    وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان محصولات کشاورزی استان از تشکیل تشکل واهمه دارند، گفت: مکررا با فراخوانی بهره برداران در قسمتهای مختلف از آنان خواسته ایم تا با ایجاد یک تشکل و صنف متحد و قدرتمند تولیدات شان را به ارزانی به فروش نرسانند و در علاوه بر این می توانند با ایجاد این تشکل نهاده ها و اقلام مورد نیاز کشاورزی را با قیمتی پائین خریداری کرده اما این افراد نسبت به آن فراری هستند.

    کاویانی افزود : با تمام این وجود با دارا بودن بیش از۱۸ هزار هکتار تاکستان موجب می شود که این صاحبان این تاکستان ها هرساله در فصل برداشت محصول با مشکلات مختلفی مواجه شوند اما همچنان هیچگونه رغبتی برای تشکیل و راه اندازی حتی یک تشکل برای رفع مشکلات خود نکرده اند.

    مهدی احمدزاده دبیر شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در این ارتباط افزود: در دنیای امروز مامور مشخص نمودن قیمت محصولات کشاورزی تشکل ها هستند که این وظیفه را بر عهده دارند.

    وی افزود: همانطور که رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت در بخش کشاورزی استان های مختلف کشور با ایجاد تشکل های قدرت مند توانسته اند موفقیت های روز افزونی را کسب کنند که متاسفانه در این استان با توجه به اقدامات و تلاشه های صورت گرفته نتوانسته ایم پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم که تنها تعداد محدودی نسبت به ایجاد تشکل اقدام نموده اند که آنهم عملا خنثی و بدون تحرک هستند.

    دبیر شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود : تشکل ها موجود نیز به معنای واقعی وظیفه خود را انجام نمی دهندگفت: چرا که ساز و کار خاصی برای فعالیت این تشکل ها هنوز مشخص نیست و گاهاً بعد از شکل گیری و به ثبت رسیدن انتظار حمایت مالی و یا برنامه از دولت را دارند این در حالی است که می بایست باید خود دارای یک برنامه مدون ارایه کرده و توان ایجاد تولید فکر داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه قرار نیست کشاورزان بعد از تشکیل و احداث تشکل وام دار دولت شوند و دست نیاز به سمت دولت دراز کنند، بلکه این تشکل ها باید با در نظر گرفتن همفکری اعضای گروه ایده ارایه دهند از مسئولین حوزه های مختلف مخصوصاً بخش کشاورزی خواست که قبل از ارائه مجوز هر نوع تشکل ها افراد متقاضی را نسبت به موضوع توجیه و روشن کنند.

    فضل الله ایزدی رییس اداره پشتیبانی، هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه در سال در بخش کشاورزی بیش از ۲۱ هزار نفر بهره بردار زیر پوشش کلاس ها و برنامه های آموزشی و ترویجی این سازمان در حوزه های مختلف قرار می گیرند افزود: در سال ۸۴ بعلت عدم استقبال کشاورزان از شرکتهای خدمات فنی مهندسان از ۷۵ شرکت به ۱۲ شرکت کاهش یافت که این امر می بایست مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد که علت عدم استقبال کشاورزان در این بخش چیست .

    فضل الله ایزدی در ادامه با اشاره به سامانه پهنه بندی مدیریت داده های کشاورزی گفت: در این سامانه با ثبت کشت و کار بهره برداران می توان سطح زیر کشت و میزان تولید هر کشاورز را مشخص و تعیین کرد که در حال حاضر این اطلاعات در بخش تولید گندم، جو و کلزا تهیه شده است و حتی برای محصولات صیفی نیز در دست اقدام است.

    رییس اداره پشتیبانی، هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: با اینکه از نظر کمی در تعداد شرکت های فنی و مهندسی اما همین شرکتها توانسته اند فعالیت های مطلوبی در این بخش داشته باشند که گاهاً به عنوان کشاورز نمونه نیز مطرح شده اند.

    به گزارش ایرنا از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان، ۱۲ واحد مربوط به فرآورده های لبنی، ۹ واحد خوراک دام و طیور، چهار کشتارگاه صنعتی دام و طیور، ۱۱ مورد صنایع رب و عصاره محصولات کشاورزی، ۳۴ واحد بسته بندی محصولات کشاورزی، یک واحد جایگزین فراورده های گوشتی بر پایه سویا، هفت سردخانه، چهار برنجکوبی، یک واحد قند و ۱۰ واحد نیز مربوط به سایر بخش ها است.

    ۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابلیت ذخیره سازی، نگهداری و فراوری دارد.

    سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی را شامل می شود.

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.   بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

    حدود ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

    در حال تکمیل ….

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *