×
×

مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان
قطع درختان خشکیده و خطرسازپارک ملی

  • کد نوشته: 7357
  • ۱۳۹۹-۰۶-۰۹
  • ۰
  • پارک ملی گلستان به وسعت 900 کیلومتر مربع در شمال شرق کشور واقع گردیده که توانسته است با میزبانی خود از 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری که بیش از نیمی از گونه های پستانداران کشور را در خود جای دهد این پارک ملی که در دل خود جنگل های بزرگ هیرکانی، استپی و تورانی را جای داده است توانسته در سایه وجود کرونا و عدم حضور انسان و بارندگی های اخیر موجب احیا و زندگی دوباره در درون خود شود.
    قطع درختان خشکیده و خطرسازپارک ملی
  • تبلیغ هدفمند

    پارک ملی گلستان به وسعت ۹۰۰ کیلومتر مربع در شمال شرق کشور واقع گردیده که توانسته است با میزبانی خود از ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری که بیش از نیمی از گونه های پستانداران کشور را در خود جای دهد این پارک ملی که در دل خود جنگل های بزرگ هیرکانی، استپی و تورانی را جای داده است توانسته در سایه وجود کرونا و عدم حضور انسان و بارندگی های اخیر موجب احیا و زندگی دوباره در درون خود شود. 

    مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان با اشاره به درختان خشک خطرآفرین در حاشیه جاده بین المللی گرگان – مشهد از شناسایی بیش از ۲۰۰ اصله درخت خشک گفت: این تعداد درخت که در حاشیه جاده ای مشهد – گرگان جنگل گلستان که تفرجگاه پهنه جنگلی است مورد شناسایی قرار گرفته که تا کنون مجوز برداشت ۴۴ اصله از این تعداد که بیشترین خطر را دارند گرفته شده است.

    تیموری اظهار داشت: از وجود درختان خشکیده بسیاری در دل پارک ملی گلستان خبر داد که به لحاظ بی خطر بودن برای انسان نیاز به قطع آنها نبوده اما به لحاظ حفظ سلامت گردشگران هراز گاهی درختان خشکیده حاشیه جاده که مورد استفاده زائران امام رضا ( ع ) ومسافران با وزش کوچترین باد موجب سقوط و به خطر افتادن جان شهروندان میشود با هماهنگی کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی مورد شناسایی و هر از چند سال یکیار قطع می شود.

    وی با اشاره به اینکه: در حال حاضر از مجموع ۲۰۰ اصله درخت خشک شناسایی شده مجوز قطع ۴۰ اصله را از سازمان مراتع و جنگلداری محیط زیست دریافت نمودیم که هماهنگی ایجاد شده با پلیس راه و راهداری در محل های مورد نظر واقع در پارک ملی گلستان قطع می شود.

    وی در ادامه افزود: خوشبختانه در سالجاری تا کنون گزارشی در ارتباط با سوانح و تلفات انسانی ناشی از سقوط درختان خشکیده در محدوه جاده ای پارک ملی گلستان به غیر از یک مورد سقوط که منجر به ایجاد خسارت به خودروی عبوری را در تابستان امسال نداشتیم .

    رییس پارک ملی گلستان از مهمترین دلایل خشکیدن درختان می توان به تردد خودروها که موجب از بین رفتن بافت اسفنجی خاک حاشیه جاده ای عنوان کرد و افزود:آفت های نظیر فتیله نارنجی ، حشرات برگخوار،بیماری زغالی،آفیوستما اشاره داشت با تلاش گروهی از محققین با انجام یک سری تحقیقات مطالعاتی جهت شناسایی مراکز کانونی آلودگی این نوع بیماریهای شایع در پوشش جنگلی و مناطق حفاظت شده موفق شدند که عاملین ویروسی را کشف کنند که طی چند ماه آینده با جمع بندی نتایج اطلاع رسانی خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر هر چند کرونا باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه بشری شده اما با توجه به کاهش ورود انسان به مراتع جنگلی و بارندگی های اخیر در کنار این عامل ویروسی موجب رشد و نمو مطلوب گیاهان از جمله افرا، بلوط، بلندمازو، سفیدپلت، انجیلی، شمشاد، توسکا، انواع گیاهان دارویی و علفی مانند گون‌ها، نعنای کوهی، خانواده چتریان، زعفران آلمه، گلابی، سیب و تمشک وحشی از جمله گونه‌های گیاهی در حال رویش در این پارک است که در حال حاضر ۵۵ درصد از پوشش جنگلی پارک ملی را مربوط به جنگل های هیرکانی است و مابقی پوشش آن استپی و بیابانی و تورانی است.

    قطع درختان خشکیده و خطرساز پارک ملی
    قطع درختان خشکیده و خطرسازپارک ملی

    وی با تاکید بر اینکه : رطوبت ۹۰ درصدی خاک و بارندگی های اخیر موجب شده تا پوشش گیاهی موجود در پارک ملی رشد و نمود خوبی داشته باشد که این رشد و نمو منبع غذایی مناسبی برای حیوانات ساکن در پوشش جنگلی باشد.

    به گزارش بازار کسب کار؛ پارک ملی گلستان با مساحت بیش از ۹۰۰ کیلومتر مربع بیش از ۱۳۵۰ گونه گیاهی و جانوری را در خود جای داده است که این جلوه خدادادی این منطقه را تبدیل به یکی از ذخیره گاه های زیست کره در میراث جهانی به ثبت رسانده است. که می توان در پهنه گیاهی به وجود به ۳۰۲ گونه جانوری که نیمی از پستانداران ایران را در خود جای داده است اشاره کرد.

    پارک ملی گستان که معروف به بهترین زیستگاه پستانداران وحشی همچون شوکا،خرس،گرگ،مرال،گوسفندو بز وحشی ، آهوی ایرانی و… می باشد .

    با توجه به ویژگی های این پارک جنگل در دل خود نهفته دارد در سال ۱۳۵۴ مورد توجه سازمان یونسکو واقع شده که به همین لحاظ بعنوان یکی از ۵۰ ذخیرگاه زیست محیطی زمین به عنوان اولین پارک ملی ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

    ۳۴ درصد از محدود پارک ملی گلستان در خراسان شمالی و بخش محدودی از آن نیز در سمنان واقع شده است و بخش عمده و گسترده آن در حوزه استحفاظی استان گلستان واقع شده است.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین :

    می توان با ایجاد زیر ساخت های لازم مناسب موجب جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال با وجود پارک ملی گلستان در استان با ایجاد و راه اندازی مراکز تفریحی گردشگری که در دل این پارک ملی با وجود مرمان سنتی ساکن در اطراف پارک و ایجاد اشتغال پایدار شد.

    به طور مثال می توان به مسجد حاشیه رودخانه در کنار پاسگاه تنگراه اشاره داشت که بعد از سیل مخرب سال ۱۳۸۰ مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته و در حال حاضر بیشتر محلی برای نگهداری احشام اهالی روستای تنگراه می باشد که در صورت بازسازی و ایجاد زیر ساخت ها لازم و بازسازی پل ارتباطی این مسجد موجب ایجاد رونق به بازار اهالی روستای این مسجد خواهد شد.

    هر چند طی چند سال اخیر مکررا بازسازی و احداث مجدد این بنای مذهبی توسط هفته نامه بازار کسب و کار پارس از مسئولین صورت گرفته و در ارتباط برخی از مسئولین نیز قول های مساعدی نسبت به بازسازی آن داده اند اما تا کنون هیچگونه اتفاقی نسبت به این امر برای مکانی که روزی خود پناهگاه جان مردم بود که حال نیاز به حمایت و بازسازی دارد نشده است و لازم است که مسئولین و متولین این امر سر از لاک لاکپشتی خود بیرون آورده و اقدامات مقتضی را در این ارتباط هر چه سریعتر مبذول نمایند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *