×
×

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور
قابلیت ثبت جهانی جاذبه‌های سواحل مکران

  • کد نوشته: 7541
  • ۱۳۹۹-۰۶-۱۴
  • ۰
  • دکتر سید هادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سواحل مکران نظیر روستای درک و تنگ، کوه‌های مریخی، مجموعه درختان انجیر معابد، گل فشان‌ها و سواحل بکر چابهار قابلیت ثبت جهانی را دارد.
    قابلیت ثبت جهانی جاذبه‌های سواحل مکران
  • تبلیغ هدفمند

    دکتر سید هادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سواحل مکران نظیر روستای درک و تنگ، کوه‌های مریخی، مجموعه درختان انجیر معابد، گل فشان‌ها و سواحل بکر چابهار قابلیت ثبت جهانی را دارد.

    دکتر سید هادی احمدی روئینی روز جمعه درچابهار هدف از سفر خود به جنوب سیستان و بلوچستان را بازدید میدانی برای امکان سنجی ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری این منطقه عنواد کرد.

    وی با دعوت از مردم ایران برای سفر به سواحل مکران و لذت بردن از جاذبه‌های بینظیر آن، گفت: ظرفیت‌های تاریخی ‌و طبیعی حاشیه سواحل مکران نه تنها در کشور بلکه در جهان بی‌نظیر و نیازمند تامین زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

    مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از دیگر اهداف سفر خود به این منطقه را برنامه ریزی جهت مرمت و احیای بناهای تاریخی، واگذاری بناهای شاخص به سرمایه گذاران بخش خصوصی، ایجاد فرصتی برای کسب و کارهای گردشگری،امکان سنجی جاذبه‌های واقع در حاشیه سواحل مکران جهت ثبت و تعیین ضوابط عرصه و حریم در مقیاس میراث ملی و بین المللی عنوان کرد.

    مسوول دفتر ثبت پرونده‌های پیشنهادی برای ارائه و ثبت در آثار جهانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری نیز گفت: آثار قبل از اینکه به ثبت جهانی برسند می‌بایست به ثبت ملی برسند که خوشبختانه ثبت آثار مهم سواحل مکران در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

    قابلیت ثبت جهانی جاذبه‌های سواحل مکران
    قابلیت ثبت جهانی جاذبه‌های سواحل مکران

    فیروزه سالاری افزود: سواحل مکران با جاذبه‌های بکر و بی‌نظیر می‌تواند به عنوان ژئو پارک جهانی نیز ثبت شود تا شاهد جذب گردشگران بیشتری باشیم.

    وی بیان کرد: امیدوارم با تلاش همه مسوولان استانی و ملی منظر طبیعی، فرهنگی و تاریخی سواحل مکران در ردیف آثار جهانی در یونسکو به ثبت برسد.

    مدیر گردشگری سازمان منطقه آزادچابهار نیز خبرنگار ایرنا گفت: این هیات در سفر سه روز ه خود به جنوب سیستان و بلوچستان از بناهای تاریخی بقعه سید غلامرسول،  قلعه‌های پرتغالی‌ها و پارگ، جاذبه‌های طبیعی حاشیه سواحل مکران شامل تلاقی صحرا و دریا درک و تنک، گل‌فشان‌ها، مجموعه درختان انجیر معابد، سرای در بلوچ، سواحل جذاب و دیدنی بریس و گواتر، تالاب صورتی،  باغات زیبای استوایی با میوه‌های گرمسیری و کوه‌های مریخی بازدید کردند.

    عدنان حسینی تصریح کرد: در ایران ۲۴ اثر جهانی وجود دارد که در سطح استان سیستان وبلوچستان ۲ اثر مهم شهرسوخته و بیابان لوت به ثبت جهانی رسیده است.

    وی بیان کرد: در شهرستان‌های سواحل مکران محدوده استان سیستان وبلوچستان ۳۵ اثر ثبت شده و ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده وجود دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *