×
×

حال ناخوش بازار طلا

  • کد نوشته: 7680
  • ۱۳۹۹-۰۶-۱۷
  • ۰
  • این روزها بازار "طلا" حال و روز خوشی ندارد، نه مردم توان خرید طلاجات دارند و نه زرگرها از وضعیت موجود راضی هستند.
    حال ناخوش بازار طلا
  • تبلیغ هدفمند

    این روزها بازار “طلا” حال و روز خوشی ندارد، نه مردم توان خرید طلاجات دارند و نه زرگرها از وضعیت موجود راضی هستند.

    تا همین چند سال قبل، بازار زرگری‌های یزد رونق خاصی داشت و محل تردد شهروندان و بخصوص زوج هایی بود که بخشی از خرید خود را به طلا اختصاص می دادند.

    روزگار بازار طلا این روزها روشن نیست، گذشت آن دوره‌ای که مردم و بخصوص خانم‌ها با اندک پس‌اندازی تکه‌ای طلا می‌خریدند تا به وقت لزوم، سرمایه‌شان باشد؛ حالا طلا، حکم همان کیمیا را دارد که به دست آوردنش کار هر کسی نیست.

    بازار این روزهای طلا بدجوری کساد است ، پول دست مردم نیست، توی خرج و مخارج‌شان اولیه خودشان هم مانده‌اند چه برسد به اینکه طلا بخرند.

    الان فقط عروس و دامادها طلا می خرند آن هم فقط یک حلقه و یک ساعت و تمام، تعدادشان هم اندک است و با قدیم خیلی فرق کرده؛ قبلاً مردم ما چند بار برای خرید یا تعویض طلاهایشان می‌آمدند  اما حالا شرایط عوض شده و پولی در کیسه مردم نیست و قدرت خرید خیلی پایین آمده است.

    پیشتر حتی اقشار آسیب پذیر هم قادر بودند تکه‌ای طلا بخرند ضمن آنکه خانم‌های ما بیشتر خریدار طلا بودند اما این روزها بیشتر فروشنده آن شدند!.

    از آن سو بسیاری از زرگرها هم به فکر تعویض شغل خود هستند، خیلی‌ها مغازه‌ها را جمع کرده‌اند چون قادر به پرداخت اجاره بها نیستند، گاهی مشتری خارجی هم داشتند اما الان ندارند.

    زوج‌های جوان، اصلی ترین مشتریان زرگری ها هستند که آن هم برای خالی نبودن عریضه و بجا آوردن یک عرف قدیمی هست و گرنه اگر دست خانواده ها باشد و چشم و هم چشمی هم نباشد طلایی نمی خرند چون نمی توانند بخرند.

    حال ناخوش بازار طلا
    حال ناخوش بازار طلا

     مشتریان طلا به صفر رسیده‌ است!

    با طلا فروشان که هم صحبت میشوی از کسادی بازار و فروش می گویند، از اینکه فروشی ندارند اما باید مالیات بدهند، از اینکه در اجاره مغازه خود هم درمانده اند و از اینکه طلا فروشان قلابی، اندک بازار رنگ باخته این صنف را هم قبضه خود کرده‌اند.

    جاوید دهقانی، یکی از این زرگران است که از کسادی بازار و نبود مشتری، دل پر خونی دارد و از آینده هم بیمناک است.

    وی به ایرنا گفت: بازار به شدت کاسد شده و خریداری نیست. اغلب مشتریان ما هم مایل به خرید با چک هستند که برای ما مقدور نیست و ترجیح می دهیم حداقل دو/ سوم آن را نقدی بگیریم.

    وی تاکید کرد: مشتریان ما در مقایسه با سالهای قبل و حتی تا قبل از شیوع کرونا و بخصوص ماه محرم و صفر به شدت کاهش یافته و به نزدیک صفر رسیده است و حتی بخش قابل توجهی از آنانی هم که مراجعه می کنند بیشتر تماشاگر هستند تا خریدار.

    سعید امیدبخش، طلا فروش دیگری است که گفت: اوضاع بازار طلا بسیار خراب است، مشتری نداریم و  مردم توانایی خرید ندارند و این در حالیست که همچنان باید مالیات پرداخت کنیم.

    وی اضافه کرد: اجرت ساخت طلا هم افزایش یافته و متاسفانه رخنه افراد سودجو به این بخش هم منجر به از هم گسیختگی اوضاع بازار زرگرها شده است به گونه ای که گاهی حتی سکه ها هم تقلبی از اب در می اید.

    این زرگر هم از کاهش مشتریان خود در مقایسه با ماهها و سالهای قبل خبر داد.

    کسادی بازار، رمقی برای طلافروشان به جا نگذاشته است

    رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت استان یزد به ایرنا گفت: اونس جهانی کاهش یافته و در مقابل، دلار، گران شده و همین موجب افزایش قیمت طلا در ایران و به تبع آن استان یزد شده است.

    “محمدرضا نوری زاده” افزایش سرسام‌آور نرخ طلا، مشکلات اقتصادی مردم، شیوع کرونا و فرا رسیدن ماههای محرم و صفر را از دلایل کسادی بازار طلا در این استان اعلام کرد.

    وی با بیان اینکه فعلا طلا خرید و فروش نمی شود و فقط سکه اندک رونقی دارد افزود: یزدی‌ها به دلیل اعتقاداتی که دارند در ماههای محرم و صفر، طلا خرید نمی کنند اما آنچه مسلم است اینکه کساد بازار طلا ضربه جبران ناپذیری به صنف طلافروش و زرگر یزد زده است.

    وی تاکید کرد: کاسبی روزانه زرگرها به هفته و گاهی به ماه کشیده و مشتری نیست و طلافروشان ما گاهی هفته به هفته فروشی ندارند که این فاجعه است.

    کارگاه های زیرزمینی و فروش طلای تقلبی، بلای جان بازار زرگری یزد 

    رییس اتحادیه صنف زرگران یزد همچنین از فعالیت زیر زمینی کارگاههای غیرمجاز و همچنین فروش طلا و نقره های بدلی در یزد خبر داد و یادآور شد: هیچ یک از شبکه های فروش مجازی، مجوز ندارند ضمن آنکه طلای قلابی هم به مردم قالب می کنند و برخی از همین کارگاههای غیرمجاز طلای دست دوم و بدون کد به مشتریان خود می فروشند.

    وی با اشاره به اینکه متاسفانه نظارتی در این بخش نیست افزود: گاهی در فضای مجازی، سکه هایی از جنس برنج به جای طلا فروخته شده و یا نقره آبکاری شده را به جای طلا به خلق خدا قالب کرده اند.

    وی تاکید کرد: برخی همکاران ما باید ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بدهند در حالیکه بازارشان کساد است و فروشی ندارند که یکی از دلایل اصلی آن ناامنی ایجاد شده در این بخش بعلت سودجویی برخی ها در فضای مجازی است..

    نوری زاده به شهروندان هشدار داد که از خرید طلا و فلزات گرانبها از مراکز غیر قانونی ، کارگاههای زیر زمینی و فضای مجازی خودداری کنند تا در دام سودجویان نیفتند.

    وی اضافه کرد: برخی از کارگاههای غیر مجاز، پارکینگ خانه شان را به طلا فروشی تبدیل کرده اند و بدون داشتن کد و مجوز، طلای دست دوم خرید و فروش می کنند.

    نوری زاده با بیان اینکه در حال برخورد با طلافروشان متقلب و غیرقانونی هستیم گفت: کسانی که به نام زرگر و طلا فروش در فضای مجازی اقدام به فروش بدلیجات به جای طلا به مردم می کنند از همکاران ما نیستند.

    وی تعداد کل واحدهای صنفی طلا، نقره، جواهر و ساعت را در استان یزد ۷۲۲ واحد اعلام و وضعیت اینده بازار زرگری را غیرقابل پیش یبنی اعلام کرد.

    مقایسه قیمت طلا در یکسال گذشته 

    یک فرد آگاه در بازار طلا و جواهرات یزد هم در گفت و گو با ایرنا از بازار نابسامان طلا خبر داد و با گله گذاری از اینکه فروش کم شده اما دادن مالیات همچنان پابرجاست گفت: تا زمانی که مغازه دار، دایر است و فروش دارد می‌تواند مالیات بدهد اما اگر تعطیل کرد دیگر درآمدی ندارد که مالیات بدهد.

    “احمد محرابی” دلیل افزایش قیمت طلا را افزایش نرخ دلار دانست و افزود: بازار طلا اوضاع خوبی ندارد، کارگاهها در حال تعطیل شدن هستند و مردم هم مایل هستند طلای آب شده یا سکه بخرند.

    وی با بیان اینکه متاسفانه کلاهبردار هم  در این بخش زیاد شده اظهار داشت : شهروندان ما باید نه در فضای مجازی بلکه از نقاط معتبر خرید کنند تا طلا فروشان و کارگاههای زرگری تعطیل نشده و باری بر روی دوش اداره کار و دولت نشوند.

    وی به مقایسه قیمت طلای آب شده ۱۷ عیار در یکسال گذشته در این استان اشاره کرد و گفت: طلا آب شده ۱۷ عیار، دیروز/شنبه/ ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال خرید و فروش میشد و همین طلا در ۱۵ مردادماه به قیمت ۴۸ میلیون ریال معامله گردید.

    محرابی تاکید کرد: در ۱۶ فروردین ماه امسال همین طلا با همین عیار ۲۷ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال، در  ۱۵ بهمن ماه سال ۹۸، ۲۲ میلیون ریال و آبانماه پارسال ۱۷ میلیون و ۶۲۰ هزار ریال خرید و فروش میشد.

    نویسنده: محمدحسین فلاح
    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *