×
×

تسخیرپله پله سکوها توسط بانوان ورزشکار

  • کد نوشته: 7863
  • ۱۳۹۹-۰۶-۲۱
  • ۰
  • شمار زنان ورزشکار خراسان شمالی در چند ساله اخیر بیش از ۲ برابر شده است که این نشانگر توجه بیشتر به بانوان و میدان دادن به این قشر موثر در تضمین سلامت و شادابی خانواده و جامعه می‌تواند باشد.
    تسخیرپله پله سکوها توسط بانوان ورزشکار
  • تبلیغ هدفمند

     شمار زنان ورزشکار خراسان شمالی در چند ساله اخیر بیش از ۲ برابر شده است که این نشانگر توجه بیشتر به بانوان و میدان دادن به این قشر موثر در تضمین سلامت و شادابی خانواده و جامعه می‌تواند باشد.

    بنا بر آمار ارائه شده توسط معاونت ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی، تا سال ۹۲ تنها پنج هزار و ۴۷۲ بانوی ورزشکار در این استان ساماندهی و بیمه شده بودند که اکنون این رقم با افزایشی بیش از ۱۰۰ درصدی به ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است.

    بارها و بارها در خصوص ورزش و جایگاه آن در سلامت جامعه گفته شده است که سلامت هر جامعه را سلامت افراد آن جامعه تضمین می کند، اما در این میان باید گفت ورزش بانوان اهمیتی به مراتب بیش از ورزش سایر اقشار دارد، به گونه ای که سلامت مادران جامعه، تضمینی قوی برای تربیت نسلی سالم، تندرست و شاداب و باطراوت می تواند باشد.

    در حقیقت سیاستگذاری های هدفمند و سرمایه گذاری برای توسعه ورزش بانوان که سهمی ویژه در تربیت نسل آینده دارد، هزینه به مراتب کمتری از عدم توجه به این حوزه دارد، چرا که ورزش نکردن موجب افزایش بیماری، تنش‌های عصبی و بروز آسیب های اجتماعی می شود و هزینه های هنگفتی روی دست سیاستگذاران می گذارد، به تعبیر دیگر زنان به عنوان نیمی از پیکره اجتماع و به عنوان مدیران اصلی تربیت نسل جدید برای نشاط، شادابی و سلامت خود نیازمند به ورزش هستند.

    تا سال ۹۲ تنها پنج هزار و ۴۷۲ بانوی ورزشکار در خراسان شمالی ساماندهی و بیمه شده بودند که اکنون این رقم به ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است

    اگر چه در چند سال اخیر حضور چشمگیر و همراه با موفقیت بانوان خراسان شمالی در رشته های مختلف ورزشی با استفاده از سرانه ورزشی که در دولت تدبیر و امید در استان رشدی دو برابری داشت،  قابل چشم پوشی نیست، اما یقینا توجه بیشتر به زنان، با ایجاد مکان ها، سالن های ورزشی خاص و فضاهای مناسب تمرینی ویژه آنها می تواند، افزایشی بیش از این داشته باشد تا با همه گیری ورزش در بین بانوان استان نه تنها شاهد کسب افتخارات ملی باشیم بلکه در بلندمدت، بسیاری از آسیب های اجتماعی را در جامعه کمرنگ و حذف کنیم.

    ۲ نفر از ۳ ملی‌پوش تیراندازی باکمان استان زنان هستند
    ۲ نفر از ۳ ملی‌پوش تیراندازی باکمان استان زنان هستند

    یکی از بانوان خراسان شمالی که در رشته تیراندازی فعالیت دارد، با اشاره به اینکه بانوان نیازمند فضاهای ورزشی ویژه خود هستند، گفت: اگرچه کسب موفقیت بانوان در برخی رقابت های ورزشی چون تیراندازی در چند سال اخیر رشد خوبی داشته است ولی با ایجاد فضاهای مجزای ورزشی مطمئنا شاهد حضور بانوان استان در سطح ملی در رشته های مختلف نیز خواهیم بود.

    افسانه حمیدی افزود: در واقع هم اکنون بانوان استان در سالن‌های ورزشی که فقط ساعاتی محدود از کار سالن به بانوان اختصاص دارد، به تمرین می پردازند ولی برای توسعه در بخش بانوان همچنان جای کار زیادی وجود دارد.

    وی گفت: بانوان این استان که هم اکنون در تیم ملی تیراندازی حضور دارند بیشتر با هزینه های شخصی خود را به این جایگاه رسانده اند اما به طور مشخص برای گسترش سایر رشته های ورزشی و همه گیری ورزش در میان بانوان استان، نیازمند نگاه دوباره دولت و مسوولان به ورزش بانوان هستیم.

    ۲ نفر از ۳ ملی‌پوش تیراندازی باکمان استان زنان هستند

    رییس هیات تیراندازی باکمان خراسان شمالی با اشاره به رشد جایگاه رشته تیراندازی باکمان استان از رتبه ۳۰ به هشتم، اظهار داشت: در سال های اخیر دولت و مسوولان رویکرد خوبی به ورزش بانوان داشته اند به گونه ای که هم اکنون ۲ تن از سه ملی پوش استان در این رشته ورزشی از بانوان هستند.  

    حکمت شیردل با بیان اینکه تقریبا نیمی از ورزشکاران تیراندازی استان را بانوان تشکیل می دهند، تصریح کرد: ستایش دلیر صحرایی و مارال سهرابی در رده های سنی نوجوانان و نونهالان، ملی پوشانی هستند که با وجود پرهزینه بودن این رشته ورزشی، توانسته اند با پشتکار و هزینه های شخصی خود به این جایگاه برسند.

    وی افزود: در واقع اگر بودجه، امکانات، سالن مجزا برای بانوان نه تنها رشته تیراندازی بلکه سایر رشته ها مهیا شود، بدون شک شاهد حضور بانوان زیادی در تیم ملی و افتخارآفرینی آنها برای کشور خواهیم بود.

    تسخیرپله پله سکوها توسط بانوان ورزشکار
    تسخیرپله پله سکوها توسط بانوان ورزشکار

    بانوان، نیمی از دوچرخه‌سواران استان 

    رییس هیات دوچرخه سواری خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ تن از بانوان دوچرخه سوار استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند، گفت: ۲ تن از بانوان استان نیز پارسال در مسابقات استعدادهای برتر ورزشی کشور، که به میزبانی تهران در رده سنی جوانان و ۱۲ تا ۱۵ سال برگزار شد، به نشان نقره دست یافتند.

    خراسان شمالی ۵۰۰ ورزشکار دوچرخه سوار دارد که نیمی از آنان بانوان هستند

    محمد کشمیری با بیان اینکه هم اکنون ۵۰۰ ورزشکار زن و مرد در این رشته ورزشی بیمه و ساماندهی شده اند، تصریح کرد: نیمی از دوچرخه سواران استان را بانوان تشکیل می دهند.

    وی افزود: اعتماد به بانوان ورزشکار و فراهم ساختن زمینه های ورزشی، انگیزه آنها را دوچندان خواهد کرد،  زیرا بانوان ورزشکار ثابت کرده اند که هر موقع به آنها اعتماد شده است، با وجود امکانات کم، باز هم افتخارآفرینی می کنند.

    رشد بیش از ۲ برابری ورزش بانوان خراسان شمالی

    معاون ورزش بانوان خراسان شمالی با اشاره به رشد بیش از ۲ برابری تعداد ورزشکاران بانوی استان اظهار داشت: تا سال ۹۲ پنج هزار و ۴۷۲ بانوی ورزشکار در استان ساماندهی و بیمه شده بودند که این رقم اکنون به ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است.

    تا سال ۹۲ تنها ۸ بانوی ورزشکار خراسان شمالی در تیم ملی حضور داشتند که اینک این تعداد به ۲۵ نفر رسیده که در رشته های دوچرخه سواری، اسکیت، تیراندازی، هنرهای رزمی و… به این سطح راه یافته‌اندفرانک سرایی با بیان اینکه در این سال ها تعادل خوبی بین جمعیت ورزشکاران زن و مرد در استان ایجاد شده است، تصریح کرد: هم اکنون ۳۹ درصد ورزشکاران استان در رشته های مختلف را بانوان تشکیل می دهند که این درصد رو به افزایش است.

    وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در دولت یازدهم و دوازدهم و افزایش میزان مشارکت بانوان استان در ورزش های قهرمانی اظهار داشت: برخلاف سال ۹۲ که تنها ۸ ورزشکار زن استان در تیم ملی حضور داشتند هم اینک ۲۵ بانوی ورزشکار استان در رشته های دوچرخه سواری، اسکیت، تیراندازی، هنرهای رزمی و… به اردوی تیم ملی راه یافته‌اند.

    سرایی افزود: در این میان ستایش دلیر صحرایی و مارال سهرابی در رده های سنی نوجوانان و نونهالان ملی پوش خراسان شمالی در تیم ملی تیراندازی و نازنین عددی در رشته اسکیت از چهره‌های شاخص ورزش زنان استان هستند.

    وی یکی از دلایل این افزایش رویکرد بانوان به ورزش را رشد ۲ برابری باشگاه های ورزشی بانوان در استان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۹ باشگاه ویژه بانوان در سطح استان فعال است که البته با شیوع ویروس کرونا این باشگاه های بدن سازی و سالن های ورزشی به تعطیلی کشانده شده و خسارات بسیاری دیده اند.

    اختصاص ۳۰ درصد اعتبارات اداره ورزش به بانوان 

    مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی با اشاره به اینکه نگاه دولت تدبیر و امید به ورزش زنان کشور و این استان توسعه مدارانه است، اظهار داشت: اگرچه تا چند سال پیش ورزش عمدتا مردانه و تمامی اعتبارات و پروژه ها متمرکز بر ورزش آقایان بود ولی هم اکنون بر اساس سیاست های وزارت ورزش و جوانان، ۳۰ درصد امکانات و اعتبارات ادارات ورزش و جوانان باید به حوزه زنان اختصاص یابد.

    اختصاص ۳۰ درصد اعتبارات اداره ورزش به بانوان
    اختصاص ۳۰ درصد اعتبارات اداره ورزش به بانوان 

    کوروش بهادری با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی هیات های ورزشی بانوان استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: مدیران ادارات ورزش و جوانان و هیات های ورزشی شهرستان های استان برای تحقق جایگاه مطلوب بانوان ورزشکار، با جدیت این موضوع را پیگیری می کنند.

    وی با اشاره به اختصاص برخی از سالن های ورزشی آقایان به بانوان استان در سال جاری، افزود: اگرچه هم اکنون پایان پروژه های ناتمام ورزشی در دستور کار است ولی ساخت مکان های ورزشی ویژه بانوان در هر کدام از شهرستان های استان جزو اولویت های مهم کاری این اداره کل است.

      ساخت مکان های ورزشی ویژه بانوان در هر یک از شهرستان های استان جزو اولویت های مهم اداره کل ورزش و جوانان است

    بهادری با بیان اینکه برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی ورزش بانوان در استان تاثیر چشمگیری در افزایش انگیزه بانوان ورزش دوست دارد، تصریح کرد: با پیگیری مسوولان استانی در سال جاری قرار بود دو رویداد ملی ورزش های بومی و محلی و والیبال ویژه بانوان در استان برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

    براساس آخرین آمارها میانگین سرانه ورزشی در کشور به ازای هر نفر ۱۰۲ سانتی متر است که این رقم تا سال ۹۱ در خراسان شمالی تنها ۳۵ سانتی متر بود که در سال ۹۶ به ۴۹ سانتی متر رسید و هم اکنون نیز با افزایش ۴ هزار متری فضای ورزشی و بهره برداری از ۱۹۷ فضای ورزشی جدید، سرانه ورزشی استان به ۵۶ سانتی متر رسیده است که رشدی حدود ۲ برابری داشته است.

    خراسان شمالی با ۲۵ هزار ورزشکار بیمه شده این استان دارای ۴۵ هیات ورزشی فعال است.
    استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *