×
×

پیش به سوی توسعه با تداوم پروژه های زیربنایی

  • کد نوشته: 7976
  • ۱۳۹۹-۰۶-۲۱
  • ۰
  • این روزها با وجود تحریم ها و کرونا و دشواری شرایط همچنان همه بخش ها عزم خود را برای توسعه و ارتقا شرایط جامعه و کشور جزم کرده اند و قطار توسعه مسیر رو به جلویی را در کشور و به تبع آن در گیلان طی می کند.
    پیش به سوی توسعه با تداوم پروژه های زیربنایی
  • تبلیغ هدفمند

     این روزها با وجود تحریم ها و کرونا و دشواری شرایط همچنان همه بخش ها عزم خود را برای توسعه و ارتقا شرایط جامعه و کشور جزم کرده اند و قطار توسعه مسیر رو به جلویی را در کشور و به تبع آن در گیلان طی می کند.

    بعد از هفته دولت که مجموعه ای از طرح های توسعه ای، عمرانی و اقتصادی و غیره که بیش از یک هزار و ۴۴ مورد بود با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان در جای جای این خطه سبز بهره برداری شد که نسبت به سال قبل در این زمان از نظر تعداد رشد ۵۵ درصدی داشت، اینک که بخش عمده پروژه های نیمه تمام برجای مانده از گذشته به انجام رسیده، شاهد کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه های مهم و زیربنایی در گیلان هستیم.

    در واقع در هفته ای که پشت سر گذاشتیم در گیلان با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون وزیر نیرو، مدیر عامل حمل و نقل ریلی رجا  شاهد افتتاح و آغاز به کار طرح های توسعه ای مهمی بودیم که نگاهی  اجمالی به آنها خالی از لطف نیست.

    آغاز عملیات اجرایی شبکه سه هزار کیلومتری کابل خودنگهدار برق گیلان 

    اولین پروژه ای که طی دو روز اخیر اجرایی شد عملیات اجرایی شبکه سه هزار کیلومتری کابل خود نگهدار با ۳۵۱ میلیارد تومان اعتبار بود که با حضور معاون وزیر نیرو و استاندار گیلان و برخی دیگر از مسئولان استان در رشت کلید خورد.

    همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم آغاز این پروژه گفت که با اجرای این طرح  میزان شبکه کابل خودنگهدار برق استان گیلان به ۳۰ درصد افزایش می یابد که در فاز اول این پروژه قرار است یک هزار کیلومتر از شبکه های سیم مسی به کابل خودنگهدار تبدیل شود.

    به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز اعتبار فاز اول این پروژه به طول یکهزار کیلومتر حدود ۱۱۷ میلیارد تومان است که قرار است ۳۷۵ کیلومتر شبکه های سیم مسی در رشت و ۶۲۵ کیلومتر در سایر شهرستان های گیلان به منظور تامین برق پایدار و مطمئن برای مشترکان تبدیل به کابل خود نگهدار شود.  

    محمد اسماعیل هنرمند افزود: هم اینک نیز فاز اول این پروژه با راه انداری حدود ۱۰ کیلومتر در منطقه استقامت رشت افتتاح شده که برای اجرایی این پروژه ۱۰ کیلومتری، ۲۸ اکیپ عملیاتی معادل ۲۲۴ ساعت کار کرده اند  و در سایر مناطق رشت و شهرستان های دیگر نیز این طرح اجرایی می شود.

    به گفته وی،  کابل خودنگهدار بهترین مورد برای شرایط نامساعد است که با اجرای این طرح ضریب اطمینان برق افزایش می یابد و با گسترش این شبکه دیگر شاهد مشکلات قطع برق در شرایط نامساعد به خصوص بارش برف نخواهیم بود.

    پیش به سوی توسعه با تداوم پروژه های زیربنایی
    پیش به سوی توسعه با تداوم پروژه های زیربنایی

     بهره برداری از هتل چهار ستاره در فومن

    هتل چهار ستاره ای نیز همزمان با پروژه های تعاون در کشور به صورت ویدئو کنفرانسی توسطاسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و با حضور ارسلان زارع استاندار گیلان در مسیر گردشگری فومن – ماسوله افتتاح و بهره برداری شد.

    چهار طرح تعاونی دیگر نیز همزمان با طرح شرکت تعاونی هتل سندی با سرمایه گذاری بیش از ۹۱ میلیارد تومان و یک‌هزار و ۴۶ فرصت شغلی در گیلان بهره برداری شد اما مجموعه هتل چهار ستاره سندی یکی از ۷۰ طرح تعاونی گردشگری استان است که به واسطه ظرفیت های موجود در گیلان با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومان و اشتغال برای ۳۰ نفر فعال شده است.

    این پروژه هتلی با سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که ۶ میلیارد تومان آن آورده اعضاء و ۶ میلیارد تومان تسهیلات بوده است وبا راه اندازی این هتل واقع در مسیر گردشگری فومن – ماسوله  برای ۳۰ نفر به طور  مستقیم اشتغالزایی شده است.

    این هتل ظرفیت اقامت ۸۰ مهمان و گردشگر را فراهم کرده؛ ضمن آنکه دارای رستوران، کافی شاپ و کافه است.

    رکورد سرعت قطار تهران – رشت شکسته شد

    قطار پنج ستاره زندگی رشت – مشهد هم چهارشنبه گذشته با حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با حرکت از رشت به مقصد مشهد آغاز به کار کرد که زمان پنج تا شش ساعته رسیدن به مقصد در مسیر ریلی رشت- تهران با این قطار به حدود سه ساعت و نیم  با احتساب توقف برای اقامه نماز  رسید.

    به گفته مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، با تلاش های پرسنل و نیروهای این شرکت و سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی سازمان تأمین اجتماعی، سومین رام از قطار مجلل و ۵ ستاره زندگی در مسیر ریلی جذاب و زیبای رشت- مشهد فعال شده که اولین قطار پنج ستاره در شبکه ریلی کشور است که به طور رسمی در فروردین ۱۳۹۴ توسط شرکت رجا در مسیر مشهد راه اندازی شد.

    رکورد سرعت از تهران به رشت با سیر این قطار در این مسیر ریلی شکسته شد و به کمتر از چهار ساعت رسید. قطاری پنج ستاره که با دارا بودن تنها واگن رستوران دو طبقه در شبکه ریلی کشور با محیطی زیبا و جذاب و امکانات دیگر همچون کوپه های تخته ویژه با سرویس های خواب بهداشتی وکیوم شده، پذیرایی توسط مهمانداران تحصیل کرده و مجرب، سیستم های صوتی و تصویری به صورت wifi و iptv، سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی، امکان تنظیم دمای کوپه توسط مسافر  درسه سطح پذیرایی بر اساس انتخاب مسافران هنگام خرید بلیت، سفری دل انگیز را برای مسافران فراهم کرده است.

    آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت- کاسپین – انزلی

    عملیات ریل گذاری در مسیر رشت – کاسپین – انزلی هم پروژه ای مهم نه تنها برای گیلان که برای کشور است که پنجشنبه با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در ایستگاه رشت به سمت انزلی آغاز شد.

    اجرای راه آهن رشت -کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین -رشت- انزلی به طول ۴۰ کیلومتر  از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده است.

    با اتمام این طرح مرکز استان گیلان به  منطقه آزاد کاسپین متصل می‌شود که علاوه بر اهمیت آن در حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید  برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی و  دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم می باشد.

    عملیات زیر سازی این پروژه انجام شده  است.  اتصال منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی کشور، احداث بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب کشور اشتغال زایی و کمک به توسعه و رونق  اقتصادی و اجتماعی منطقه و تسریع در روند ایجاد بازار کار و برخورداری از حمل و نقل ترکیبی از مزایای این طرح  است.

    راه آهن رشت- قزوین از نیمه اسفندماه سال ۹۸ با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

    دکتر نوبخت در ادامه این سفر مراحل و عملیات اجرایی پروژه راه آهن کاسپین – رشت بازدید کرد.

    در واقع اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

    فاز نخست کنار گذر انزلی تا اوایل سال اینده به بهره برداری می رسد

    معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر دو روزه خود روز پنجشنبه از روند عملیات اجرایی کنار گذر شهر بندر انزلی هم بازدید کرد و قول داد که فاز نخست این پروژه تا اوایل سال آینده به انجام رسیده و بهره برداری شود.

     نوبخت گفت که برای تسریع در انجام این پروژه، کار به چند فاز مختلف تقسیم شده است و برای اجرای فاز نخست این پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد و کار اجرایی شد.
    وی افزود : برای اجرای این پروژه نخست مطالبات پیمانکاران را پرداخت می کنیم و سپس بقیه آن را برای تسریع در کار  پرداخت خواهیم کرد.

     پروژه جاده کنارگذر انزلی از سال ۷۷ آغاز و از سال ۷۹ به مدت چند سال و به دلیل موانع زیست محیطی مطرح شده از سوی سازمان محیط زیست متوقف و پس از رایزنی های بسیار ساخت آن دوباره آغاز شد.

    این کنارگذر جهت روان سازی ترافیک و کاهش حجم ترافیک شهری با توزیع ترافیک در پیرامون شهر با توجه به حجم سفرهای جاده ای و گردشگران و مسافران بسیار از پروژه های ضروری این شهرستان است.

    ساخت دو هزار واحد مسکن محرومان درگیلان

    اما حضور معاون رئیس جمهوری فرصتی مغتنم بود تا بعد از انعقاد تفاهم نامه ساخت ۲ هزار واحد مسکن محرومان در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در چهارشنبه گذشته، کلنگ احداث این دو هزار واحد مسکن محرومان در دومین روز سفر دکتر نوبخت در گیلان توسط وی به زمین زده شود.

    محمد باقر نوبخت روز پنجشنبه  در آیین آغازین این طرح که از روستای نرگستان شهرستان صومعه سرا کلید خورد،  گفت : ۱۰۰هزار واحد مسکن در کل کشور برای محرومین، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی زیر یکسال باید تحویل داده شود که ۲هزار واحد آن سهم گیلان است.

    امید است بخشی از خانوارهای ضعیف و تحت پوشش نهادهای حمایتی با این طرح که نیمی از هزینه ساخت آن توسط دولت تامین می شود با این طرح ارزشمند در آینده ای نه چندان دور خانه دار شوند.

    آغاز عملیات بهسازی محور پیربازار به ضیابر

    همچنین طی دو روز اخیر عملیات بهسازی محور پیربازار به ضیابر به طول ۳۳ کیلومتر که از جمله مسیرهای پرتردد در مسیر رشت به صومعه سراست با اعتبار ۲۹۴میلیارد ریال توسط دکتر نوبخت آغاز شد.

    محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور با حضور در این آئین خواستار تسریع در اجرای این پروژه با نگاه ویژه شد و  افزود: این پروژه بصورت مستقل اعلام شده و اعتبارات خاص خود را دریافت خواهد کرد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *