×
×

مدیرگروه طب سنتی ایرانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
درمان‌های مدعیان دروغین معالجه کرونا راباورنکنید

  • کد نوشته: 8304
  • ۱۳۹۹-۰۶-۲۵
  • ۰
  • دکتر «محمدحسین فرزایی»-مدیرگروه طب سنتی ایرانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه درمان‌های مدعیان دروغین طب سنتی برای درمان کرونا را باور نکنید، گفت: اعلام عمومی مطالب فاقد پشتوانه‌های تحقیقاتی بالینی در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی کاملا اشتباه است.
    درمان‌های مدعیان دروغین معالجه کرونا راباورنکنید
  • تبلیغ هدفمند

    دکتر «محمدحسین فرزایی»-مدیرگروه طب سنتی ایرانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه درمان‌های مدعیان دروغین طب سنتی برای درمان کرونا را باور نکنید، گفت: اعلام عمومی مطالب فاقد پشتوانه‌های تحقیقاتی بالینی در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی کاملا اشتباه است.

    دکتر «محمدحسین فرزایی» با بیان اینکه در بحران همه گیری کووید ۱۹ در کشور چین بیش از ۸۰ درصد بیماران از طب سنتی چین در کنار طب رایج منتفع شدند، افزود:در کشور ما هم جا دارد از این گنجینه بزرگ خصوصا در مواردی مانند کرونا که راه درمانی تایید شده ای وجود ندارد و باید سریعا بیماران بدحال را نجات داد به خوبی بهره گرفته شود. 

    درمان‌های مدعیان دروغین معالجه کرونا را باورنکنید
    درمان‌های مدعیان دروغین معالجه کرونا راباورنکنید

    او گفت: سازمان بهداشت جهانی در چندین بیانیه خود تایید کرده که طب سنتی می‌تواند برای پیشگیری و درمان موثر باشد و به عنوان یک گزینه امیدوارکننده برای تحقیق و درمان بیماری شناخته شود.

    این متخصص طب سنتی در ادامه تصریح کرد: در عین حال، سازمان جهانی بهداشت رسماً اعلام کرده که تاکنون بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید هیچ درمان قطعی نداشته و این عدم درمان قطعی شامل انواع درمان‌های موجود شامل طب جدید، مکمل و سنتی می شود. 

    فرزایی افزود: با توجه به قوانین درمانی کشور و استانداردهای بین المللی تایید داروها، هیچ‌گونه تجویز دارویی و درمانی نباید بدون شواهد و مستندات علمی، صورت گیرد و بنابراین اعلام عمومی مطالب فاقد پشتوانه های تحقیقاتی بالینی در رسانه های رسمی و فضای مجازی کاملا اشتباه است.

    استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: پروژه های تحقیقاتی که هنوز به اتمام نرسیده است، به هیچ عنوان نبایستی بعنوان یک روش پیشگیری یا درمانی در رسانه های رسمی بطور صریح مطرح و اطلاع رسانی عمومی شود.

    فرزایی افزود: بدیهی است پس از اتمام مطالعات، تحقیقات و ارزیابی نتایج توسط مسوولین وزارت بهداشت در صورت صلاحدید به عنوان شیوه‏ های درمانی ارایه می شوند.

    وی با بیان اینکه بحث تطبیق بین ۲ مکتب درمانی به راحتی صورت نمی گیرد، گفت: حال شما توجه کنید که یک بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی چند علامت دارد که باید با نشانه های طب سنتی تطبیق داده شود و در نتیجه یافتن پاسخ برای آن نیاز به یک تیم علمی متخصص در طب سنتی و برخی تخصص های دیگر دارد که بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

    او گفت: در طب سنتی معیارهایی بیش از گرمی و سردی برای تشخیص و انتخاب داروی مناسب وجود دارد که باید رعایت کرد. تفاوت کار مانند کتاب های جیبی است که برای آگاهی عموم تدوین می شود و به یقین نمی توان گفت قابل مقایسه با کتب مرجع و رفرانس در همان حیطه است.
    وی یادآور شد؛ در بیان افراد غیرمتخصص که مدعیان دروغین طب سنتی هستند، این فروکاست دانش طب سنتی ایرانی کاملا مشهود است. 

    مدیر گروه طب سنتی ایرانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: این طب صرفا گرمی و سردی نیست و دقیقا در این بیماران در مرحله ی خاصی تجویز این گیاهان می تواند باعث تشدید علامت هایی مانند افزایش تب و حتی سرفه و تنگی نفس شود و دستور عام دادن در طب سنتی کار دشواری است و شاید در شرایط خاصی برخی از گیاهان را بتوان تجویز کرد.

    وی افزود: به عنوان نمونه، گیاهانی مانند دارچین، زنجبیل و آویشن از نظر طب ایرانی دارای مزاج گرم است و در مصارف عمومی به عنوان ادویه جات استفاده می شود.

    فرزایی ادامه داد: به طور قطع این گیاه برای تمام بیماران کرونایی به کار نمی آیند و با توجه به تابلوی بالینی حاکی از غلبه شدید گرمی بسیاری از بیماران یا در بروز این مشخصه در برخی مراحل بیماری، چه بسا حال و پیش آگهی آنان را بدتر نماید. 

    به گفته او، نسخ و تدابیر طب ایرانی، شخصی است یعنی از شخص به شخص با توجه به شدت و مرحله بیماری، مزاج پایه بیمار، سن، جنس، اقلیم و … متفاوت است و هیچ دارو یا خوردنی یا نوشیدنی، قابل توصیه مطلق یا منع مطلق برای همه انسان ها نیست.

    وی اضافه کرد: در نهایت با توجه به پیچیدگی های بیماری کووید ۱۹ و برخی دانسته های ناقص در خصوص ویروس کرونای جدید، لازم است در خصوص همراه نمودن تجارب طب ایرانی در کنار طب جدید، صرفا پس از مطالعات بالینی استاندارد، تصمیمات مقتضی اتخاذ و نسبت به اطلاع رسانی یا توصیه عمومی آنها تصمیم گیری شود. 

    او اظهار امیدواری کرد تا با برنامه ریزی های لازم، در بیمارستان‌های کشورمان، بخش‌های درمانی طب ایرانی ایجاد گردد تا زیرنظر متخصصان دانشگاهی این طب و با نظارت وزارت بهداشت مردم عزیز از فواید آن در کنار مداخلات درمانی طب رایج بهره مند گردند.

    تعداد موارد بستری مبتلا به کرونا در استان به بیش از ۳۰۰ نفر رسید

    رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه روز گذشته ۴۸ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و جمع موارد مثبت بستری به سه هزار و ۹۳۸ نفر رسید.

    مهدی محمدی افزود: هم اکنون ۳۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

    وی تعداد موارد فوت در اثر ابتلا قطعی به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان را یک  نفر اعلام کرد و گفت: مجموع جان باختگان در اثر ابتلا به کرونا در استان کرمانشاه از ابتدای اپیدمی تا کنون به ۵۵۱ نفر رسیده است.

    وی اظهار داشت: از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون در استان ۱۱ هزار و  ۶۲۱ نفر بستری و ۱۰هزار و ۷۶۶ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

    او گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۷۶ بیمار جدید با علایم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۵۴ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند.

    منبع: مدیرگروه طب سنتی ایرانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *