×
×

توجه ویژه به اهالی منطقه کمکی مهم در حفاظت از آثار تاریخی
اثر بخشی واگذاری اعتبارات بازسازی اماکن تاریخی به اهالی منطقه

  • کد نوشته: 8947
  • ۱۳۹۹-۰۶-۳۱
  • ۰
  • با باسازی و مرمت اماکن تاریخی می توان موجب جذب گردشگر و افزایش اشتغال در منطقه را رونق بخشید و اینکه در این خبر اعلام شده است که پیشنهاد مبلغ 2میلیارد ريال برای بازسازی این 4 اثر تاریخی که در این خبر ذکر شده که قطعا 50درصد آن مشخص نخواهد شد که صرف چه مواردی گردیده است .
    اثر بخشی واگذاری اعتبارات بازسازی اماکن تاریخی به اهالی منطقه
  • تبلیغ هدفمند

    مرمت چهاراثرتاریخی شیروان با پیشنهاد اعتباری بالغ بر۲میلیاردریال

    علی مستوفیان- معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: با اولویت‌بندی مرمت چهار اثر تاریخی شیروان تا پایان امسال، ۲ میلیارد ریال اعتبار به این منظور پیشنهاد شده است.

    علی مستوفیان اظهار داشت: چهارتاقی تیموری در شهر زیارت، حمام پیرشهید، قلعه تیموری و ارگ نادری شیروان را چهار اثری است که برای مرمت در سال جاری در برنامه است و اعتبار مزبور تنها برای انجام بخشی از عملیات مورد نیاز لازم است.

    وی افزود: سال گذشته مرمت آثار تاریخی چهارتاقی تیموری و حمام پیرشهید شیروان آغاز شد که برای بخشی از مرمت این ۲ اثر ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شد و این کار به میزان ۷۰ و ۹۰ درصد پیش رفت.

    مرمت چهاراثرتاریخی شیروان با پیشنهاد اعتباری بالغ بر۲میلیاردریال
    مرمت چهاراثرتاریخی شیروان با پیشنهاد اعتباری بالغ بر۲میلیاردریال

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: برای حمام پیرشهید، ساماندهی کف بنا و تاسیسات باید عملیاتی شود و دهیاری برنامه ریزی کرده با توجه به استقبال خوب گردشگران از این اثر، مواردی از جمله ایجاد دهکده چرم، فضای پذیرایی و غیره نیز در محوطه آن گنجانده شود.

    مستوفیان افزود: با تخصیص به موقع اعتبارات مرمت دو اثر تاریخی در دست اقدام تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

    بنای تاریخی و کهن چهارتاقی تیموری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در نوشته برخی مورخان به عنوان بنای چهارتاقی یا مقبره تیموری، مربوط به اوایل دوره تیموریان دانسته شده که در سنگ نبشته قبر داخل مقبره نیز تاریخ بنای این اثر تاریخی ۷۸۵ هجری قمری عنوان شده است.
    براساس نوشته های تاریخی، این مقبره متعلق به یکی از سرداران معروف تیمور گورگانی به نام «عید خواجه» است که بارزترین خصوصیت ویژگی این بنا استفاده از خشت و تزیینات آن بوده و کتیبه هایی که در قسمت فوقانی داخل بنا نقش شده از جمله دیگر ویژگی های این بنای مهم تاریخی است.
    بنای چهارتاقی تیموری در بخش شمال شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع)  و حدود پنج کیلومتری جاده اصلی بجنورد به شیروان قرار دارد.
    فاصله بنای چهار طاقی تیموری یا بنای امام زاده حمزه رضا در حدود ۵۰ متر بوده که مقبره در جهت شمال شرقی آن واقع شده است.
    حمام خزینه روستای پیرشهید شهرستان شیروان بنای تاریخی دوره قاجاریه که به ثبت ملی رسیده، با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده و از سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم تشکیل شده است.

    روستای پیر شهید در فاصله‌ پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که ۳۲۰ خانوار مشتمل بر هزار و ۴۱۶ نفر جمعیت در آن سکونت دارند./ایرنا

    نکته قابل تامل بازار کسب کار:

    اثر بخشی واگذاری اعتبارات بازسازی اماکن تاریخی به اهالی منطقه

    خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور که درمسیر ترددسالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد، دارای تفرجگاه‌ها ومناطق زیبایی است، که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.

    با باسازی و مرمت اماکن تاریخی می توان موجب جذب گردشگر و افزایش اشتغال در منطقه را رونق بخشید و اینکه در این خبر اعلام شده است که پیشنهاد مبلغ ۲میلیارد ریال برای بازسازی این ۴ اثر تاریخی که در این خبر ذکر شده که قطعا ۵۰درصد آن مشخص نخواهد شد که صرف چه مواردی گردیده است .

    اگر با هدف بازسازی و مرمت اماکن تاریخی و مهیا ساختن اصول معماری شهری در جهت ساخت اماکن مسکونی و تجاری و اداری شهری بر اساس اصول معماری بناهای موجود در هر منطقه و از ورود هر نوع معماری غربی و شرقی به جامعه جلوگیری کرد و اینکه بازسازی آن را در جهت ایجاد اشتغال به مردم واگذار نمود قطعاً نتیجه ای که حاصل خواهد شد بیشتر از هر آن چیزی است که بر روی کاغذ نگاشته می شود.

    پس قطعاً با ۲میلیارد ریال اعتبار پیش بینی که مشخص نیست چند درصد آن صرف بازسازی و مرمت میشود این اعتبار را با شرط ایجاد منطقه گردشگری و با هدف اشتغالزایی و بهره برداری آن را به اهالی منطقه واگذار نمائیم با شرط اینکه معماری منازل مسکونی واقع در آن منطقه نیز مطابق با نوع معماری بنای موجود در آن باشد قطعاً خواهیم توانست با صرف این هزینه بهترین بازخورد را از آن در جهت بهره وری بدست آورد.

    تا جای که مدیر که میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشته تاکنون ۶۴۲ میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

    که اگر واگذاری این اماکن با شرط و هدف ایجاد اشتغال و ارز آوری به اهالی منطقه واگذار شود قطعاً نتیجه ای که از آن حاصل خواهد شد بیشتر از این هست که به صورت دولتی مدیریت می شود .

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *