×
×

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران
تدبیر«فروشنده خاموش» موجب کاهش۸۰درصدی واردات به ایران شد

  • کد نوشته: 9161
  • ۱۳۹۹-۰۷-۰۲
  • ۰
  • رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به واردات ۴۰ هزار تنی محصولات چاپی در سال گذشته گفت:‌ زمانی حتی سالیانه تا ۲۰۰ هزار تن از این محصولات به کشور وارد می‌شد که متاثر از به‌روز نبودن فناوری‌ها و فرسودگی ماشین‌آلات صنعت چاپ بود.
    تدبیر«فروشنده خاموش» موجب کاهش۸۰درصدی واردات به ایران شد
  • تبلیغ هدفمند

     رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به واردات ۴۰ هزار تنی محصولات چاپی در سال گذشته گفت:‌ زمانی حتی سالیانه تا ۲۰۰ هزار تن از این محصولات به کشور وارد می‌شد که متاثر از به‌روز نبودن فناوری‌ها و فرسودگی ماشین‌آلات صنعت چاپ بود.

    «محمد بیطرفان» امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همه اینها در حالی است که امروز از صنعت چاپ و بسته بندی در علم بازاریابی به عنوان «فروشنده خاموش» یاد شده و یک پنجم بازاریابی محسوب می‌شود که در حفاظت کالاها، برندسازی ملی و شرکتی و غیره موثر است، اما ارزش های آن در کشورمان به کمیت تبدیل نشده است.

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران تاکیدکرد: ‌این روزها کشور ترکیه در همسایگی ما در حال یکه‌تازی در فتح بازارهای چاپ منطقه است، در حالی که توانمندی و پتانسیل بالایی در کشورمان وجود دارد.

    وی، چاپ را صنعتی زودبازده توصیف کرد که با سرمایه‌گذاری به مراتب کمتر از سایر صنایع می‌تواند به بازدهی مناسب رسیده و درآمدزایی و اشتغال‌زایی داشته باشد.

    بیطرفان خاطرنشان‌کرد: اکنون بیش از پنج هزار واحد چاپی فعال در سطح کشور وجود دارند و بیش از یکصد هزار نفر در این حوزه مشغول به کارند.

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، همچنین نیاز ارزی سالیانه این صنعت را بیش از یک میلیارد دلار عنوان کرد.

    به گفته وی، تولی‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته سبب شد تا این صنعت به بخش فرهنگ، چاپ و نشر، کتاب و مجله محدود شود که یکی از عوامل کوچک به نظر رسیدن آن است، در حالی که امروزه به عنوان یکی از صنایع استراتژیک جهان مطرح بوده و در جای جای زندگی نوع بشر ایفای نقش می‌کند.

    کاهش وابستگی‌ها در صنعت چاپ با توسعه پژوهش‌های کاربردی

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به وابستگی بیش از ۸۵ درصدی صنعت چاپ در حوزه ماشین‌آلات و مواد اولیه به خارج از کشور، گفت: تنها راه کاهش وابستگی‌ها در این صنعت، توسعه پژوهش‌های کاربردی است؛ موضوعی که سال‌هاست مغفول مانده است.

    تدبیر«فروشنده خاموش» موجب کاهش۸۰درصدی واردات به ایران شد
    تدبیر«فروشنده خاموش» موجب کاهش۸۰درصدی واردات به ایران شد

    این مسوول بیان‌داشت: در سال‌های گذشته فعالان این صنعت نتوانستند به خوبی جامعه علمی کشور و پژوهشگران را با مشکلات آن آشنا و از ظرفیت آنان برای حل معضلات استفاده کنند.

    به گفته وی، تربیت نیروی انسانی پژوهشگر تنها راه توسعه این صنعت و قرار گرفتن آن در جایگاه واقعی است.

    بیطرفان خاطرنشان‌کرد:‌ هرچند این صنعت، سومین صنعت HighTech (با فناوری بالا) در جهان به شمار می‌رود، اما در سال‌های گذشته بین جامعه علمی کشور مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.

    وی تاکیدکرد: ‌در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و کاهش وابستگی ۸۵ درصدی این صنعت، باید اقدامات عاجلی برای تخصیص بودجه پژوهشی به آن انجام شود.

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، پذیرش دانشجو در سال جدید تحصیلی در رشته مهندسی پلیمر با گرایش چاپ در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه امیرکبیر که برای نخستین بار اتفاق افتاده را به فال نیک گرفت و گفت: این مهم گامی بلند برای تربیت نیروی انسانی نخبه، انجام پژوهش‌های کاربردی و در ادامه تجاری‌سازی پژوهش‌ها است.

    وی بیان‌داشت: ‌با توجه به سرعت پیشرفت و تغییرات فناوری چاپ و همچنین تحولاتی که در دوران کرونا و پساکرونا با آن مواجه‌ایم، ضروری است این صنعت نیز از شیوه‌های مدیریت سنتی فاصله گرفته و به سمت مدیریت علمی و کارشناسی با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات حرکت کند.

    بیطرفان هشدارداد: هر مجموعه‌ای که نتواند با این تحولات همراه شود، محکوم به فنا خواهد بود، چنانچه با چالش کرونا تعدادی از چاپخانه‌های کوچک که پیش از این خود را به فناوری روز مجهز نکرده بودند، تعطیل شدند.

    وی گفت:‌ انجمن فناوری چاپ ایران در راستای ماموریت‌های خود و ارتقای صنعت چاپ کشور، همچنین ارتقای سطح توانمندی‌ها و تربیت نیروی انسانی نخبه، برای ایجاد رشته‌های فنی و مهندسی و مدیریتی مرتبط با صنعت چاپ در دانشگاه‌های تراز اول کشور تلاش کرده است.

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران یادآورشد: بسیاری از مواد اولیه حوزه صنعت چاپ از مواد و محصولات پتروشیمی تامین می‌شود که با توجه به نفت‌خیز بودن کشورمان، در صورت دستیابی به دانش و فناوری تولید مواد اولیه مورد نیاز، انجام پژوهش و استفاده از توان نخبگان، کاهش وابستگی‌ها در این حوزه متصور است.

    وی ادامه‌داد: بسیاری اقسام چسب‌ها، مرکب‌ها، حلال‌ها، کاغذهای خاص، پروپیلن و غیره، در حالی که از مواد و محصولات نفتی در تولید آنها استفاده می‌شود، اما در کشورمان تولید نشده و به ناچار با چندین برابر قیمت خام فروشی وارد می‌شوند.

    بیطرفیان اضافه‌کرد: ‌در حوزه واردات ماشین‌آلات نیز هر چند تحریم‌ها تاثیری نداشته، اما در موضوع تبادلات مالی سختگیری‌هایی وجود دارد که کار را دشوار می‌کند.

    وی خاطرنشان‌کرد: دستیابی نخبگان به دانش فنی این صنعت، مرزهای دانشی آن را در کشور گسترده خواهد کرد؛ در این مسیر امکان مهندسی معکوس برخی ماشین‌آلات و تجهیزات وجود دارد، اما برخی دیگر قطعات حساس و با فناوری بالا دارند که در اختیار چند کشور خاص بوده و شاید حتی تولید آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران بیان‌داشت: بیش از چند دهه است که امر پژوهش در صنعت چاپ مغفول مانده، یا اگر اتفاقی افتاده به صورت موردی و شخصی بوده و تبدیل به یک جریان نشده است و این مساله، یکی از مهمترین دلایل وابستگی بالای این صنعت به خارج است.

    نبود آمار منسجم در صنعت چاپ

    وی به نبود آمار منسجم در حوزه‌های مختلف این صنعت اشاره کرد و گفت: در حالی که صنعت چاپ در خلق ارزش افزوده، تولید و ارزآوری برای محصولات صنایع مختلف نقش بسزایی دارد، اما هیچ‌گاه به‌طور دقیق برآورد نشده است.

    به گزارش ایرنا و به گفته کارشناسان، این صنعت با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشر شده بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *