×
×

سکوهای افتخار
سکوهای قهرمانی زیر پای ورزشکاران خراسان شمالی

  • کد نوشته: 9409
  • ۱۳۹۹-۰۷-۰۴
  • ۰
  • نام خراسان شمالی همواره با قهرمانی‌هایش در رشته‌های جودو، کوراش و کشتی باچوخه درخشیده است اما با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات هدفمند در سالیان اخیر، میزان حضور ورزشکاران این خطه در دیگر رشته‌ها نیز در عرصه ملی جهشی چشمگیر داشته و راه شکوفایی استعدادهای این استان در دیگر ورزش‌ها هموارتر شده است.
    سکوهای قهرمانی زیر پای ورزشکاران خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    نام خراسان شمالی همواره با قهرمانی‌هایش در رشته‌های جودو، کوراش و کشتی باچوخه درخشیده است اما با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات هدفمند در سالیان اخیر، میزان حضور ورزشکاران این خطه در دیگر رشته‌ها نیز در عرصه ملی جهشی چشمگیر داشته و راه شکوفایی استعدادهای این استان در دیگر ورزش‌ها هموارتر شده است.

    شاید به سادگی نتوان اثرات گسترده پدیده ورزش در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه را برشمرد ولی آنچه آشکار است آن است که موفقیت های ورزشی غرور ملی آفریده و شهرت جهانی می آورد و به طور خلاصه تصویر مطلوبی از جامعه پیروز ورزشی، در عرصه بین المللی می سازد.  

    اگرچه حوزه ورزش در دولت های مختلف جمهوری اسلامی ایران مورد توجه بوده است ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، رویکردها به ورزش تغییر کرده است، به گونه ای که امروزه کسب نشان و درخشش در میادین ملی و بین المللی و به تعبیری به اهتزار درآوردن پرچم کشور به ورزشکاران چند استان خلاصه نمی شود زیرا دولت با افزایش اعتبارات تخصیصی، ایجاد اماکن ورزشی مجهز در نقاط مختلف کشور و پیرو آن افزایش سرانه ورزشی در استان ها، تلاش کرده است تا چتر عدالت ورزشی را بر سر همه مناطق بگسترد.

    بازخورد این تغییر رویکرد را می توان در آمار و اطلاعاتی دید که اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی ارائه کرده است به گونه ای که شمار نشان های ورزشی کسب شده در رقابت های ملی، بین المللی و جهانی توسط مردان این استان که در سال ۹۱ به عدد ۸۲ رسیده بود، در سال ۹۲ به ۱۰۳ رسید و اکنون به ۲۳۳ نشان رنگارنگ افزایش یافته است.

    رشد ۲ برابری حضور ورزشکاران استان در تیم ملی

    معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در دولت تدبیر و امید میزان مشارکت ورزشکاران استان در ورزش های قهرمانی توسعه خوبی پیدا کرده است به گونه ای که با رشد دو برابری حضور ورزشکاران استان در تیم ملی، این رقم  به ۱۱۳ نفر رسیده است.

    سکوهای قهرمانی زیر پای ورزشکاران خراسان شمالی
    سکوهای قهرمانی زیر پای ورزشکاران خراسان شمالی

    محمد بروحی با بیان اینکه بسیاری از رشته ها  و هیات های ورزشی استان در طول دولت یازدهم و دوازدهم فعال شده اند، خاطرنشان کرد: تا قبل از این در استان رشته ورزشی با عنوان سامبو و موهیتو وجود نداشت ولی با فعال کردن این رشته های ورزشی و برنامه ریزی های انجام شده تنها در سال ۹۸، ۶ نشان رنگارنگ از رشته سامبو در رقابت های کشوری کسب شد.

    وی با تاکید بر اینکه، دیگر نشان های کسب شده متعلق به چند رشته ورزشی و رده سنی خاص نیست، تصریح کرد: در چند سال اخیر با برنامه ریزی های انجام شده شاهد کسب نشان های زیادی در میادین ملی و بین المللی در رده جوانان و نوجوانان جودوکار استان نیز بوده ایم.

    بروحی افزود: تا سال ۹۱ تنها ۸۲ نشان توسط مردان در رقابتهای ملی و بین المللی رشته های متفاوت ورزشی کسب شده بود که این رقم هم اکنون به ۲۳۳ نشان افزایش پیدا کرده است.

    رشد بیش از ۲ برابری ورزش بانوان خراسان شمالی

    معاون ورزش بانوان خراسان شمالی نیز با اشاره به رشد بیش از ۲ برابری تعداد ورزشکاران بانوی استان اظهار داشت: تا سال ۹۲ پنج هزار و ۴۷۲ بانوی ورزشکار در استان سازماندهی و بیمه شده بودند که این رقم اکنون به ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است.

    سکوهای قهرمانی زیر پای ورزشکاران خراسان شمالی
    سکوهای قهرمانی زیر پای ورزشکاران

    فرانک سرایی،  با بیان اینکه در این سال ها تعادل خوبی بین جمعیت ورزشکاران زن و مرد استان ایجاد شده است، تصریح کرد: هم اکنون ۳۹ درصد ورزشکاران استان در رشته های مختلف را بانوان تشکیل می دهند که این درصد همچنان رو به افزایش است.

    وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در دولت یازدهم و دوازدهم و افزایش میزان مشارکت بانوان استان در ورزش های قهرمانی اظهار داشت: برخلاف سال ۹۲ که تنها ۸ ورزشکار زن استان در تیم ملی حضور داشتند هم اینک ۲۵ بانوی ورزشکار استان در رشته های دوچرخه سواری، اسکیت، تیراندازی، هنرهای رزمی و… به اردوی تیم ملی راه یافته‌اند.

    سرایی افزود: در این میان ستایش دلیر صحرایی و مارال سهرابی در رده های سنی نوجوانان و نونهالان ملی پوش خراسان شمالی در تیم ملی تیراندازی و نازنین عددی در رشته اسکیت از چهره‌های شاخص ورزش زنان استان هستند.

    وی یکی از دلایل این افزایش رویکرد بانوان به ورزش را رشد ۲ برابری باشگاه های ورزشی بانوان در استان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۹ باشگاه ویژه بانوان در سطح استان فعال است که البته با شیوع ویروس کرونا این باشگاه های بدن سازی و سالن های ورزشی به تعطیلی کشانده شده و خسارات بسیاری دیده اند.

    افزایش اعتبارات ورزشی استان 

    مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی با اشاره به رشد بیش از ۶ برابری اعتبارات مصوب ورزشی استان، خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات ورزشی استان در سال ۹۱، ۷۰ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال بود که این رقم با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید در سال ۹۸ رشدی ۶۶۱ درصدی داشت و  به ۴۶۸ میلیارد و ۴۱۴ میلیون ریال رسید.  

    سکوهای قهرمانی زیر پای ورزشکاران خراسان شمالی
    قهرمانی زیر پای ورزشکاران خراسان شمالی

    کوروش بهادری با تاکید بر اینکه گسترش زیرساخت های ورزشی نقش ویژه ای در تشویق مردم به فعالیت در رشته های متفاوت دارد، افزود: دولت نگاه ویژه ای به توسعه ورزش و زیرساختهای ورزشی در استان های محروم داشته است، تا جایی که تعداد ۱۳۶ فضای ورزشی استان در سال ۹۱ به ۱۹۷ فضای ورزشی در سال ۹۸ رسیده است.

    وی با اشاره به میانگین سرانه ورزشی در کشور،  این استان را از میانگین های کشوری عقب تر دانست و گفت: بر اساس آخرین آمار میانگین سرانه ورزشی در کشور به ازای هر نفر ۱۰۲ سانتی متر است که این رقم تا سال ۹۶ در استان خراسان شمالی به ۴۹ سانتی متر رسید.

    بهادری افزود: هم اکنون نیز با افزایش ۴ هزار متری فضای ورزشی و بهره برداری از ۱۹۷ فضای ورزشی جدید، سرانه ورزشی استان به ۵۶ سانتی متر رسیده است که رشدی حدود ۲ برابری داشته است.

    افتتاح نخستین خانه های جوان در خراسان شمالی

    معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان نیز با بیان اینکه تا قبل از دولت تدبیر، هیچ خانه جوانی در استان وجود نداشت، افزود: ساخت نخستین خانه های جوان در شهرستان بجنورد و اسفراین از سال ۹۷ آغاز شد و با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سال جدید به بهره برداری رسید.

    مصیب اکبرزاده افزود: خانه های جوان در شهرستان های شیروان، آشخانه، گرمه و جاجرم نیز رشد فیزیکی ۹۵ درصدی دارند.  

    وی با اشاره به افزایش دو برابری تعداد سازمان های مردم نهاد در استان تصریح کرد: افزایش مشارکت اجتماعی بیش از هزار جوان و رشد دو برابری سازمان های مردم نهاد در استان از دیگر اتفاقات مهم هفت ساله تدبیر و  امید است،  به گونه ای که هم اکنون ۵۹ سازمان مردم نهاد در استان فعال است.

    اکبرزاده با اشاره به اینکه هم اکنون چهار مرکز راهنمایی و مشاوره استان، نکات آموزشی ازدواج را به صورت رایگان ارائه می دهند، تصریح کرد: تا قبل از این تنها یک مرکز،  خدمات رایگان مشاوره ای به جوانان در شرف ازدواج ارائه می داد.

    براساس آخرین آمارها میانگین سرانه ورزشی در کشور به ازای هر نفر ۱۰۲ سانتی متر است که این رقم تا سال ۹۱ در خراسان شمالی تنها ۳۵ سانتی متر بود و در سال ۹۶ به ۴۹ سانتی متر رسید و هم اکنون نیز با افزایش ۴ هزار متری فضای ورزشی و بهره برداری از ۱۹۷ فضای ورزشی جدید، سرانه ورزشی استان به ۵۶ سانتی متر رسیده است که رشدی حدود ۲ برابری داشته است.

    خراسان شمالی با ۲۵ هزار ورزشکار بیمه شده دارای ۴۵ هیات ورزشی فعال است.
    استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *