×
×

به سمت تکنولوژی روز
سرعت در توسعه خودروهای هیبریدی-برقی

  • کد نوشته: 9451
  • ۱۳۹۹-۰۷-۰۴
  • ۰
  • راهبردهای پلتفرمی ایران خودرو در توسعه خودروهای هیبریدی، استراتژی‌های تامین قطعات و برآورد قیمتی خودروهای هیبریدی-برقی در نشست مشترک ایران خودرو و مپنا بررسی شد.
    سرعت در توسعه خودروهای هیبریدی-برقی
  • تبلیغ هدفمند

    راهبردهای پلتفرمی ایران خودرو در توسعه خودروهای هیبریدی، استراتژی‌های تامین قطعات و برآورد قیمتی خودروهای هیبریدی-برقی در نشست مشترک ایران خودرو و مپنا بررسی شد.

    به گزارش روز جمعه بازار کسب کار از ایکوپرس، نخستین جلسه مشترک ایران خودرو و مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) برای امکان سنجی همکاری مشترک برای توسعه خودروهای برقی برگزار شد و با ادامه نشست‌های مشترک و بررسی ابعاد مختلف، تا کمتر از یک ماه آینده تفاهم نامه همکاری تدوین خواهد شد.

    در این نشست،‌ «کیانوش پورمجیب» معاون طراحی،‌ توسعه و تکوین محصول ایران خودرو با بیان اینکه پلتفرم K۱۳۲ برای توسعه خودروی هیبریدی-برقی درنظر گرفته شده، افزود: تمام اجزای این پلتفرم متعلق به ایران خودرو است و قابلیت بالایی برای برقی سازی دارد.

    پورمجیب ادامه داد: به نحوی برنامه ریزی شده تا این خودرو به سمت صنعتی سازی رفته با فراهم شدن زمینه های اقتصادی آن،‌ آماده تولید انبوه هستیم.

    سرعت در توسعه خودروهای هیبریدی-برقی
    سرعت در توسعه خودروهای هیبریدی-برقی

    وی با اشاره به توانمندی شرکت مپنا، زمینه همکاری را گسترده خواند و افزود:‌ شکل گیری این همکاری می تواند حرکت را در این مسیر سرعت بخشد.

    پورمجیب با بیان اینکه با تولید خودروی خوب و در سطح استانداردهای جهانی می توانیم به بازارهای صادراتی بیندیشیم، گفت: اگر همکاری های مشترک جنبه اجرایی پیدا کند، می توان امیدوار بود که در مدت ۱۸ ماه خودروی برقی مبتنی بر پلتفرم K۱۳۲ عرضه شود.

    مدیرعامل بخش تولید مپنا نیز در ادامه با اشاره به توانمندی های این شرکت در زمینه نیروگاهی، پروژه های ریلی و نفت و گاز نیز گفت: با توجه به ارتباط خودروهای برقی به زمینه فعالیت مپنا، وارد این بخش شدیم تا در مسیر حل مشکل آلایندگی هوا با خودروسازها همکاری کنیم.

    «محمدرضا روشنی مقدم» از آمادگی مپنا برای فراهم کردن زیرساخت توسعه خودروی هیبریدی-برقی خبر داد و گفت: در زمینه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری شارژر توانمندی لازم وجود دارد.

    وی افزود: امکان جمع آوری اجزای پلتفرم برقی توسط مپنا فراهم شده و این توانایی با شکل گیری استارت آپ ها در این شرکت ایجاد شده است.

    روشنی مقدم تاکید کرد:‌ آماده همکاری با خودروسازان در زمینه های مورد نظر آنان به‌عنوان توسعه دهنده،‌ تامین کننده و یا شریک در تامین اجزای کلیدی خودروی برقی هستیم.

    «موسی رفان» مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) نیز ورود مپنا به حوزه برقی سازی خودرو را ناشی از مسوولیت های اجتماعی و شرایط کسب وکار دانست و گفت: این فعالیت می‌تواند با توجه به زمینه مرتبط به فعالیت های مپنا، موفق عمل کند. 

    وی با اشاره به اینکه زیرساخت الکترونیک قدرت و سیستم های کنترلی شرکت مکو با سابقه و دارای پتانسیل بالایی است،‌ افزود: این شرکت در زمینه زیرساخت در دو بخش سخت افزار شارژرها و نرم افزارها فعالیت های وسیع و متنوعی داشته است. 

    رفان با بیان اینکه در بخش خودرو نیز سه نمونه سازی انجام شده است، افزود: یکی از محصولات ایران خودرو به دو صورت بنزینی و برقی ارایه شده است. یک خودروی دیگر را نیز تماما برقی کرده‌ایم و یک محصول دیگر نیز خودرویی است که در حالت‌های مختلف برقی، بنزنی، هیبریدی و اسپرت طراحی شده. ضمن اینکه روی بخش هوشمند سازی خودرو نیز کار شده است.

    مدیرعامل مکو با بیان اینکه این مجموعه‌ها داخلی سازی شده و طراحی و ساخت آن توسط مکو انجام شده است، ‌افزود: راهبرد مپنا برای ورود به این بازار خودروساز شدن نیست بلکه می خواهد با خودروسازان دیگر همکاری کند که امید است با توان موجود به این حرکت ملی کمک کنیم و درخدمت مجموعه صنعتی کشور باشیم.

    براساس مصوبات این نشست، مقرر شد؛ نمایندگان دو طرف در ارتباط با تعیین مشخصات فنی نخستین خودروی سواری و نیز خودروی تجاری نشست برگزار کرده و ظرف چند هفته آینده، نتیجه بررسی های خود را به لایه تصمیم‌گیر اعلام کنند.

    همچنین مقرر شد؛ در ارتباط با الزامات اقتصادی توسعه محصول یا محصولات کارگروه اول، کارگروه دومی نیز متشکل از اعضای مرتبط نشست برگزار کنند و هم‌زمان با کارگروه اول، نتیجه بررسی خود را به جلسه سطح تصمیم‌گیر ارایه دهند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *