×
×

مدیر کل زندانهای گلستان
معتقدیم محکومین مهریه زندانی نشوند

  • کد نوشته: 997
  • ۱۳۹۸-۰۴-۰۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار علیرضا رضوانی مدیر کل زندانها و اقدامات امنیتی گلستان در جمع خبرنگاران گفت: زندان بعنوان یکی از مجازاتهای رایج در دنیا است که از اوایل قرن بیستم‌در نظر گرفته شده است. این اصل انکار ناپذیر است که هر کس قانون را رعایت نکرده و اقدام به هنجارشکنی کند باید […]

    معتقدیم محکومین مهریه زندانی نشوند
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش بازار کسب و کار علیرضا رضوانی مدیر کل زندانها و اقدامات امنیتی گلستان در جمع خبرنگاران گفت: زندان بعنوان یکی از مجازاتهای رایج در دنیا است که از اوایل قرن بیستم‌در نظر گرفته شده است. این اصل انکار ناپذیر است که هر کس قانون را رعایت نکرده و اقدام به هنجارشکنی کند باید پاسخگوی عمل خود باشد و چیزی که شرایط زندان را برای زندانی ناگوار می کند افرادی است که بعد از ماه ها حبس بی گناهی اش اثبات شود و شخص بدون هیچ گونه ارتکابی ناهنجار محتمل حبس شود .

    رضوانی براین معتقدیم که زندان نباید محل انتقام باشد بلکه باید محلی برای اصلاح و تربیت باشد و باید کمک کنیم که شخصی که مرتکب جرم شده اصلاح و تربیت شود شاید که ما هم اگر جای وی باشیم در آن شرایط مرتکب چنین عملی شویم .


    وی افزود اگرچه زندان هزینه بسیار هنگفتی برای نظام و دولت دارد آزادی برای افراد صلب می شود و کسی که در زندان است باید تابع قوانین آن باشد و هیچ فردی دوست ندارد که آزادی خود را به راحتی از دست دهد و راضی به صلب آزادی خود نیست.

    مدیر کل زندانهای گلستان گفت :امروز اگر بخواهیم نقش زندانها را در جامعه مطرح کنیم حالی از لطف نیست چرا که دو مقوله نقش عمده ای در این بحث دارند یکی مددجویان و دیگری خانواده که می تواند نقش به سزایی در حمایت از زندانیان دارد .

    وی گفت خیلی از فرزندان زندانیان از تحصیل باز ماندند که یکی از وظایف زندانها حمایت این افراد است که یکی‌از اقدامات مهم و قابل توجه در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در جهت آموزش و کمک به تحصیل فرزندان زندانیان قدم برداشتیم .

    مدیر کل زندانهای گلستان گفت توجه ویژه ای از سوی این اداره کل در بحث بهداشت و درمان به زندانیان می شود و بهمین خاطر از تمام امکانات و ابزارهای لازم جهت این امور و کمک به مددجویان انجام می شود که کلیه امور درمانی مددجویان به صورت رایگان انجام می شود .

    وی افزود به همین لحاظ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اقدام به احداث پایگاه سلامت در گرگان و ریشه کنی بیماری هپاتیت B به صورت رایگان برای اولین بار در کل کشور صورت گرفت .

    وی در ادامه گفت یکی دیگر از برنامه های صورت گرفته اقدام به آموزش فنی و حرفه ای با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و تشکیل کلاس های آموزشی برای مددجویان می باشد که بعد از گذراندن دوره محکومیت خود بتوانند وارد بازار کار شوند .

    رضوانی گفت :کار در بنگاه های اقتصادی که از سوی زندانها مددجویان معرفی میشوند رایگان نبوده و برایشان حقوق در نظر گرفته شده است که بتواند هزینه های خانواده مددجو را تامین کند.

    وی افزود در اصل حمایت از بزه کاران در دست زندانها نیست و برعهده دادگستری است و کاری که امور زندانها انجام می دهد حمایت از طریق ستاد دیه و معرفی افراد به این مجموعه است افرادی که از این طریق آزاد شدند ۲۸۰۰ نفر بودند و آزادی ۱۲۸ نفر از طریق برنامه ماه حصل در سال ۹۷ بوده است .

    وی ادامه داد بیش از ۸۰ درصد از محکومین ما از بخشش شکات خود بهره مند میشوند که این امر باعث کسب رتبه اول استان در سطح کشور شود .

    وی گفت زندان بیشتر محل تربیت محکومین کیفریست تا افرادی که بضاعت مالی جهت عدم پرداخت مهریه هستند و طبق ماده ۳ قانون پرداخت ذیل افرادی که توانایی پرداخت ذیل را دارند و نسبت به پرداخت آن امتناع می کنند باید در زندان باشند و این یکی از موارد مهمی است که توسط دستگاه قضا بررسی و در حال پیگیری است و نگاه دستگاه قضا این است که نباید در زندانها محکومین مهریه باشند .

    وی در ادامه افزود برای کاهش افراد در زندانها استفاده از پا بندهای الکترونیکی است که این امکان را به زندانیان می دهد که با در کنار خانواده بودن محکومیت خود بدون خروج از محدوده در نظر گرفته شده که توسط این پابند کنترل میشود را بگذرانند.

    رضوانی ادامه داد و این نوع مجازات بیشتر مربوط به زندانیان جایگزین حبس است و شامل مجرمین کیفری نمیشود چرا که مجرمین اجازه خروج از زندان حتی مرخصی را ندارند و مجازاتهای حبس برای جرایم مالی نیست .

    وی گفت معتقدیم که تعداد مددجویان دو برابر زندانهاست به همین خاطر مکانی را برای حبس زندانیان مواد مخدر در نظر گرفتیم که همچنان پروژه آن نیمه کاره باقی مانده است .

    مدیر کل زندانهای در پایان گفت با ساخت زندان برای بازپروری افراد اعتقاد داریم و معتقد به زندانی افراد نیستیم و این روند را تا بازپروری و اصلاح افراد معتقدیم که انجام شود.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *