عادات ذهنی که می توانند احساس تلخی در شما ایجاد کنند
عادات ذهنی که می توانند احساس تلخی در شما ایجاد کنند
در طول زندگی ما ، با انواع مختلف مردم روبرو می شویم - و این واقعیت که ما مستعد طبقه بندی آنها به عنوان "انواع" هستیم ، نشان می دهد که چقدر تمایل داریم باور کنیم که مردم ذاتاً دارای رفتارهای خاصی هستند

دکتر فائزه صلاحی – در طول زندگی ما ، با انواع مختلف مردم روبرو می شویم – و این واقعیت که ما مستعد طبقه بندی آنها به عنوان “انواع” هستیم ، نشان می دهد که چقدر تمایل داریم باور کنیم که مردم ذاتاً دارای رفتارهای خاصی هستند

اما واقعیت این است که بسیاری از جنبه های شخصیتی و گریم های احساسی ما به مرور از طریق عادت های روانشناختی که در پیش گرفته ایم ، شکل می گیرد – روش های تفسیر رویدادها ، افکاری که مانند ساعت در سر ما می گذرد و توضیحاتی در مورد چگونگی دنیا ، افراد کمی می خواهند مایلند شخصیت تلخ و منفی،داشته باشند و با این وجود این امر غیرمعمول نیست ،و در برخی انسانها وجود دارد، به خصوص برای افرادی که تجربه سختی بسیار زیادی را در زندگی متحمل شده اند.

آیا می خواهید چشم انداز امیدوار و خوش بینانه تری به زندگی داشته باشید؟ ببینید آیا می توانید این عادت های ذهنی زیر را کاهش دهید یا خیر؟ 

۱٫ نبخشیدن دیگران

بسیاری از افراد ، بخشش را با فراموش کردن اینکه اتفاقی رخ داده است یا با گفتن اینکه اتفاق خوبی است برابر می دانند . این بخشش نیست. و بسیاری از مردم ادعا می کنند که کسی را برای چیزی بخشیده اند ، در حالی که در واقع این کار را نکرده اند.

معنای بخشش واقعی این است که به خود اجازه دهید تا از کینه ناشی از ظلم در امان باشید ، بپذیرید که اتفاقی افتاده است و باور داشته باشید که لایق دوری از آن هستید. این اعلام استقلال شما از استقامت در مورد نحوه انتقام گرفتن از شخص دیگر ، متوقف کردن در مورد چگونگی ایجاد “جبران” و ادامه دادن اجازه می دهد که باعث از بین رفتن  سلامتی عاطفی شما شود. 

بخشش ، اشتباه عمل کسی را به حداقل نمی رساند.  فقط به شما اجازه می دهد که دیگر توسط آنها آسیب نبینید. بخشش با کاهش افسردگی ، استرس و خصومت و بهبود عزت نفس و حتی سلامت جسمی همراه است . وقتی به مزایای آن نگاه می کنید ، می بینید که این مربوط به مهربانی با خودتان است ، نه لطف برای شخص دیگری.

۲٫ خود را نمی بخشید

حتی بیشتر مهربانانه این است که به خود اجازه دهید از اشتباهات خود عبور کنید. پشیمانی ، خجالت ، شرم و گناه از یک اشتباه واحد می تواند سال ها شما را آزار دهد. و افکار منفی ، استرس و چشم اندازهای بدبینانه متعاقب آن می تواند پویایی ایجاد کند که در آن جهان را به طرز تلخی مشاهده می کنید – همه به این دلیل است که احساس می کنید شایسته احساس خوب نیستید.

در حقیقت ، ثابت شده است که بخشش خودتان به کاهش احساس افسردگی کمک می کند . اگر فکر خود را در مورد اشتباهات گذشته گرفتار کرده اید ، شروع به مشاهده و کاوش آنها کنید: چه زمانی آنها در بدترین حالت قرار دارند؟ چه احساساتی ایجاد می کنند؟ چه چیزی باعث می شود آنها از بین بروند؟ 

۳٫ تفکر همه یا هیچ

شگفت آور است که به نظر می رسد غالباً تفکر همه چیز یا هیچ چیز زمینه ساز چنین تنوعی از حالات روانشناختی ناسالم است. از وحشت تا عزت نفس پایین ، از کمال گرایی تا ناامیدی ، کشف الگوهای پنهان و نه چندان پنهان این تفکر ناکارآمد درجامعه که با جهان بینی منفی دست و پنجه نرم می کنند ، غیرمعمول نیست.

عادات ذهنی که می توانند احساس تلخی در شما ایجاد کنند
عادات ذهنی که می توانند احساس تلخی در شما ایجاد کنند

آنچه که تفکر همه یا هیچ کاری انجام می دهد ، با تعریفی که دارد ، باعث می شود نگاه شما به زندگی سخت تر شود. منفی را با بزرگتر نشان دادن از آنچه واقعاً است ، بزرگ می کند. این باعث می شود ذهن شما بیشتر از آنچه درست رفته باشد به چیزهایی که اشتباه است متمرکز شود و شما را قادر می سازد تا موارد بد در افراد ، چیزها و زندگی را بیشتر از موارد خوب مشاهده کنید. ببینید آیا می توانید در زندگی روزمره خود را مرتکب این اشتباه شوید: آیا ذاتاً از سایه های خاکستری ناراحت نیستید و آیا ترجیح می دهید همه چیز سیاه و سفید باشد؟ وقتی صحبت از نحوه پردازش اتفاقات بد می شود ، می تواند به شما آسیب برساند.

۴- دیگران را در حد استاندارد بالاتر از خود نگه دارید

وقتی شما به طور مداوم از اطرافیان خود ناامید و آزرده می شوید ، این می تواند به این معنا باشد که شما یک استراحت بدشانس دارید و آنگونه که شایسته شماست با شما رفتار نمی شود. این همچنین می تواند به این معنی باشد که شما افراد بد تناسبی را انتخاب می کنید تا در طول زندگی شما را همراهی کنند. یا ، به احتمال زیاد ، این می تواند به این معنی باشد که شما یک سری استانداردهای بیش از حد سختگیرانه برای رفتار دیگران دارید که در مورد خود اعمال نمی کنید.

در حقیقت ، بعضی اوقات وقتی خصوصیات خود را در آنها می بینیم سخت تر از دیگران هستیم – مواردی که دوست نداریم آنها را بپذیریم یا بررسی کنیم. دیدن آنها در دیگران باعث ناراحتی ما می شود.قطعاً این امر باعث ایجاد ارتباطی در درون ما می شود که باعث استرس ، خصومت و منفی می شود.

بررسی کنید که واقعاً وقتی از شخصی ناامید می شوید چه اتفاقی می افتد ، خواه راننده ای که در مسیر چرخش سمت چپ باشد یا هم اتاقی آشفته شما. آیا شما به کل تصویر نگاه می کنید؟ چه اتفاقی می افتد اگر به جای غوطه ور شدن در انرژی منفی ، انتخاب کنید که آخرین باری را که اشتباه کرده اید و نوع نگاه دیگران را تأمل کنید؟ همدلی به دیگران ، حتی در صورت کمترین خواسته شما ، می تواند ابزاری شگفت آور قدرتمند برای از بین بردن عصبانیت باشد.

۵٫ اعتقاد به این که اوضاع هرگز بهتر نخواهد شد

ناامیدی شدید می تواند به ویژه خطرناک باشد ، و افراد را در معرض خطر ابتلا به افسردگی و حتی خودکشی قرار دهد . اما حتی اعتقادات ملایم تر در مورد اینکه چگونه اوضاع هرگز بهبود نخواهد یافت می تواند آسیب قابل توجهی به فرد وارد کند: من هرگز قادر به پرداخت وام دانشجویی خود نخواهم بود” و “جهان” مکان بدی است و بدتر می شود “همه اعتقاداتی است که ناامیدی را نشان می دهد و می تواند فرد را نسبت به شواهد قابل توجه خلاف آن نابینا کند.

 زندگی برای اکثر ما یک سواری چند دهه ای است که شاهد بسیاری از اوج ها و پستی های زیاد و بسیاری از افتادگی ها و جریانات زیاد است. اعتقاد به اینکه یک مسیر رو به پایین وجود دارد ،  که مانع زیبایی چیزهای روزمره می شود و شما را ناامید و منفی نگر نگه می دارد – به انرژی منفی که در ذهنتان ایجاد شده یک قدرت ماندن می دهد که لیاقت آنها را ندارید. اجازه دهید به خودتان تا به این باور برسید که در جهان چیزهای هماهنگ و زیبایی وجود دارد ، اما هنوز تجربه نشده اند ، چقدر می توانید احساس آرامش کنید. دیدن آنها تمرین می خواهد ، اما آنها وجود دارند و همیشه خواهند بود.

۶٫ اعتقاد داشتن بر اینکه کنترل زندگی شما نسبت به آنچه که در واقع هستید کمتر است

” درماندگی آموخته شده ” ، که  برای اولین بار توسط مارتین سلیگمن شناسایی شد ، شامل این باور است که ما حتی در مواردی که کنترل می کنیم ، نمی توانیم بر موقعیت های خود کنترل داشته باشیم ، و بنابراین خود را متقاعد می کنیم که حتی نباید خود را به زحمت بیندازیم. این طرز فکر نشان داده شده است که با افسردگی در ارتباط است ، مثلاً در حالی که از سو استفاده یا غفلت رنج می برید. اما وقتی این اعتقاد که ما هیچ قدرتی نداریم باقی بماند پس از اینکه در واقع ، قدرت را به دست آوردیم ، ما توانایی خود را برای بهتر کردن زندگی خود انکار می کنیم. و ما این احتمال را افزایش می دهیم که به دنیا به عنوان یک مکان ذاتاً  بی روح نگاه کنیم و خود را متقاعد کنیم که نمی توانیم تغییری ایجاد کنیم.

هرچه بیشتر احساس کنیم که کشتی خود را هدایت می کنیم ، می توانیم زندگی متناسب با خود را بسازیم. آیا توانایی خود را برای خارج شدن از آن شغل بن بست ، یافتن شریکی که با شما رفتار خوبی داشته باشد یا حل و فصل مسالمت آمیز جنگ سالها با برادرتان دست کم می گیرید؟ در این صورت ، شما به خود ضرر بزرگی می کنید – و احتمال اینکه ذهنیت شما به یک تلخ تبدیل شود ، افزایش می یابد.

۷. بیش از حد تعمیم

این یکی از “خطاهای شناختی” بود که آرون بک برای اولین بار افراد را در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار داد ، و  اغلب خود را در این باور نشان می دهد که اگر در یک کار شکست بخورید ، در همه چیز شکست خواهید خورد . تمایل به تولید بیش از حد عمومی –  همچنین زمینه ساز تفکر بسیاری از افراد است که دارای دیدگاه های منفی فراگیر نسبت به جهان پیرامون خود هستند.

حتی گاهی این نوع تفکر می تواند مانند پارانویا به نظر برسد : “به هر کسی یک اینچ بدهید و او یک مایل مسافت را طی می کند” یا “اگر همه اجازه دهید همه از شما استفاده می کنند”. درست است که هر کس یک نمونه از فضیلت نیست ، اما  اجازه دهید خودتان به دنبال آن باشید ، خوبی های زیادی وجود دارد. و صرفاً وجود کلاهبرداران به این معنا نیست که باید  از کمک به کسانی که این کلاهبردار نیست ، خودداری کنید. بالاخره کمک به دیگران باعث تقویت روحیه می شود. بنابراین اعتقادات خود را بررسی کنید تا ببینید آیا – بر خلاف تمام شواهد موجود – بیش از حد جهان را به یک مکان خطرناک یا خصمانه تبدیل کرده اید ، که ممکن است خصومت از درون را نشان دهد.

۸. تمرین نکردن قدرشناسی

تاکنون احتمالاً آن را شنیده اید  : سپاسگزار بودن از کارهای کوچک و بزرگ تغییرات بزرگی در سلامت روان شما ایجاد می کند. ما باید یاد بگیریم در قبال اعمال خوبی که انسانهای خوب و مهربان برای ما انجام می دهند قدرشناس باشیم .و همچنین از اتفاقات حتی کوچک و خوشایند زندگی سپاسگزار باشیم از آن اتفاق هر چند کوچک لذت ببریم باید یاد بگیریم نگاه مثبت تری به اتفاقات زندگی روزمره خود داشته باشیم و این تمرینی  باشد برای یاد گیری قدرشناسی ما از انسانها و حتی از زندگی

  • نویسنده : دکتر فائزه صلاحی
  • منبع خبر : بازار کسب کار