×
×

ورودپیش‌قراولان مهاجربه تالاب

  • کد نوشته: 13243
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۴
  • ۰
  • پرندگان مهاجر همانند سال‌های گذشته با سرد شدن هوا بعد از پیمودن هزاران کیلومتر از مناطق سردسیر سیبری روسیه برای زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس شدند که پیش‌قراولان آنها در جمعیت محدود پرندگان "خوتکا، فلامنیگو، اردک سرسبز و چنگر" هستند.
    ورودپیش‌قراولان مهاجربه تالاب
  • تبلیغ هدفمند

     پرندگان مهاجر همانند سال‌های گذشته با سرد شدن هوا بعد از پیمودن هزاران کیلومتر از مناطق سردسیر سیبری روسیه برای زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس شدند که پیش‌قراولان آنها در جمعیت محدود پرندگان “خوتکا، فلامنیگو، اردک سرسبز و چنگر” هستند.

    رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس اظهار داشت: گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها(سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش)، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان هرساله از اواسط فصل پاییز برای زمستان گذرانی وارد سه تالاب بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل و نیز سد دانشمند و آبگیرهای نوار مرزی این شهرستان می‌شوند.

    محمد دردی آق آتابای افزود: پیش‌قراولان پرندگان مهاجر هم اکنون در دسته‌های ۱۰ و ۲۰ قطعه‌ای توسط محیط بانان و مردم بومی منطقه در تالاب‌ها و آبگیرهای گنبدکاووس مشاهده شدند که در چند روز آینده بر جمعیت آنها افزوده خواهد شد.

    ورودپیش‌قراولان مهاجربه تالاب
    ورودپیش‌قراولان مهاجربه تالاب

    وی ادامه داد: به طور میانگین سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار قطعه انواع گونه‌های پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به تالاب‌ها و آبگیرهای گنبدکاووس می‌آیند که در صورت شدت یافتن سرمای هوا در مناطق سیبری، جمعیت آنها در منطقه افزایش پیدا می‌کند.

    رییس اداره محیط زیست گنبدکاووس با اشاره به اینکه بررسی ماهواره‌ای نشان از وضعیت آبی خوب تالاب آلاگل در مقایسه با آبان سال گذشته و حجم کمتر آب ۲ تالاب آلماگل و آجی گل دارد، گفت: با توجه به بارندگی‌های سال گذشته و امسال شرایط برای تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و آبگیرهای شهرستان مناسب است.

    سه تالاب بین‌المللی واقع در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس با عمق تقریبی ۲ تا چهار متر، در مجموع حدود سه هزار هکتار مساحت دارند که در این بین تالاب آلاگل حدود ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

     این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ باحضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *