×
×

رییس اداره حفاظت محیط زیست گمیشان
فرود درناهای مهاجردرتالاب گمیشان

  • کد نوشته: 13454
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۶
  • ۰
  • نخستین گروه از درناهای مهاجر به تعداد سه قطعه با طی کردن مسیر چند هزار کیلومتری از شرق اروپا برای زمستان‌گذرانی در پهنه آبی تالاب بین‌المللی گمیشان واقع در شمال غربی استان گلستان و کرانه دریای خزر فرود آمدند.
    فرود درناهای مهاجردرتالاب گمیشان
  • تبلیغ هدفمند

     نخستین گروه از درناهای مهاجر به تعداد سه قطعه با طی کردن مسیر چند هزار کیلومتری از شرق اروپا برای زمستان‌گذرانی در پهنه آبی تالاب بین‌المللی گمیشان واقع در شمال غربی استان گلستان و کرانه دریای خزر فرود آمدند.

    رییس اداره حفاظت محیط زیست گمیشان در این رابطه گفت: درناها از پرندگان مهاجر کمیاب محسوب می‌شوند که فقط در برخی از سال‌ها به تالاب بین المللی گمیشان مهاجرت کرده اند.

    آق‌محمد مرادی اظهار داشت: تاکنون حدود پنج هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر وارد زیستگاه آبی گمیشان شده‌اند که از مهمترین گونه های آن می توان به غاز پیشانی سفید، غاز خاکستری، کشیم، خوتکا و چند کلونی از فلامینگوها به تعداد تقریبی ۲۰۰ بال اشاره کرد.

    فرود درناهای مهاجردرتالاب گمیشان
    فرود درناهای مهاجردرتالاب گمیشان

    به گزارش ایرنا در حدود ۳۵ کیلومتری شمال غربی گرگان مرکز استان گلستان و حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه قرار دارد که به نام تالاب بین المللی گمیشان معروف است.

    این تالاب یک زیستگاه منحصر به فرد با وسعت بیش از ۲۰ هزار هکتار است که ۱۴ هزار هکتار آن جزو مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود.

    گمیشان یک تالاب ساحلی محسوب می شود و طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون ‘مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله’ در فصول گوناگون سال به آن مهاجرت می کنند.

    علاوه بر این همه ساله تالاب گمیشان میزبان تعداد زیادی از پرندگانی است که از نیمکره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و ماه ها در این مکان می مانند و مجددا برای جوجه آوری به وطن اصلی خود باز می گردند.

    مهاجرت پرندگان از اواسط پاییز آغاز شده و گونه های مختلف از عرض های بالاتر و نواحی شمالی سیبری به تالاب بین المللی گمیشان می آیند.

     درناهای مهاجر که وارد گمیشان شده اند پرندگانی بزرگ با پاها و گردن دراز، دم نسبتا کوتاه، بال های دراز و منقاری بلند و کلفت و ظاهر شبیه لک ‌لک هستند و شاه‌پرهای ثانوی داخلی بال های آنها خیلی بلند شده بطوریکه روی دم را می‌ پوشاند.

    همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر ده‌ها گونه پرنده کمیاب مهاجر آبزی، کنارآبزی وارد پهنه آبی پیرامون جزیره آشوراده و خلیج گرگان شده و تا آغاز فصل گرما در این مناطق زمستان گذرانی می کنند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *