×
×

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
آغاز پرورش۲۹هزارقطعه مرغ اجداد

  • کد نوشته: 14352
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۶
  • ۰
  • مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پرورش ۲۹ هزار قطعه مرغ اجداد نژاد آرین در این استان آغاز شد، که می‌طلبد تمام دستگاه‌های مربوطه و بانک‌ها، واحد تولیدی این گونه را حمایت کنند.
    آغاز پرورش۲۹هزارقطعه مرغ اجداد
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پرورش ۲۹ هزار قطعه مرغ اجداد نژاد آرین در این استان آغاز شد، که می‌طلبد تمام دستگاه‌های مربوطه و بانک‌ها، واحد تولیدی این گونه را حمایت کنند.

    علیرضا صادق اظهار داشت: این واحد توسط تعاونی مصرف اتکا در شهر «پیش‌قلعه»  در شهرستان مانه و سملقان ایجاد شده و تمامی حمایت های لازم از جمله تامین نهاده های مورد  نیاز نیز از آن انجام شده است.

    وی افزود: این مجموعه (فارم) با ظرفیت ۸۵۰ هزار قطعه پرورش مرغ گوشتی ایجاد شده بود که با توجه به نیاز کشور، با درخواست متصدیان آن برای پرورش مرغ اجداد در آن، به دلیل داشتن امکانات مناسب، موافقت شد و از اواخر خردادماه امسال پرورش مرغ اجدادی در آن آغاز شده است.

    آغاز پرورش۲۹هزارقطعه مرغ اجداد
    آغاز پرورش۲۹هزارقطعه مرغ اجداد

    وی با بیان اینکه با پرورش مرغ نژاد آرین، وابستگی به نژادهای مرغ گوشتی خارجی کاهش می یابد، گفت: در سال های گذشته برخی تحریم های خارجی در این خصوص، منجر به ایجاد مشکلاتی در زمینه تامین گوشت سفید در کشور شده بود.

    صادق اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و همچنین ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی،  پرورش مرغ آرین در دستور کار قرار گرفت و تولید این مرغ که برای مدتی در کشور مسکوت مانده بود، احیا و از سرگرفته شد.

    مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای پرورش مرغ اجدادی تمامی تمهیدات لازم از جمله تامین نهاده های مورد نیاز با نرخ مصوب، اولویت تهیه و تامین دارو  و واکسن با نرخ مصوب، اولویت تامین تسهیلات، حذف عوارض صادراتی، بخشودگی ۵۰ درصدی بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه گذار، اولویت خرید گوشت مرغ و سایر موارد اندیشیده شده است و همه دستگاه ها،  سازمان ها و بانک ها موظف به کمک به اجرای آن شده اند.

    صادق با بیان اینکه طبق ابلاغیه وزارتخانه مربوطه، تلاش خواهیم کرد تا پرورش مرغ اجداد آرین را گسترش دهیم، افزود: در این خصوص متقاضیانی نیز داریم که در صورت داشتن شرایط لازم به آنان مجوز پرورش این نژاد داده می شود و از آنان حمایت خواهیم کرد.

    وی افزود: از یک مرغ لاین ۴۵ قطعه مرغ اجداد تولید می شود و از هر قطعه مرغ اجداد نیز ۵۰ قطعه مرغ مادر حاصل می شود که از هر مرغ مادر ۱۳۵ قطعه مرغ گوشتی در سال استحصال می شود.

    صادق اظهار داشت: به ازای پرورش هر قطعه مرغ اجداد آرین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال نیز تسهیلات در نظر گرفته شده است.

    مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای رساندن کشور به خودکفایی در تولید مادر گوشتی،  اظهار داشت: برنامه ریزی شده است تا پرورش مرغ مادر گوشتی نژاد آرین در خراسان شمالی نیز افزایش یابد تا استان از لحاظ گوشت مرغ تامین شود.

    «لاین» به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص، اعم از دام و طیور اطلاق می شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و همنژاد خود آمیزش کرده و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند. هر یک از حیوانات گله های لاین، دارای هویت و شناسنامه کاملا شناخته شده بوده و کلیه اطلاعات مربوط به روابط خویشاوندی آنها با دیگر اعضای فامیل به ثبت رسیده و قابل پیگیری است.
    میزان گوشت مرغ مصرفی خراسان شمالی سالانه ۲۶ هزار و ۱۸۰ تن است که ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن آن در استان تولید شده و هفت هزار و ۴۳۰ تن آن از دیگر استان‌ها تامین می‌شود.

    تعداد کل واحدهای مرغ گوشتی در این استان ۱۰۱ واحد و تعداد مرغداری های تخمگذار استان نیز چهار واحد است.

    همچنین چهار واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت هشت هزار و ۵۰۰ قطعه در دوره، چهار واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۴۲۲ قطعه مولد و هزار و ۷۰۰ قطعه پرواری در سال و یک واحد پرورش کبک صنعتی با ظرفیت پنج هزار و ۶۷۰ قطعه در دوره فعالیت دارد.

    استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *