×
×

استاندار آذربایجان‌شرقی
تاکیدبرحل مشکلات شهرک‌های صنعتی

  • کد نوشته: 14747
  • ۱۳۹۹-۰۸-۳۰
  • ۰
  • استاندار آذربایجان‌شرقی بر اهتمام و پیگیری مسئولان اجرایی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی استان تأکید کرد و گفت: موانع اجرای تصمیمات استانی در این زمینه، شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود.
    تاکیدبرحل مشکلات شهرک‌های صنعتی
  • تبلیغ هدفمند

     استاندار آذربایجان‌شرقی بر اهتمام و پیگیری مسئولان اجرایی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی استان تأکید کرد و گفت: موانع اجرای تصمیمات استانی در این زمینه، شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود.

    محمدرضا پورمحمدی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، همکاری و هم‌فکری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی را ضروری خواند و افزود: نباید بعد از یک سال از اتخاذ یک تصمیم، شاهد اجرا نشدن آن باشیم و مدیران استان باید حل مشکلات را به صورت جدی پیگیری کنند.
     
    وی درخصوص مشکل زمین‌های وقفی شهرک سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: توافق لازم برای واگذاری این زمین‌ها انجام شده و اجرای این توافق الزامی است و اگر مانعی برای واگذاری وجود دارد باید سریع برطرف شود.
     
    پورمحمدی در رابطه با مشکل تأمین برق واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی نیز گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های استان در سال ۱۴۰۰، تنها ۲۵۰ میلیارد تومان است که برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها کافی نیست؛ بنابراین باید پیگیری لازم برای جذب این اعتبارات از منابع داخلی وزارتخانه‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول انجام شود.

    تاکیدبرحل مشکلات شهرک‌های صنعتی
    تاکیدبرحل مشکلات شهرک‌های صنعتی


     وی درخصوص مشکل کمبود آب در شهرک‌های صنعتی استان، گفت: با توجه به تنش آبی در استان، تأمین آب از منابع پایدار از طریق اقداماتی نظیر بازچرخانی آب و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرک‌های صنعتی ضروری است.
     
    استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به رتبه سوم استان از نظر فضای کسب‌وکار، گفت: با همت جمعی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، وضعیت فضای کسب‌وکار استان رو به بهبود است.
     
    وی از متولیان فضای کسب‌وکار استان خواست تا ضمن بررسی شاخص‌های کسب‌وکار، برای رفع نقاط ضعف این حوزه برنامه زمان‌بندی‌شده تهیه کنند.
     
    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم در این جلسه نتایج پایش محیط کسب ‌و کار استان در تابستان امسال را تشریح کرد و گفت: این پایش براساس نظرسنجی از ۲۰۵ واحد صنعتی و تولیدی استان انجام شده و استان آذربایجان شرقی از نظر شاخص‌های فضای کسب ‌و کار، رتبه سوم و از نظر بهبود این شاخص‌ها، رتبه نخست کشور را کسب کرده است.
     

    یونس ژائله افزود: نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد بهبود وضعیت کسب و کار در آذربایجان‌شرقی در این دوره بیشتر از سایر استان‌ها بوده و به عدد امیدوارکننده ۵.۶ رسیده‌ایم.

    ژائله در عین حال خاطرنشان کرد: فعلا شرایط فضای کسب و کار در استان های آذربایجان غربی و سمنان بهتر از آذربایجان شرقی است و امیدواریم در سه ماه آینده این استان ها را نیز پشت سر گذاشته و در بین استان‌ها اول شویم.

    رئیس اتاق بازرگانی تبریز متذکر شد: در بحث‌های تامین مالی نسبت به گذشته بهبود یافته‌ایم ولی نسبت به عدد مورد نظر کشور هنوز فاصله داریم.

    ژائله در عین حال خاطرنشان کرد: در شاخص رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات با عدد ۶.۵ وضعیت نامناسبی نسبت به کشور داریم.

    وی عدد استان را در شاخص وجود رقابت غیرمنصفانه شرکت‌های دولتی با غیردولتی ۵.۱۶، شفاف نبودن آمار و اطلاعات اقتصادی ۶.۱۷ و ضعف زیرساخت های حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی را ۵.۵۱ اعلام کرد.

    مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی هم در این نشست مشکل اساسی توسعه استان را کمبود برق عنوان کرد.

     مرتضی نیرومند اسکویی اعلام کرد: در مجموع یک هزار و ۱۴۰ مگاوات برق مصرفی شهرک‌های صنعتی استان است که از این رقم ۷۹۷ مگاوات تامین شده و ۳۴۳ مگاوات دیگر مورد نیاز است.

    وی افزود: ۲۰ سال است از اعتبارات عمرانی چیزی برای برق صنعت ظرفیت‌سازی نشده و مشکل برق صنعتی آذربایجان‌شرقی با اعتبارات استانی قابل حل نیست.

    نیرومند خاطرنشان کرد: کمبود برق استان به مرحله بحرانی رسیده است بطوری که در شهرک های صنعتی مختلف استان چندین واحد آماده بهره برداری وجود دارند که برق ندارند.

    وی به بحران آبی استان نیز اشاره و اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی جزو مناطق پرخطر در خصوص کمبود آب محسوب می‌شود و باید به سمت اصلاح الگوی مصرف در بخش صنعت برویم.

    در این نشست نمایندگان شهرک‌های صنعتی شهید سلیمی، سرمایه‌گذاری خارجی و عالی‌نسب مسائل و مشکلات این شهرک‌ها را مطرح کردند و سپس مدیران شرکت‌های شهرک‌های صنعتی، برق منطقه‌ای و آب منطقه‌ای و مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به بیان اقدامات انجام‌شده برای حل این مشکلات پرداختند.
     
    تأمین آب و برق واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی و مشکلات مربوط به دسترسی و تقاطع غیرهمسطح در ورودی‌های این شهرک‌ها از جمله مهم‌ترین مشکلات مطرح‌شده بود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *