×
×

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی
آزادی۸هزارهکتارازقلمرویوزهای میاندشت جاجرم

  • کد نوشته: 21147
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین مهدی اله پور روز سه شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: امسال از منابع ملی، ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای خرید حقوق عرفی دامداران و نیز نهال کاری و مدیریت چرای دام در میاندشت جاجرم هزینه شده است.
    آزادی۸هزارهکتارازقلمرویوزهای میاندشت جاجرم
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در خصوص جزئیات این خبر گفت: امسال با خرید حقوق عرفی دامداران و کاهش شمار دام در میاندشت جاجرم، هشت هزار هکتار از عرصه‌های این پناهگاه به عنوان زیستگاه مولد یوزپلنگ، آزاد شد.

    آزادی۸هزارهکتارازقلمرویوزهای میاندشت جاجرم

    آزادی۸هزارهکتارازقلمرویوزهای میاندشت جاجرم
    آزادی۸هزارهکتارازقلمرویوزهای میاندشت جاجرم

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین مهدی اله پور روز سه شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: امسال از منابع ملی، ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای خرید حقوق عرفی دامداران و نیز نهال کاری و مدیریت چرای دام در میاندشت جاجرم هزینه شده است.

    وی افزود: البته این میزان هزینه کرد، از محل منابع پارسال است و از محل منابع امسال هم قرار است همین میزان اعتبار در زمینه اقدامات بیابان زدایی و خرید حقوق عرفی دامدارن و مدیریت چرا هزینه شود.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: نهال کاری، تقویت پوشش گیاهی و نیز خروج دام ها از عرصه های میاندشت جاجرم از این رو دارای اهمیت است که این منطقه به عنوان زیستگاه مولد یوز پلنگ ایرانی است.

    اله پور اظهار داشت: امسال هزار و ۵۰۰ واحد دامی از عرصه میاندشت خارج شده و در مجموع تاکنون با خرید حقوق عرفی ۲ هزار و ۵۰۰ راس دام، حضور گله ها کاهش یافته است.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره آلودگی هوا گفت: ریزگردها بیشترین علت آلودگی هوا هستند، در استان ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار فعال در استان وجود دارد که شهرستان جنوبی از جمله اسفراین و جاجرم را تحت تاثیر قرار داده است.

    وی افزود: میزان آلایندگی هوا در دو نقطه از استان قابل سنجش و اندازه گیری است در بجنورد میزان آلایندگی گازی و ریزگردها قابل سنجش است اما در شهر جاجرم، دستگاه تنها قادر به سنجش میزان گرد و غبار در هوا است.

    وی با بیان اینکه برای پایش میزان آلایندگی هوای شهرهای استان با کمبود ایستگاه های سنجش روبه رو هستیم گفت: در شهر بجنورد باید دو ایستگاه  دیگر راه اندازی شود و شهرهای دیگر هم دست کم به یک ایستگاه نیاز دارند.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: خرید تجهیزات و راه اندازی ۲ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در برنامه است که یکی از این ایستگاه ها در بجنورد و دیگری با اولویت شهرهای اسفراین و شیروان آغاز به کار می کند.

    وی با بیان اینکه شهرداری ها بر اساس قانون مکلف هستند نسبت به خرید تجهیزات برای سنجش کیفیت هوا اقدام کنند اما این امر در استان محقق نشده است افزود: با پیگیری های انجام شده، مجتمع صنعتی در شهرستان اسفراین برای راه اندازی یک ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر اسفراین اعلام آمادگی کرده است.

    اله پور درباره آلودگی هوا در دی ماه امسال گفت: از ۲۰ دی ماه امسال ۹ روز پیاپی، هوای مرکز استان در وضعیت ناسالم قرار داشت که علت آن گرد و غبار بود.

    وی خاطرنشان کرد: علت اصلی این گرد وغبار، شن و نمک پاشیده شده برای آب کردن برف بود، شهرداری مکلف است نسبت به شستن شن ها اقدام کند، به نظر می رسد شن های پاشیده شده، مخلوطی از خاک داشت که همین امر سبب گرد و غبار بود.

    وی خاطرنشان کرد: البته شن و نمک خود می تواند عامل ایجاد گرد و غبار باشد در این زمینه شهرداری باید نسبت به جمع آوری آن از معابر اقدام کند تا سبب بروز مشکل آلودگی هوا نشود.

    اله پور اظهار داشت: از ابتدای امسال تا ۱۶ دی ماه، هوای شهر بجنورد در ۹۶ روز پاک، ۱۵۸ روز سالم، هفت روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم برای تمامی گروه ها بوده است.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در مدت مشابه پارسال هوای بجنورد در هیچ روزی برای تمام گروه ها جامعه ناسالم نبوده است.

    در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

    برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

    اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *