وزش باد و گرد و خاک که از روز گذشته بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان را فرا گرفته همچنان وضعیت آلودگی در چهار شهرستان زابل، هامون، ایرانشهر و چابهار در سطح خطرناک قرار دارد.
×
×

کیفیت پایین هوای۴شهرستان سیستان وبلوچستان

  • کد نوشته: 21506
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۴
  • ۰
  • وزش باد و گرد و خاک که از روز گذشته بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان را فرا گرفته همچنان وضعیت آلودگی در چهار شهرستان زابل، هامون، ایرانشهر و چابهار در سطح خطرناک قرار دارد.
    کیفیت پایین هوای۴شهرستان سیستان وبلوچستان
  • تبلیغ هدفمند

    وزش باد و گرد و خاک که از روز گذشته بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان را فرا گرفته همچنان وضعیت آلودگی در چهار شهرستان زابل، هامون، ایرانشهر و چابهار در سطح خطرناک قرار دارد.

    کیفیت پایین هوای۴شهرستان سیستان وبلوچستان
    کیفیت پایین هوای۴شهرستان سیستان وبلوچستان
    کیفیت پایین هوای۴شهرستان سیستان وبلوچستان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط زیست هم‌اینک شاخص کیفیت هوا در شهرهای زابل، ایرانشهر و چابهار ۵۰۰ واحد و در کوه خواجه در شهرستان هامون نیز این شاخص ۳۵۲ واحد است شرایطی که بر اساس راهنمای کیفیت هوای این سامانه، در شرایط خطرناک قرار دارد و مردم نباید هیچ فعالیتی در خارج از منزل داشته باشند.

    بر اساس گزارش‌های مردمی و مسوولان محلی استان کرمان، شدت وزش باد در مسیرهای ارتباطی مشترک سیستان و بلوچستان با این استان به حدی بود که مسیر زاهدان-کرمان برای ساعاتی بسته شد.

    سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط زیست اعلام کرد که ساعت ۱۰:۰۰ امروز جمعه میزان آلاینده ۱۰ میکرون ذرات معلق در هوای زابل حداقل به ۵۰۰ واحد معادل ۳.۲ برابر حد مجاز رسید و شرایط کیفی هوا را برای تمام گروه‌های سنی «خطرناک» کرد.

    در شرایط خطرناک، شاخص کیفیت هوا با رنگ قرمز تیره نمایش داده می‌شود و همه افراد جامعه باید از فعالیت های خارج از منزل خودداری کنند.

    بر اساس استانداردهای اعلامی سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفیت هوا به ۶ دسته تقسیم بندی می‌شود که از نظر بهداشتی ۲ دسته آن پاک و سالم و چهار دسته دیگر نشان دهنده درجات مختلف هوای ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک است.

    علاوه بر این در زابل نیز شرایط کیفی هوا با شاخص ۲۴۴ واحد برای تمامی گروه های سنی بسیار ناسالم اعلام شده است و بر اساس اعلام سازمان محیط زیست در شرایط بسیار ناسالم افراد باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

    علاوه‌بر این اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز امروز از وقوع توفان با سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت در زابل خبر داد که گردوخاک ناشی از آن دید افقی در این شهر را به شدت کاهش داده است.

    مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون بیشینه ساعتی سرعت وزش باد در زابل به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسیده و در اکثر شهرهای شمال استان وزش باد شدید جریان دارد به طوریکه دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۸۰۰ متر کاهش داد.

    محسن حیدری ادامه داد: هم‌اینک سرعت لحظه‌ای وزش باد در زابل ۷۶ کیلومتر بر ساعت بوده و شعاع دید افقی به سه هزار متر رسیده است.

    وی افزود: علاوه‌بر وزش باد شدید، گردوغبار گسترده نیز که از مناطق مرکزی کشور به سیستان و بلوچستان نفوذ کرده اکثر شهرها و روستاهای استان را درگیر و شعاع دید افقی در اکثر شهرها را به شدت کاهش داده به طوریکه دید افقی در شهرهای زابل، خاش، راسک، سراوان و زاهدان به محدوده هزار متر رسیده است.

    مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در شبانه روز گذشته در پی وزش باد شدید و نفوذ گردوغبار گسترده به استان، شعاع دید افقی در شهر نصرت آباد زاهدان نیز به ۵۰۰ متر کاهش یافت.

    وی اظهارداشت: به طور کلی هم‌اینک سرعت وزش باد در اکثر نقاط سیستان و بلوچستان کاهش یافته و نسبت به چند ساعت قبل دید افقی نیز قدری بهتر شده است.

    حیدری افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار میرود در ادامه روز همچنان وزش باد و گردوخاک در زاهدان ادامه داشته باشد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *