در روز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پلاسکو اتفاقی رخ داد که مجددا داغ این حادثه فراموش نشدنی را تازه کرد. محمد بزرگی، چترباز مطرح کشور که قصد داشت با حرکتی نمادین یاد آتش نشانان شهید را زنده نگه دارد، در عین ناباوری خود نیز دچار حادثه شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.
×
×

پرش مرگ از ارتفاع 58 متری؛
داغ پلاسکو پس از گذشت چهار سال تازه شد

  • کد نوشته: 21600
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۴
  • ۰
  • در روز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پلاسکو اتفاقی رخ داد که مجددا داغ این حادثه فراموش نشدنی را تازه کرد. محمد بزرگی، چترباز مطرح کشور که قصد داشت با حرکتی نمادین یاد آتش نشانان شهید را زنده نگه دارد، در عین ناباوری خود نیز دچار حادثه شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.
    داغ پلاسکو پس از گذشت چهار سال تازه شد
  • تبلیغ هدفمند

    در روز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پلاسکو اتفاقی رخ داد که مجددا داغ این حادثه فراموش نشدنی را تازه کرد. محمد بزرگی، چترباز مطرح کشور که قصد داشت با حرکتی نمادین یاد آتش نشانان شهید را زنده نگه دارد، در عین ناباوری خود نیز دچار حادثه شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

    به گزارش بازارکسب کار آنلاین به نقل از  پرسون، صبح آخرین روز از دی ماه ۱۳۹۵ حادثه ای در چهارراه استانبول پایتخت رخ داد که قلب یک ملت را به درد آورد. آتش سوزی ساختمان پلاسکو که منجر به شهید شدن تعدادی از آتش نشانان عزیزمان شد، به اتفاقی تلخ در تقویم شمشی تاریخ کشور مبدل گردید و حالا با گذشت چهار سال از آن اتفاق، یاد و خاطره درگذشتگان و شهدای پلاسکو با برگزاری مراسم های بسیاری در نقاط مختلف کشور زنده نگه داشته می شود.

    داغ پلاسکو پس از گذشت چهار سال تازه شد

    امسال نیز به رسم سال های گذشته مراسم یادبودی در مقابل ساختمان آتش نشانی فاز یک شهرک اکباتان برگزار شد که در کمال تاسف یک اتفاق تلخ و ناگوار را رقم زد و باعث شد داغ حادثه پلاسکو پس از چهار سال به خصوص در میان آتش نشانان و جامعه ورزش زنده شود.

    حادثه از این قرار است که محمد بزرگی، یکی از چتربازان مطرح کشور که سال های بسیاری است در این زمینه فعالیت می کند و همچنین مدال های فراوانی را نیز بدست آورده است، با تلاش های زیاد توانسته بود مجوز پریدن از بالای یکی از برج های شهرک اکباتان را کسب کند و بدین منظور ساعت های اولیه صبح در حالی که حاضران منتظر صحنه های جذابی از او بودند، به بالای نردبان آتش نشانی با ارتفاع ۵۸ متری رفت تا به پایین بپرد و چتربازی اش را به نمایش بگذارد.

    بزرگی این کار را کرد و از بالای جرثقیل به پایین پرید؛ اما حادثه‌ای باورنکردنی اتفاق افتاد. وقتی همه نگاه‌ها به این ورزشکار بود، چتر او به دور خودش پیچید و گره خورد و منجر به سقوط وی شد. با توجه به اینکه در آن جا فقط ۵۸ متر ارتفاع وجود داشت، این چترباز زمان لازم برای حل مشکل به وجود آمده را به دست نیاورد و متاسفانه به روی زمین سقوط کرد.

    داغ پلاسکو پس از گذشت چهار سال تازه شد

    مسئولان حاضر در این مانور و برنامه، سریعا با خبرکردن اورژانس برای بهبودی محمد بزرگی تلاش کردند و او را به بیمارستان صارم منتقل نمودند. اما تلاش ها برای نجات وی بی فایده بود و به علت شدت جراحات وارده و شکستگی های بدنش، جوان ورزشکار کشورمان جان به جان آفرین تسلیم کرد.

    حالا چند روزی از این حادثه دلخراش گذشته است و محمد بزرگی دیگر در میان ما نیست. اما ذکر چند نکته برای جلوگیری از این چنین اتفاقاتی حائز اهمیت است که باید مورد توجه سایر ورزشکاران قرار بگیرد. متخصصان چتربازی در تمام دنیا معتقدند که این کار حداقل نیاز به هزار تا هزار و پانصد متر ارتفاع دارد و اینکه یک چترباز حرفه ای بخواهد از ارتفاعی کوتاه مثل ۵۸ متر به پایین بپرد، بسیار خطرناک است. بنابراین این سوال مطرح می شود که علیرغم میل باطنی محمد بزرگی برای پریدن از این ارتفاع کم، آیا تذکرات و هشدارهای لازم به وی داده نشده بود که چنین کاری ممکن است منجر به مرگ وی شود؟

    برگزاری مراسم یادبود در تمام دنیا مرسوم است و قطعا باید یاد و خاطره ی شهدای گرانقدر پلاسکو زنده نگه داشته شود. اما به نظر می رسد برای انجام چنین حرکات خطرناکی در مراسم های مختلف، باید کارشناسی های لازم نیز انجام پذیرد که به قیمت از دست رفتن جان یک انسان تمام نشود. حرکت محمد بزرگی در نوبه خود می توانست جذاب و شگفت انگیز باشد. اما آیا کارشناسی های لازم برای پریدن از چنین ارتفاعی انجام شده بود؟

    اگرچه سازمان آتش نشانی و به خصوص مسئولان آتش نشانی شهرک اکباتان اعتقاد داشتند انجام چنین کاری از ارتفاع ۵۸ متری یک اقدام خطرناک محسوب می شود و به همین خاطر هم مخالفت های زیادی انجام دادند. اما محمد بزرگی با اصرار خودش به پریدن از ارتفاع پایین موافقت مسئولان را گرفت که درنهایت نیز منجر به مرگش شد. به همین منظور ای کاش مسئولین ذی ربط بر تصمیم خود پافشاری می کردند و تحت هر شرایطی از پریدن بزرگی ممانعت به عمل می آوردند که متاسفانه این چنین نشد و با مرگ این چترباز جوان، جامعه ورزش به بهت و اندوه دیگری فرو رفت.

    جالب آنکه گویا قرار بوده است همسر وی نیز پس از پرش محمد بزرگی اقدام به پرش از ارتفاع کند. همچنین چند نفر دیگر که به نوعی از اعضای گروه او محسوب می‌شدند، در پایین ارتفاع مشغول ضبط و تهیه گزارش ویدئویی این پرش بودند که متأسفانه این حادثه روی داد و به سکانس پایانی زندگی این چترباز مطرح کشورمان تبدیل شد.

    اگر در روزهای پایانی هفته سری به ارتفاعات و کوه پایه های اطراف پایتخت بزنیم، شاهد تعداد زیادی از عزیزان چتر بازمان هستیم که مشغول پریدن از ارتفاع و چتربازی هستند. لازم به ذکر است که این ورزش به آموزش و مهارت های فراوانی نیاز دارد و باید دید آیا چتربازان آموزش های کافی را دیده اند و مسئولین مرتبط با این ورزش، پیگیر چونگی حضور ورزشکاران در عرصه چتربازی هستند یا خیر!

    به دنبال همین اتفاق، ابراهیم کریمی نایب رییس انجمن ورزش‌های هوایی گفته است: این پرواز کاملا شخصی بوده که متاسفانه این چترباز فوت شده است. طراحی این پرواز کار شخصی بوده و ارتباطی با انجمن نداشته است‌. ما مجوزی در این خصوص صادر نکرده‌ بودیم. یک چترباز به طور شخصی می‌تواند از هر جایی بپرد. محمد بزرگی مجوزی برای انجام این مراسم از ما نگرفته است. البته اکنون مهمترین موضوع این است که یک چترباز خوب آن هم در سالگرد شهدای پلاسکو از بین ما رفته است که به خانواده ایشان تسلیت عرض می کنیم.

    داغ پلاسکو پس از گذشت چهار سال تازه شد

    با توجه به بیانات فوق متوجه می شویم که ورزش چتربازی در کشورمان کمی نیازمند توجه دقیق و بیشتر مسئولین می باشد و امید است که ورزشکاران عزیز برای پریدن از ارتفاعات مختلف به نکات و دستورالعمل های ایمنی از جانب سازمان های مرتبط گوش فرا دهند که دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخ و دلخراشی در جامعه نباشیم. به امید آن روز و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پلاسکو و محمد بزرگی عزیز…

    منبع: پرسون

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *