×
×

گرگان؛آرمانشهرجاذبه های تاریخی وطبیعی

  • کد نوشته: 24072
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۶
  • ۰
  • گردشگری در گرگان – شهر خاطرات ماندگار- با چشم اندازهای ناز آلود به سوی طبیعت هزار رنگ جنگلهای رویایی، رویای گذران لحظاتی مانا و خاص را به واقعیت بدل می سازد. معماری های چشم نواز ساختمان های تاریخی در کوچه های باریک به جا مانده از کهن دیار استرآباد در جوار جاذبه های طبیعی جنگل های سرسبز و رودخانه های پر آب دامنه البرز، اوقاتی خوش و اقامتی دلپذیر را به گردشگران نوید می دهند.
    گرگان؛آرمانشهرجاذبه های تاریخی وطبیعی
  • تبلیغ هدفمند

    گردشگری در گرگان، رویای شیفتگان تاریخ، تمدن و طبیعت را به واقعیت بدل ساخته است
    در حاشیه جنگل های روح انگیز و همیشه سبز البرز که جلوه ای بی بدیل از عظمت خداوندی و هنرنمایی طبیعت است، آمیزه هایی از هنر معماری و طبیعت چونان نگینی ارزشمند، توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب می کنند.

    گرگان؛آرمانشهرجاذبه های تاریخی وطبیعی

    گردشگری در گرگان – شهر خاطرات ماندگار- با چشم اندازهای ناز آلود به سوی طبیعت هزار رنگ جنگلهای رویایی، رویای گذران لحظاتی مانا و خاص را به واقعیت بدل می سازد. معماری های چشم نواز ساختمان های تاریخی در کوچه های باریک به جا مانده از کهن دیار استرآباد در جوار جاذبه های طبیعی جنگل های سرسبز و رودخانه های پر آب دامنه البرز، اوقاتی خوش و اقامتی دلپذیر را به گردشگران نوید می دهند.

    بی تردید در دل کوچه پس کوچه های قدیمی گرگان، بدون ورق زدن کتابهای دست نویس تاریخی و قرائت سفرنامه های بزرگان، می توان گذشته را قدم زد و لذت پرسه در تاریخ را با تمام وجود حس کرد. خانه های قدیمی که بوی قدمت و جاودانگی می دهند و هر بخش از این خانه ها، هنرنمایی مردانی را یادآور می شود که لزوم دقت در ساخت این بنا ها را کمتر از عبادت نمی دانستند.

    صدای کوبه درهای چوبی، آدمی را بی واسطه به صدها سال قبل تر یعنی سحرگاه شکفتن ها و رستن های ابدی رهنمون می شود. اینجا گویی تاریخ تو را می خواند و ماشین زمان دیگر یک رویا نیست! گردشگرانی که بناهای تاریخ را می پرستند، از تماشای خانه ها و آثار تاریخی شهر سیر نمی شوند و با تمام وجود ذره ذره تاریخ شان را می کاوند و چه خوش گفت شفیعی کدکنی: تا کجا می برد این نقش به دیوار مرا / تا بدان جا که فرو ماند چشم از دیدن و لب نیز زگفتار مرا!

    خانه امیرلطیفی، خانه شیرنگی، خانه مفیدیان، خانه میر شهیدی، سرای باقری‌ها از بزرگ‌ترین بناهای به جا مانده از قاجار، سرای تقوی‌ها، مدرسه عمادیه یادگاری از دوران تیموریان، خانه تاریخی کبیر، بازارچه نعلبندان، دیوار بزرگ گرگان، مسجد جامع گرگان، آب انبار کفشگیری، کاروانسرای قزلق و … بخشی از کهن تاریخ این بوم و بر هستند که گردشگران علاقه مند به ابنیه تاریخی، افسون معماری شان را تا سال ها از یاد نمی برند.

    تاریخ در گرگان به بناهای تاریخی محدود نمی شود. کوچه های باریک در جای جای شهر، مساجد و تکایای قدیمی، ارسی های رنگارنگ، ناودانهای کله شیری، هیاهوی چکش‌ها همراه با نواها و زمزمه‌های آهنگران و چلنگران و مسگران، چینی بند زن هایی که دستان چروکیده و پیرشان، آخرین بند ها را بر قوری های شکسته این قرن می زنند و صد ها نشانه ریز و درشت تاریخی دیگر که ما هر روز بی توجه به هویت و ارزش تاریخی شان، از کنارشان می گذریم، تاریخی بس ماندگار و جاودانه در دل دارند که گردشگران زیادی را آرزوی دیدن این لحظات و صدا هاست.

    اما گرگان تنها صدا و تاریخ نیست. جاذبه های طبیعی و سرسبز این شهر پر از خاطره، در نزدیکی شهر واقع اند تا جایی که صدای چکاوک ها و هزارنش هر روز صبح خواب ناز کودکان را می ربایند!

    لذت تنفس در هوای مه آلود پائیزی یا خنکای نسیم بهاری جنگل های اطراف گرگان با درختان زیبا و سر به فلک کشیده‌، بی تردید لحظات رویایی را برای گردشگران رقم می زنند. پارک جنگلی ناهارخوران، دریاچه‌ توشن، جنگل توسکستان، ، آبشار نومل، منطقه‌ حفاظت شده جهان نما، آبشار رنگو، تپه تاریخی-فرهنگی تورنگ تپه، آبشار روستای زیارت و پارک جنگلی النگدره از جمله جاذبه های طبیعی و دیدنی گرگان هستند که تنها با چند دقیقه رانندگی می توان از مزایای گردش و تفرج در این مکان های رویایی لذت برد و اصلاً نیازی به گذر از جاده های صعب العبور و رانندگی در جاده های ناهموار نیست.

    نزدیکی تفرجگاه های جنگلی به مرکز شهر امتیاز ویژه ای است که گردشگری در گرگان را از حالت تک بعدی خارج کرده است. به دیگر زبان وجود آثار تاریخی فراوان در کنار جاذبه های گردشگری طبیعی نظیر جنگل و رودخانه و آبشار و … تنوع گردشگری را در این شهر را مثال زدنی کرده و با ذائقه گردشگران از هر طیفی سازگار ساخته است.

    وجه دیگر گردشگری در گرگان، تغذیه است. کسانی که اندکی با مختصات غذاهای گرگان آشنایی دارند نیک می دانند که تنوع غذایی در گرگان چنان پر رونق و بی شمار است که پرداختن به همه زوایای آن در این مقال میسر نیست. انواع آش ها، پلو ها، خورشت ها، حلواها، شیرینی ها، نان های محلی و … سفره گرگانی ها را به ویژه در مهمانی ها و مراسم به رنگین کمانی از اغذیه سنتی و محلی بدل می سازند که اگر بگوئیم گرگان و استان گلستان را می توان به عنوان قطب گردشگری غذا در کشور مطرح ساخت سخنی به گزاف نگفته ایم.

    گرگان را در مجموع می توان به عنوان یک مقصد گردشگری متمرکز با جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی، غذایی، مذهبی، ورزشی و … قلمداد کرد که آب و هوای معتدل، وجود هتل ها، اقامتگاه ها و رستوران های سنتی و فرنگی، مساجد و تکایا، پاساژها و مغازه های متنوع، امکان انجام انواع ورزش های آبی و هوایی و کوهستانی، دسترسی آسان و سریع به جاذبه های گردشگری در کنار وجود فرودگاه، ایستگاه قطار و ترمینال مسافربری و … این شهر و جاذبه هایش را سر زبان ها انداخته است. امید است مسئولان با برنامه ریزی گسترده و نگاه توسعه محور، هرچه بیشتر در شناساندن این جاذبه ها و مختصات منحصر به فرد آنها بکوشند و با معرفی گرگان به عنوان یک قطب گردشگری چهار فصل، زمینه اشتغال و توسعه پایدار در بحث گردشگری فراهم شود.

    نویسنده: به قلم وحید حاج سعیدی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *