×
×

کاهش ورودی آب سدهای خراسان شمالی

  • کد نوشته: 5126
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۹
  • ۰
  • معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: میزان ورودی آب سطحی به مخزن سدهای استان، در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، ۳۳ درصد کاهش دارد.
    کاهش ورودی آب سدهای خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: میزان ورودی آب سطحی به مخزن سدهای استان، در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، ۳۳ درصد کاهش دارد.

    وحید واسطه در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: در سال آبی جاری، ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۳۹ میلیون متر مکعب بوده است.

    وی افزود: اکنون ۵۵ درصد از حجم ۲۳۴ میلیون مترمکعبی سدهای استان پر است و ۱۲۸ میلیون مترمکعب آب در این مخازن، ذخیره است.

    وی تصریح کرد: میزان حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال، سه درصد کاهش دارد که علت آن، کاهش میزان بارندگی ها و کاهش میزان ورود آب به سدها است.

    واسطه افزود: بهترین وضعیت ذخیره سازی آب مربوط به شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان است و اکنون ۸۱ درصد از حجم این دریاچه پر است و حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد.

    وی گفت: در سال گذشته میزان ذخیره آب سد شیرین دره، ۵۸ میلیون مترمکعب بود، میزان ورود آب به سد شیرین دره، در سال آبی جاری ۶۵ میلیون مترمکعب و در سال قبل ۱۲۶ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است که بر این اساس میزان ورودی آب به سد شیرین دره حدود ۴۸ درصد کاهش دارد.

    معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: میزان ورود آب به سد بارزو شهرستان شیروان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد کاهش داشته است.

    وی تصریح کرد: پارسال ۴۶ میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره بود اکنون ۴۴ میلیون مترمکعب در این دریاچه آب ذخیره شده است و ۴۸ درصد از حجم مخزن پر است.

    به گفته واسطه در سد بیدواز شهرستان اسفراین، ۱۱ میلیون مترمکعب آب ذخیره است که این رقم نسبت به سال قبل خیلی تفاوت ندارد و بر این اساس ۲۳ درصد از حجم سد پر است.

    کاهش ورودی آب سدهای خراسان شمالی
    کاهش ورودی آب سدهای خراسان شمالی

    معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: اکنون سد چری ۷۷ درصد، سد گلول ۷۷ درصد، قزلداش ۶۲ درصد و سد غلامان ۷۱ درصد از ظرفیت خود، آب ذخیره دارد.

    پیش از این، رییس مرکز تحقیقات هواشناسی اداره‌کل هواشناسی خراسان شمالی گفته بود که میزان بارش باران بهار امسال در مقایسه با دوره آماری ۷۲ درصد رشد داشته، اما بارش باران نسبت به دو ماه نخست سال گذشته کاهش نشان می دهد.

    مهدی کمالی اظهار داشت: با وجود اینکه در بیشتر شهرستان‌ها بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده ولی بارش در بیشتر شهرستان ها نسبت به دوره آماری بلندمدت افزایش داشته است.

    میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

    اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *