×
×

سرمایه یک انسان
معرفی۳۳ کسب وکار کوچک در ایران

  • کد نوشته: 10592
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۵
  • ۰
  • هر انسانی برای رفع نیازهای مالی روزمره خود نیازمند داشتن شغل است. عموم مشاغل باکار کردن برای شخصی تحت عنوان، کارفرما، مافوق یا عناوین این‌چنینی تعریف می‌گردد. در این میان افرادی هم هستند که ترجیح می‌دهند شیوه متفاوتی برای کسب سود، داشته باشند. داشتن کسب و کار شخصی و کارآفرینی، برای این افراد ارزش بیشتری دارد. در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی کسب و کارهای کوچک بپردازیم. مشاغلی که می‌تواند برای اشخاص با توجه به شرایط و ویژگی‌های شخصی آن‌ها انتخاب شود و به کسب درآمد منجر شود.
    معرفی۳۳ کسب وکار کوچک در ایران
  • تبلیغ هدفمند

    هر انسانی برای رفع نیازهای مالی روزمره خود نیازمند داشتن شغل است. عموم مشاغل باکار کردن برای شخصی تحت عنوان، کارفرما، مافوق یا عناوین این‌چنینی تعریف می‌گردد. در این میان افرادی هم هستند که ترجیح می‌دهند شیوه متفاوتی برای کسب سود، داشته باشند. داشتن کسب و کار شخصی و کارآفرینی، برای این افراد ارزش بیشتری دارد. در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی کسب و کارهای کوچک بپردازیم. مشاغلی که می‌تواند برای اشخاص با توجه به شرایط و ویژگی‌های شخصی آن‌ها انتخاب شود و به کسب درآمد منجر شود.

    چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

    برای کسانی که هنوز هیچ کسب و کاری به نام خود ندارند، شروع یک کسب و کار کوچک می‌تواند ریسک کمتری به دنبال داشته و درصد موفقیت بیشتری هم برای آن‌ها ایجاد کند. نه‌تنها از جهت تحلیل بازار و رقبا بلکه دردسرهای مدیریتی، حقوق کارکنان و تمام هزینه‌هایی که برای کسب و کارهای بزرگ‌تر وجود دارد از جمله دلایل قانع‌کننده‌ای هستند تا راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را در اولویت قرار دهند.

    مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک

    شناخت مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک قبل از آغاز کار بسیار حائز اهمیت است.

    • مزایا
      • خودتان رئیس خودتان هستید.
      • آزادی عملتان نسبت به یک کارمند بیشتر است.
      • امکان برنامه‌ریزی زمانی کار در اختیار شما خواهد بود.
      • در عین کوچک بودن کسب و کار، سود زیادی برای کارآفرین‌ها به همراه دارد.
      • امکان رشد وجود دارد.
      • هر پیروزی احساس شعف زیادی در انسان ایجاد می‌کند.
      • تلاش کردن برای موفقیت شخصی و لذت رسیدن به ‌مراتب بالاتر.
      • هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه و قابل کنترل است.
      • نیازی به استخدام کارمندان زیاد نخواهید داشت.
      • مدیریت و برنامه‌ریزی برای کار آسانتر است.
    • معایب
      • اگر کار نکنید از پول خبری نیست. درواقع این کسب و کارها به نسبت زمانی که برای آن‌ها صرف می‌شود، درآمدزایی خواهند داشت.
      • درآمد شما از ابتدا قابل پیشبینی و تضمین نیست.
      • شکست‌های مقطعی می‌توانند بسیار دردناک باشند.
      • امکان ورشکستگی نیز وجود دارد.
      • از بیمه و مزایا خبری نخواهد بود.
      • هیچ زمانی برای استراحت پیدا نخواهید کرد.

    دسته‌بندی کسب و کارهای کوچک بر اساس حرفه

    برخی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها به قرار زیر است:

    • کسب و کارهای خدماتی
    • کسب و کارهای واسطه‌گری
    • کسب و کارهای کامپیوتری
    • کسب و کارهای فناوری و اطلاعات
    • کسب و کارهای تولیدی
    • کسب و کارهای خانگی
    • کسب و کارهای روستایی
    • کسب و کارهای مالی و سرمایه‌گذاری
    • کسب و کارهای وابسته به موبایل
    • کسب و کارهای دانشگاهی

    دسته‌بندی کسب و کارهای کوچک در دنیای واقعی و مجازی

    کسب و کارهای کوچک را از نظر بستر ایجادشان به دو دسته اصلیِ کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای فیزیکی تقسیم  می‌کنند و که خود آن‌ها نیز به موارد جزئی‌تری تقسیم می‌شوند. البته به دلیل پیشرفت‌های امروزی که در فناوری‌های مبتنی بر اینترنت سراغ داریم، خیلی نمی‌توان این تفکیک را به‌صورت کامل انجام داد. در حال حاضر بدون استفاده از اینترنت و امکانات موجود در آن، استفاده نکردن از چنین ابزاری منجر به یک شکست کامل برای کسب و کارهای کوچک خواهد شد.

    ۳۳ کسب و کار کوچک در ایران، سرمایه‌ی لازم برای راه‌اندازی آن ها و نیاز مخاطب

    ۱- طراح داخلی

    امروزه با پیشرفت مُد و اهمیت زیباسازی منازل و شرکت‌ها،  داشتن دکوراسیون مناسب، یکی از اهداف جامعه شده است. طراحی مناسب فضای فروشگاه‌ها، گالری‌ها، می‌تواند در جذب مشتری نقش بسزایی داشته باشد. اگر دانش، خلاقیت و مهارت لازم در این زمینه را دارید، می‌توانید کسب و کار کوچک خود را شروع کنید. برای ایجاد چنین کسب و کاری فارغ از امکانات اولیه مانند دفتر کار، وسایل لازم و مجوزهای مورد نیاز بایستی تخصص و تبحر لازم را نیز پیدا کنید. سرمایه لازم برای شروع این کسب و کار نیز به ‌اندازه اجاره یک دفتر کار و خرید وسایل مورد استفاده در آن می‌باشد. “چیدانه” یکی از کسب و کارهای ایرانی درزمینه دکوراسیون و طراحی داخلی است که ارتباط میان مشتریان و صاحبان کسب و کار را برقرار می‌کند. شما از طریق چیدانه می‌توانید خدمات طراحی دکوراسیون منزل، محل کار و یا هر محیط دیگری را به کارشناسان بسپارید تا به‌صورت حرفه‌ای برای شما انجام دهند. چیدانه در سال ۱۳۹۲ توسط مهدی سخاپور بنیان‌گذاری شد و شما از طریق وبسایت چیدانه می‌توانید خدمات آن‌ها را مشاهده نمایید.

    ۲- جوشکار سیار

    به جهت کم شدن تعداد مغازه‌های تجاری در زمینه جوشکاری و تراشکاری در سطح شهرهای بزرگ و متمرکز شدن این واحدها در مناطقی خاص، خدمات جوشکاری سیار می‌تواند شغل بسیار پردرآمدی برای شما محسوب شود. برای شروع می‌توانید از امکانات کمتری استفاده کنید تا هزینه زیادی روی دست شما باقی نماند. اما مسلماً خرید وسایل مورد نیاز آن به سرمایه‌های ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی خواهد داشت. وبسایت جوشکاری سیار طهران جوش یکی از کسب و کارهای موفق در این زمینه است که اکنون ۲۰ سال از زمان فعالیت آن می‌گذرد.

    ۳- مشاور امور قراردادی

    تنظیم قراردادهای کاری به لحاظ نیاز به آشنایی با قوانین مربوط با پیچیدگی‌هایی همراه شده است. از این نظر کاربران زیادی به دنبال دریافت خدمات مشاور امور قراردادی هستند. هزینه ایجاد چنین کسب و کاری هم در حد طراحی و توسعه یک سایت اینترنتی است. الو بیزینس در این زمینه یکی از بهترین‌های ایران می‌باشد.

    ۴- سبزی خردکن

    سبزی خردکنی نیز یکی از کسب کارهایی است که حقوق مناسب  برای شما ایجاد خواهد کرد. برای شروع حتی امکان راه‌اندازی آن در خانه نیز وجود دارد. البته برای جذب مشتریان حضوری نیاز به اجاره یک مغازه خواهید داشت. ازاین‌رو با سرمایه‌های ۵۰ میلیونی هم می‌توانید این کسب و کار را راه‌اندازی کنید.

    ۵- روغن‌گیری

    با توجه به مضرات زیادی که در روغن‌های صنعتی وجود دارد، روغن‌گیری از دانه‌های روغنی نیز تبدیل به یکی از شغل‌های پردرآمد شده است. حتی امکان شروع این کسب و کار به‌صورت خانگی و با هزینه‌های کم نیز وجود دارد. اگر در خانه کسب و کار روغن‌گیری خود را راه‌اندازی کنید می‌توانید با حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون شرایط و امکانات لازم را برای خود فراهم آورید.

    ۶- آشپز غذای خانگی و دسر

    تهیه غذای خانگی و مامان پز هم یکی دیگر از کسب و کارهایی است که اگر آشپزی خوبی دارید می‌توانید از آن برای کسب درآمد استفاده نمایید. برای کاهش هزینه‌ها در شروع کار هم می‌توانید با سرویس‌های ارائه‌دهنده این خدمات همکاری کنید که در این صورت با هزینه‌های حدود ۱۰ میلیونی می‌توانید استارت بزنید. وب‌سایت مامان پز که کار خود را از سال ۱۳۹۳ شروع کرده است از نمونه کارهای موفق در این عرصه است که شما هم می‌توانید با این وبسایت همکاری داشته باشید.

    ۷- طراح لباس

    پوشاک یکی از صنایع بسیار بزرگ در زندگی انسان‌ها می‌باشد. در حال حاضر برای آغاز چنین کسب و کاری نیاز به یک کارگاه تولیدی برای تولید، خیاط حرفه‌ای و مکانی برای عرضه محصولات خود خواهید داشت. این نیازمندی‌ها بسته به موقعیت زندگی شما می‌توانند نیاز به سرمایه‌ای اولیه ۱۰۰ میلیون تومان به بالا داشته باشند. برند تن درست یکی از برندهای موفق ایرانی درزمینه طراحی پوشاک است که از ابتدای دهه هفتاد شمسی آغاز شد و  در سال ۸۳ بانام تجاری تن درست به تولید و عرضه‌ی پوشاک الیاف طبیعی و صنایع‌دستی کاربردی زنانه و مردانه پرداخت.

    ۸- خیاط و تعمیرکار لباس

    خیاطی و تعمیرکار لباس کسب و کاری است که اگر هنر لازم برای انجام آن را دارید می‌توانید از برای کسب درآمد از آن بهره بگیرید. البته امکان حضور در کلاس‌های آموزشی برای یادگیری این هنر هم برای کاربران وجود دارد. شروع این کسب و کار نیاز به اجاره یک کارگاه دارد. ازاین‌رو بسته به شهر محل سکونت خود باید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

    ۹- سازنده‌ جعبه‌ی کادو

    امروزه ساخت جعبه‌های کادویی با اندکی دقت و آموزش‌های ساده امکان‌پذیر بوده و می‌تواند منبع درآمدی برای اشخاص باشد. باکمی خلاقیت می‌توانید بسته‌های جذابی طراحی کنید که به‌عنوان جعبه کادویی استفاده شود. برای ایجاد این کسب و کار علاوه بر مواد اولیه لازم نیاز به روش فروش قوی نیز خواهید داشت. وبسایت کادو رنگی یکی از فروشگاه‌های آنلاین در این حیطه است که شما می‌توانید کادو و بسته خود را با بازه قیمتی موردنظر جستجو، انتخاب و خریداری نمایید.

    ۱۰- ساخت عروسک بافتنی و پارچه‌ای

    ساخت و آموزش عروسک‌های بافتنی ازجمله حرفه‌های جذابی است که می‌توانید از آن برای کسب درآمد بهره‌مند شوید. این عروسک‌ها مشتریان زیادی دارند. برای شروع چنین کسب و کاری هم هزینه زیادی نیاز نخواهید داشت و با سرمایه‌های بسیار کم می‌توانید آن را شروع نمایید. وبسایت هنر روز با مدیریت آقای حسام نیک فزان از سال ۱۳۹۳ این کسب و کار را آغاز نموده و به موفقیت خوبی هم در این زمینه رسیده است.یک مطلب جالب دیگر بخوانید:  ۷ روش کاربردی افزایش درآمد غیر قابل پیش بینی

    ۱۱- ساخت زیورآلات دست‌ساز

    زیورآلات، جز وسایلی است که همیشه برای بانوان جذاب است و با توجه سلایق مختلف می‌توانید روی ساخت آن مانور بدهید و از آن کسب درآمد نمایید. زیورآلات می‌توانند از مواد مختلفی ساخته شوند و هرکدام مشتری خاص خود را خواهند داشت. زیورآلات رزینی، سوزن‌دوزی، پارچه‌ای، ویترای، سنگی، چوبی، زیورآلات مزین به سنگ‌های زینتی و درنهایت ساخت جواهرات با آلات برنج، طلا، نقره در این دسته قرار می‌گیرند. با استفاده از سرمایه‌های بسیار کم ۱ میلیون به بالا می‌توانید این کسب و کار را راه‌اندازی نمایید. زیورآلات مریم مقیسه بانام تجاری “میم” جز برندهای مطرح ایرانی درزمینه زیورآلات است. مریم مقیسه طراحی زیورآلات را از سال ۸۷ در دانشگاه آغاز و هم‌زمان صفحه‌ی فیسبوک برند میم را راه‌اندازی کرد. سرمایه‌ی اولین کار مریم ۳۰ هزار تومان بوده است. طراحی‌های وی به سبک سوزن‌دوزی با الهام از کارهای سوزن‌دوزی زنان بلوچی تولید و ساخته‌شده‌اند.

    معرفی ۳۳ کسب و کار کوچک در ایران
    معرفی ۳۳ کسب و کار کوچک در ایران

    ۱۲- بافت لباس‌های زمستانی یا پتوهای دست‌باف

    محصولات بافتنی ازجمله محصولاتی هستند که به دلیل جذابیت‌های ظاهری و نوستالژیکی که دارند همیشه از فروش خوبی برخوردار هستند. شما هم اگر در این زمینه‌ها خلاقیت و هنری دارید می‌توانید برای شروع کسب و کار خود اقدام نمایید. به جز هزینه تهیه مواد اولیه برای شروع هزینه دیگری نیاز نخواهید داشت. از امکانات وب‌سایت هنر روز هم می‌توانید برای فروش و عرضه محصولات خود استفاده نمایید.

    ۱۳- درست کردن غذاهای گیاهی

    تعداد گیاه‌خواران در جامعه بشری روزبه‌روز در حال افزایش است. ازاین‌رو فروش چنین محصولاتی هم روند رو به رشدی در پیش گرفته است. اما به دلیل محدودیت در عدم استفاده از گوشت در پخت غذا، هر آشپزی از عهده انجام آن بر نمی‌آید. اگر در این عرصه تبحر دارید می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های مخصوص مانند وبسایت ایران کودک به‌عنوان مرجع آشپزی در ایران محصولات خود را عرضه نموده و کسب درآمد نمایید. ازاین‌رو جز هزینه مواد لازم برای تهیه غذا نیاز به سرمایه دیگری نخواهید داشت. وبسایت ایران کودک از سال ۱۳۹۰ با مدیریت مهدی صفاری کار خود را آغاز و اکنون کاربران بسیار زیادی دارد.

    ۱۴- ساخت لوازم چوبی

    کار با چوب، بسیار متنوع بوده و نیازهای مختلفی از افراد را برآورده می‌سازد. از ساخت مبلمان، میز و صندلی گرفته تا ساخت وسایل تزئینی و وسایل آشپزخانه. این کسب و کار مستلزم مهارت و کار زیاد است. شما می‌توانید از یک کارگاه کوچک، کارتان را شروع کنید و رفته‌رفته با توجه به توسعه شغلتان، آن را گسترش دهید. این ایده می‌تواند نیاز به سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومان و بالاتر داشته باشد. ایده رو کسب و کار کوچک ایرانی در زمینه سفارش سازی آنلاین مبلمان و وسایل چوبی است. مرتضی ساقری‌چی‌ها، مدیرعامل این استارتاپ، فارغ‌التحصیل مهندسی فرآیند از دانشگاه تهران است.

    ۱۵- مشاور آنلاین در زمینه‌های تخصصی مثل کامپیوتر

    اگر فردی هستید که درزمینه‌ای خاص مانند اقتصاد، مالی، حقوق، بازاریابی اطلاعاتی تخصصی دارید، می‌توانید با مشاور آنلاین از مهارت خود کسب درآمد نمایید. شما این کار را از طریق شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها می‌توانید انجام دهید. ایجاد چنین کسب و کارهایی نیاز به سرمایه‌های اولیه زیادی ندارد. داشتن یک وب‌سایت یا کانال در شبکه‌ای اجتماعی نیاز شما را برآورده و هزینه‌های لازم برای آن نیز از ۱ میلیون تومان شروع می‌شود. الوبیزنس یکی از کسب و کارهای مربوط به معرفی متخصصین در این زمینه است. شما می‌توانید خدمات مشاوره‌ای و کارشناس موردنظر خود را انتخاب کنید و از طریق اطلاعات تماس با ایشان ارتباط برقرار کنید و مشاوره دریافت کنید. حوزه‌های فعالیت این وبسایت شامل بازاریابی و فروش، بیمه، سرمایه‌گذاری، بازرگانی، امور حقوقی، مالیات، راه‌اندازی کسب و کار کوچک و مدیریت منابع انسانی می‌باشد.

    ۱۶- بازاریابی تلفنی

    بازاریابی تلفنی نیز یکی از کسب و کارهای کوچکی است که می‌تواند با یک انتخاب درست و روش تأثیرگذار کسب و کاری موفق و پردرآمد برای کاربران باشد. برای شروع این کسب و کار نیاز به سرمایه زیادی نداشته و حتی می‌توانید با یک خط موبایل از خانه این کسب و کار را راه‌اندازی کنید.

    ۱۷- تولید محتوای متنی

    یکی از کارهایی که به‌صورت انفرادی قادر به انجام هستید و نیازی به امکانات زیادی ندارد، تولید محتوای آموزشی، بازاریابی و… است. برای این کار نیاز به اینترنت پرسرعت و یادگیری چند نرم‌افزار ویرایش عکس و ویدیو دارید. بدین ترتیب شما می‌توانید محتوای خود را تولید نمایید و با انتشار آن در وبسایت‌های معتبر، کسب درآمد نمایید. تولید محتوای متنی به‌صورت فریلنسری نیاز به هیچ سرمایه اولیه‌ای ندارد. برای ایجاد کسب و کار تولید محتوا هم می‌توان با سرمایه‌های کم از یک میلیون تومان شروع کرد. “نویسش” به‌عنوان اولین  پلتفرم تخصصی برون‌سپاری محتوا به زبان فارسی، درزمینه ارائه خدمات تولید محتوا فعال است.  این وبسایت در سال ۹۶ توسط میلاد اسلامی زاد بنیان‌گذاری شد. مشتریان می‌تواند در این وبسایت سفارش تولید محتوای موردنظر خود را بدهند و ظرف مدت مقرر تحویل بگیرند.

    ۱۸- ساخت دفترهای فانتزی

    ساخت دفترهای فانتزی برای کودکان و نوجوانان کسب کاری است که در فصول خاصی می‌تواند درآمدهای قابل توجهی برای شما ایجاد نماید. لازمه ایجاد این کسب و کار نیز دسترسی به مواد اولیه آن است. برای این کار می‌توانید بخش‌های از فعالیت خود را با سایر شرکت‌ها شریک شوید. در کل برای چنین برنامه‌ای نیز نیاز به یک دفتر کوچک و دستگاه‌های برای چاپ خواهید داشت. البته سرمایه اولیه این کسب و کار نیز کمتر از ۵۰ میلیون تومان است.

    ۱۹- ساخت مجسمه با سنگ یا چوب یا گل پلیمر

    برای ایجاد چنین کسب و کاری در درجه اول نیاز به تخصص خواهید داشت. در صورت نداشتن تخصص با هزینه‌های یادگیری و اجاره کارگاه بستگی به شهری که در آن سکونت دارید از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون سرمایه لازم خواهید داشت.

    ۲۰- ساخت کتاب های pdf

    برای ساخت کتاب‌های پی‌دی‌اف و فروش آن‌ها در اینترنت سرمایه زیادی نخواهید داشت. ایجاد یک سایت اینترنتی و استفاده از نرم‌افزارهای ساخت چنین کتاب‌هایی تنها به سرمایه‌های کمتر از ۱۰ میلیون نیاز خواهد داشت. سایت اینترنتی کتاب سبز از نمونه‌های موفق چنین کسب و کاری در ایران می‌باشد.

    ۲۱- ساخت کتاب های صوتی

    به دلیل مشغله‌های کاری زیاد استقبال از کتاب‌های صوتی بسیار زیاد شده و کاربران زیادی به دنبال تهیه این موارد برای خود هستند. برای ایجاد این کسب و کار هم مانند اکثر کسب و کارهای اینترنتی نیاز به سرمایه زیادی ندارید و با حدود ۱۰ میلیون تومان می‌توانید این کسب و کار را با قدرت شروع کنید. کتابراه و پانته آ ازجمله کسب و کارهای موفق در این زمینه هستند.

    ۲۲- ساخت پادکست

    تولید پادکست نیز مانند ساخت کتاب‌های صورتی یک دهه‌ای است که در ایران رواج پیدا کرده است. این پادکست‌ها حتی به برنامه‌های رادیوی نیز نفوذ کرده‌اند. برای ایجاد این کسب و کار هم حداقل سرمایه  را لازم خواهید داشت و می‌توانید با کمتر از ۱۰ میلیون تومان آن را جلو ببرید.

    ۲۳- ساخت ویدئوهای آموزشی

    یکی از کارهایی که می‌توانید با امکانات نسبتاً ساده انجام دهید و از آن کسب درآمد نمایید، ساخت فایل‌های آموزشی است. اگر به رایانه و چند نرم‌افزار ساده دسترسی دارید، ساخت فایل‌های آموزشی در هر حیطه‌ای که به آن مسلط هستید می‌تواند شمارا در این مسیر یاری دهید. ساخت ویدئوهای آموزشی خیلی نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد. بستری برای ارائه‌ای فایل‌ها در اینترنت و یک روش درست بازاریابی حتی امکان شروع این کسب و کار را با سرمایه ۱ میلیون تومانی فراهم می‌آورد. “فرادرس” ازجمله وبسایت‌های پرطرفدار ارائه خدمات در این زمینه است. شما می‌توانید فایل‌های آموزشی مربوط به مباحث مالی را در این سایت جستجو کنید. همچنین می‌توانید به‌عنوان مدرس فایلی را ساخته و به فرادرس ارسال نمایید تا در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

    ۲۴- مترجم

    بهتر است بدانید در صورتی که سابقه ترجمه دارید می‌توانید با ترجمه مقالات و متون تخصصی از طریق سایت‌های فعال یا شبکه‌های اجتماعی درآمد خوبی را برای خود  داشته باشید. سایت‌های معتبر زیادی در این زمینه وجود دارند که شما می‌توانید به‌عنوان مترجم در آن‌ها فعالیت کنید. ایجاد چنین کسب و کاری هم با کمترین میزان سرمایه اولیه برای کاربران مقدور است. حتی بدون نیاز به افتتاح سایت با حضور در شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید از این حرفه به کسب درآمد بپردازید. یکی از وبسایت‌های باسابقه در این زمینه ” تهران ترجمه” است که کار خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است… شما با انجام آزمون آنلاین در این سایت و پاسخ صحیح به سؤالات مربوط می‌توانید به جرگه مترجمان این سایت بپیوندید.یک مطلب جالب دیگر بخوانید:  ۷ روش کاربردی افزایش درآمد غیر قابل پیش بینی

    ۲۵- تعمیر موبایل و کامپیوتر

    یکی از مشاغلی که در میان افراد علاقه‌مند به امور فنی، جذاب و نسبتاً پر درآمد است، تعمیرات موبایل و کامپیوتر است. از آنجایی که بسیاری از خدمات از طریق رایانه، تلفن همراه صورت می‌گیرد، مشکلات ایجادشده در این وسایل می‌تواند زمینه‌ساز ظهور چنین شغلی باشد. برای شروع این کسب و کار به سرمایه لازم برای اجاره یک دفتر کار و تهیه قطعات و ابزارهای اولیه خواهید داشت. با سرمایه‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی می‌توانید این کسب و کار را راه بیندازید. آیفیکس یکی از وبسایت‌های معتبر درزمینه ارائه خدمات تعمیر موبایل  است که خدمت خود را در محل موردنظر مشتری ارائه می‌دهد

    ۲۶- برنامه‌ریز مراسمات

    یکی از مشاغلی که چندی است موردتوجه است، برنامه‌ریزی  و مدیریت برای مراسم است. این مراسم می‌تواند شامل مراسم ازدواج، تولد، تحریم و… باشد. برنامه‌ریزان با ارائه پکیج‌های مختلف و متناسب با بودجه شما، به شما کمک می‌کنند تا مراسمی مناسب با بودجه‌تان تدارک ببینید. برای مثال در مراسم عروسی این پکیج شامل خدمات زیبایی، مزون‌ها، تالارهای اجرای مراسم، آتلیه‌های عکاسی و فیلم‌برداری، گل‌فروشی و … باشد.  شما می‌توانید برای این کار یک دفتر کوچک اجاره کنید و خدمات خود را در آنجا به مشتریان ارائه دهید. داشتن یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی یا داشتن وبسایت نیز در مقیاس کوچک‌تر می‌تواند یاری‌رسان شما باشد.  برای ایجاد چنین کسب و کاری نیاز به سرمایه ۱ تا ۵۰ میلیون تومانی بسته به نوع کار خواهید داشت. اولین پلتفرمی که در ارتباط با مدیریت مراسم با تاکید بر مراسم ازدواج طراحی شد، روژت بود. در این وبسایت شما به سادگی می‌توانید خدمت موردنظر خود را با بازه قیمتی مدنظر و محل موردنظر جستجو کنید و پکیج مناسبی برای مراسم خود انتخاب کنید.

    ۲۷- فروش محصولات غذایی

    در شرایطی که جامعه روزبه‌روز به سمت مکانیزه شدن پیش می‌رود، وجود فروشگاه‌های آنلاین برای خرید مواد غذایی ایده پرطرفداری به نظر می‌رسد. داشتن اپلیکیشن موبایلی، یک کانال در شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به مواد غذایی نیازمندی‌های اولیه این کسب و کار می‌باشند. برای افتتاح چنین کسب و کاری و رساندن آن به درآمد نیاز به سرمایه اولیه کمتر از ۵ میلیون تومان خواهید داشت. اپلیکیشنبه‌روز رسان ازجمله پلتفرم‌هایی است که درزمینه فروش محصولات غذایی فعال است که سال ۹۷ توسط محمد فوزی بنیان‌گذاری شد. شما نیز می‌توانید کار خودتان را در این زمینه از طریق شبکه‌های اجتماعی، وبسایت یا به‌صورت حضوری از طریق فروش محصولات در منازل آغاز کنید.

    ۲۸- آموزش آنلاین

    اگر در حرفه خاصی مهارت ویژه‌ای دارید می‌توانید آن را آموزش دهید. برای چنین کسب و کاری نیاز به یک نرم‌افزار تدریس آنلاین خواهید داشت که به‌صورت رایگان در اینترنت وجود دارد. هزینه زیادی هم برای شروع این کسب و کارهای لازم نیست. ازجمله وبسایتهایی که این فعالیت را انجام می‌دهند می‌توان به وبسایت آموزشی خانه سرمایه اشاره کرد. این سایت به آموزش مفاهیم بورسی می‌پردازد. کلاس آموزش بورس این سایت به‌صورت آنلاین (نوین) و بخشی دیگر به‌صورت حضوری (عادی) برگزار می گردد.

    ۲۹- پرورش و فروش گل و گیاه

    وجود گیاهان زینتی در هر خانه‌ای، می‌تواند باعث شادابی منزل و بهتر شدن روحیه افراد شود. یکی از مشاغلی که می‌توانید با رشد و توسعه آن درآمد خوبی کسب نمایید، داشتن یک گلخانه کوچک  پرورش گیاهان زینتی است. برای شروع چنین کسب و کاری نیاز به باغچه‌ای متناسب خواهید داشت. تهیه این باغچه در سطح شهر می‌تواند کمی گران تمام شود اما در حومه شهر مکی توانید با قیمت‌های مناسب آن را تهیه نمایید. البته با توجه به هزینه خرید تخم گیاه نیاز به هزینه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی خواهید داشت. یکی از کسب و کارهای ایرانی در این زمینه گلستان است که از طریق یک فروشگاه آنلاین به فعالیت می‌پردازد. مؤسس این وبسایت  رضا امید سالاری است که کار خود را از سال ۹۷ آغاز کرده است.

    ۳۰- توسعه اپلیکیشن های موبایلی

    با پیشرفت تکنولوژی و همچنین دانش درزمینه فین تک، برنامه‌نویسان فرصت بیشتری جهت ایجاد کسب و کار پیداکرده‌اند. در دنیایی که بسیاری از فعالیت‌ها به دلیل افزایش سرعت و صرفه‌جویی در وقت به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند، توسعه دادن نرم‌افزارهای موبایل و ایجاد اپلیکیشن‌های متفاوت طرفداران زیادی پیداکرده است. برای شروع چنین کسب و کاری فارغ از تخصص نیاز به هزینه خاصی نخواهید داشت. با داشتن یک لپ‌تاپ می‌توانید این کسب و کار را در خانه نیز راه بیندازید. البته برای خرید لپ‌تاپ‌های مناسب برای چنین کاری نیاز به سرمایه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیونی دارید. ازجمله اپلیکیشن‌های ایرانی که اخیراً موردتوجه زیادی قرارگرفته، آچاره است. آچاره پلتفرمی است که در آن دو بخش مشتری وجود دارد. مشتریان که خدمات دریافت می‌کنند و مشتریانی که خدمات ارائه می‌دهند. این استارتاپ در سال ۹۵ توسط سه تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به دنبال ایده‌ای استارت آپ آچارفرانسه تشکیل شد. بنیان‌گذار اصلی این ایده امیر حسام صلواتی بود.

    ۳۱- ارائه خدمات گرافیکی و چاپ

    اگر با نرم‌افزارهای گرافیکی آشنا بوده و خلاقیت لازم در این زمینه را دارید، تعلل نکنید! شما می‌توانید کار خود را از سفارش‌های روزمره و کوچک آغاز کنید و رفته‌رفته کسب و کار کوچک خود را گسترش دهید. درنهایت می‌توانید برای معرفی خود وبسایت داشته باشید و سفارش بگیرید. برای شروع می‌توانید بدون داشتن دفتر فیزیکی تنها با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی این کسب و کار را راه بیندازید که هزینه خاصی هم لازم نخواهید داشت. یکی از کسب و کارهای ایرانی در این زمینه طرحان است که به خدمات آنلاین طراحی و چاپ می‌پردازد. ۳۵ طراح در این سایت به فعالیت می‌پردازند. شما می‌توانید خدمت موردنظر خود را در وبسایت طرحان سفارش دهید تا توسط طراحان و گرافیست‌های متبحر انجام شود. یکی از خدمات انجام‌شده در این وبسایت طراحی کارت ویزیت است. این کسب و کار توسط علی شمس بنیان‌گذاری شده است.

    ۳۲- ساخت و آموزش صنایع‌دستی

    شما دو راه پیش رو دارید. نخست آنکه با بهره‌گیری از هنر خود، وسایل زیبایی خلق کنید و به فروش برسانید یا اینکه هنر خود را به دیگران آموزش دهید. امروزه راه دوم پردرآمدتر و کم‌ هزینه‌تر به نظر می‌رسد. احتمالاً باید هزینه اجاره یک کارگاه کوچک را بپردازید. ازاین‌رو شروع این کسب و کار نیاز به سرمایه‌ای در این حد خواهد داشت. وسایل لازم برای انجام کار را نیز می‌توانید با قیمت‌های مناسب در عمده‌فروشی‌ها پیدا کنید. بسته به شهر محل سکونت خود از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون هزینه برای شروع چنین کسب و کاری لازم خواهید داشت. البته اگر مسیر آموزش را در پیش بگیرید می‌توانید با هزینه‌های بسیار کمتری آن را شروع کنید. یکی از سایت‌های هنری در این زمینه، وبسایت هنری است. شما در این سایت امکانات مختلفی را مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید وسایل لازم برای شروع کار خود را در این سایت تهیه کنید. همچنین می‌توانید هنر خودتان را در این سایت بفروشید.

    ۳۳- تولید شکلات و شیرینی

    یکی دیگر از کسب و کارهای جذاب و البته موردعلاقه بانوان هنرمند، شیرینی‌پزی و شکلات پزی است. شما می‌توانید کار خود را در مقیاس کوچک با وسایل کم و جهت فروش در محل زندگی خود شروع کنید. هزینه ایجاد چنین کسب و کاری در شهرهای بزرگ بسته به ابعاد کسب و کاری که در نظر دارید می‌تواند از ۲۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان باشد. یکی از برندهای معتبر ایرانی درزمینه شکلات‌سازی “مرداس“ است. بنیان‌گذار این برند فرشاد عبادی است که کار خود را با ۶ نفر نیروی انسانی و تولید روزانه ۱۵۰ کیلوگرم شکلات کار خود را آغاز کرده و امروز این کار را در مقیاس انبوه انجام می‌دهد.

    منبع: خانه سرمایه

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *