×
×

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی
آغوش باز تالاب میقان به روی پرندگان مهاجر

  • کد نوشته: 10765
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۶
  • ۰
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کوچ پرندگان مهاجر به تالاب کویری میقان اراک آغاز شده و این تالاب میزبان گونه‌های مختلف آبزی و کنارآبزی است.
    آغوش باز تالاب میقان به روی پرندگان مهاجر
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کوچ پرندگان مهاجر به تالاب کویری میقان اراک آغاز شده و این تالاب میزبان گونه‌های مختلف آبزی و کنارآبزی است.

    «رضا میرزایی» افزود: در آستانه فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور آغاز شده و در مسیر مهاجرت، تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و تعدادی به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.
    وی بیان کرد: تالاب میقان اراک در فاصله هشت کیلومتری شمال اراک و در مناطق مرکزی کشور واقع شده و تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز است که دارای قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر را دارد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: به‌واسطه ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اراک به میزان یک مترمکعب در ثانیه پایداری منابع آب در منطقه حاکم است و رودخانه‌های فصلی دارای آب در فصل بارندگی به این سمت نیز هدایت می‌شود.
    میرزایی اظهار داشت: بیشترین فراوانی حضور پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک در نیمه دوم آبان ماه است و سرشماری آنها نیز تا اوایل آذرماه ادامه دارد.

    وی گفت: بیشترین گروه پرندگان مهاجر تا این زمان درنا بوده به همین مناسبت چندسالی است که ۱۵ آبان‌ماه به همت سازمان‌های مردم نهاد در استان مرکزی به نام روز درنا نامگذاری شده است. 
    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: حفظ تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است و از زمان مهاجرت پرندگان و استقرار آنها در تالاب گشت‌های کنترل و محافظت از منطقه افزایش یافته و  تجهیزات انفرادی برای حفاظت پرسنل محیط بان و مواجهه با لاشه احتمالی پرنده و مواد ضد عفونی کننده در نظر گرفته شده است.

    آغوش باز تالاب میقان به روی پرندگان مهاجر
    آغوش باز تالاب میقان به روی پرندگان مهاجر

    میرزایی تصریح کرد: وضعیت بیماری پس از کوچ پرندگان به طور دایم در حال رصد است و تاکنون هیچ گزارشی از بیماری در پرندگان مهاجر و حیات وحش استان گزارش نشده است.

    وی بیان کرد: با اپیدمی کرونا در کشور مراقبت و پایش تالاب میقان در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از اهمیت بیشتری برخوردار است و انتظار است دستگاه‌های اجرایی مرتبط بخصوص دامپزشکی، امور دام، شبکه بهداشت و درمان و مدیریت بحران استان نیز در این راستا همکاری و اطلاع رسانی ویژه داشته باشند.
    تالاب میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب شده که مهمترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *