×
×

نهاده گران است یاطمع واسطه

  • کد نوشته: 11994
  • ۱۳۹۹-۰۷-۳۰
  • ۰
  • کمبود و گرانی نهاده‌های دام و طیور در ماه های اخیر موجب بروز مشکلاتی برای مرغداران شد و بهانه‌ای غیرقانونی را برای برخی خرده فروشان ایجاد کرد تا از آب گل آلود بازار مرغ، ماهی بگیرند.
    نهاده گران است یاطمع واسطه
  • تبلیغ هدفمند

    کمبود و گرانی نهاده‌های دام و طیور در ماه های اخیر موجب بروز مشکلاتی برای مرغداران شد و بهانه‌ای غیرقانونی را برای برخی خرده فروشان ایجاد کرد تا از آب گل آلود بازار مرغ، ماهی بگیرند.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا مصرف سالانه گوشت مرغ در لرستان ۵۰ هزار تن و تولید ۶۲۵ واحد مرغداری استان نیز بیش از ۷۰ هزار تن است، این ماده پروتیینی به نوعی از اصلی ترین وعده های غذایی مردم استان به شمار می رود که این روزها در گیرودار بازار گران نهاده ها دچار مشکلاتی شده است و برخی خرده فروشان نیز از این شرایط به نفع خود استفاده کرده اند و قیمت مرغ را به صورت غیرقانونی و به بهانه گرانی نهاده ها افزایش داده اند.

    طی روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار لرستان به ۳۰ هزار تومان رسید و موجب نارضایتی شهروندان شد چراکه افزایش ناگهانی و تا هشت هزار تومانی این کالای اساسی برای مردم قابل قبول نبود و خواستار ساماندهی این وضعیت شده اند.

    علاوه بر مشکلات کمبود نهاده و افزایش قیمت نهایی تولید،‌ توزیع مرغ زنده در حومه شهرهای لرستان مضاف بر مشکلات بهداشتی موجب تشدید نابسامانی در بازار این محصول شده است و مرغ فروشی های سنتی با عنوان فروشنده مرغ گرم در حومه شهرها همچنان فعال هستند که مسئولان دامپزشکی و بهداشت باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند و جلوی عرضه مرغ زنده را بگیرند.

    یک مرغدار لرستانی می گوید: ۷۰درصد هزینه ها ما  مربوط به تامین قیمت خوراک و دان مرغ است به نحوی که از ۱.۵ میلیارد تومان هزینه، یک میلیارد تومان برای این مهم صرف می شود.

    مرغدار دیگری از گرانی سویا گلایه مند است و اظهار می کند قیمت این نهاده تا ۲ ماه گذشته هشت هزار تومان به ازای هرکیلوگرم بوده که اکنون به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان رسیده  و کمیاب شده است.

    نهاده گران است یاطمع واسطه

    این تولید کننده به منظور کاهش هزینه های جانبی پرورش مرغ گوشتی، میزان جوجه ریزی را کم کرده است تا به زعم خودش زیان هر دوره را کمتر کند چراکه سالانه باید علاوه بر بازپرداخت تسهیلات، تا ۶۰ میلیون تومان هم مالیات بدهد.

    تمامی این مشکلات در حالی است که ستاد تنظیم بازار که موظف است مقادیری از کالاهای اساسی را همیشه تامین ذخیره سازی کند می تواند با توزیع مرغ منجمد، عطش کاذب این بازار را فرونشاند .

    اما رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان وجود برخی تخلف ها در سرچشمه توزیع نهاده های طیور،‌ نبود آمار واقعی جوجه ریزی،‌ گرفتن سهمیه خوراک مرغ و فروش آن در بازار آزاد، گرانفروشی خودسرانه خرده فروشان و البته کمبودهای موجود در تامین نهاده ها را از دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت مرغ در لرستان می داند و از توزیع ۳۶۰ هزار تن مرغ منجمد در این بازار خبر می دهد.

    ضرورت احصا آمار جوجه ریزی و حذف دلالان بازار نهاده

    اسفندیار حسنی مقدم در این خصوص به ایرنا گفت:‌ تمامی کنجاله سویا ذرت و خوراک دام در داخل  کشور تامین نمی شود.

    اسفندیار حسنی مقدم افزود: سالانه ۱۰۰ هزار تن کنجاله سویا و ۲۰۰ هزار تن ذرت  نیاز داریم تا در هر دوره جوجه ریزی ۳.۵ کیلوگرم ذرت و ۱.۵ کیلوگرم سویا برای مرغ تامین شود.

    وی اظهار داشت: کارهای میدانی صورت گرفته است تا با کاهش مصرف غیرضروری نهاده ها و تغذیه اصولی مرغ، تولید فعلی با کاهش۲۰ درصدی مصرف خوراک مرغ انجام شود و به همین منظور نیز کارگروه یاوران تولید در استان راه اندازی شده است.

    وی ادامه داد: نهاده پس از ورود به کشور از بنادر به انبارهای پشتیبانی حمل می شود که در این راه هم  فرصت طلبانی وجود دارند که در مسیر توزیع به استان ها انحراف ایجاد و یا کنجاله را با مواد دیگری آمیخته و از کیفیت آن کم می کنند.

    رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان  با تاکید بر احصا آمار واقعی جوجه ریزی اظهار داشت: عده کمی هم سهمیه خوراک طیور را گرفته اند اما تولید نداشته و آن را در بازار آزاد به فروش رسانده اند.

    شبکه بازار گاه؛ مسیر کاهش تخلفات خرید نهاده

    حسنی مقدم ادامه داد: خرید نهاده‌های دامی از طریق سامانه ای موسوم به شبکه بازارگاه صورت می‌گیرد که این سامانه از سوی وزارت کشاورزی در حال بازنگری است که ثبت سفارش‌ها از این طریق باشد.

    وی  گفت: منکر وجود تخلفاتی در توزیع سهمیه نهاده های دامی نیستیم اما وزارت جهاد کشاورزی تمام ابزارهای خود را برای کاهش تخلفات و تامین نهاده برای تولیدکننده های واقعی بکار گرفته است.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: توزیع نهاده‌های دام و طیور در قالب شبکه بازارگاه منتج به شفاف سازی، توزیع عادلانه نهاده‌های دامی بر اساس ظرفیت تولید واحدهای تولیدی، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و کاهش هزینه تولید محصولات دام و طیور می‌شود.

    حسنی مقدم ادامه داد: در این راستا اکیپ‌های نظارتی بر نحوه تخصیص نهاده‌های دامی به واحدهای تولیدی و کارخانه های تولید کننده کنسانتره دام و طیور و همچنین تامین و توزیع نهاده‌های دامی نظارت می‌کنند.

    وی افزود: جذب و خریداری به موقع نهاده‌های دامی سهم استان و راستی آزمایی لیست‌های توزیع نهاده‌ها، شناسایی متخلفین و همچنین معرفی آنها به اداره کل تعزیرات حکومتی در قالب شبکه بازارگاه محقق می‌شود.

    کاهش عطش بازار مرغ لرستان با توزیع ۳۶۰ تن مرغ منجمد

    رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: به منظور تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت مرغ، ۳۶۰ تن از ذخایر مرغ منجمد استان طی روزهای آینده با اولویت اقشار کم درآمد توزیع می شود.

     حسنی مقدم افزود: با احتساب هزینه‌های تولید و فرض تامین تمامی نهاده ها به نرخ دولتی، قیمت یک کیلوگرم مرغ برای مرغدار به منظور فروش درب مرغداری حداکثر باید ۱۴ هزار تومان باشد.

    وی ادامه داد: برای کشتارگاه که باید تحویل خرده فروش بدهد ۱۸ هزار تومان و برای خرده فروش نیز ۲۰ هزار تومان منطقی است.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تامین تمامی ذرت مورد نیاز به صورت دولتی گفت: به دلیل شرایط تحریم و تامین نشدن به موقع ارز، ۵۰ درصد میزان کنجاله سویا برای مرغداران با ارز دولتی تهیه شد که با توجه به این کاستی می توان افزایش ۲ هزار تومانی قیمت مرغ را منطقی دانست.

    فروش مرغ بیشتر از ۲۲ هزار تومان گرانفروشی است

    حسنی مقدم تصریح کرد: بنابراین هر کیلوگرم گوشت مرغ با قیمت ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در خرده فروشی‌ها منطقی است و بیش از این مشمول گران فروشی خواهد بود.

    وی تاکید کرد: بدون شک بخشی از گرانی به سبب نوسانات نرخ ارز بوده و بر هزینه‌های تولید تاثیر گذاشته است اما دستگاه‌های نظارتی با سودجویان و گرنفروشان برخورد خواهند کرد.

    وی ابراز امیدواری کرد با توزیع مرغ منجمد و تشدید بازرسی ها شیب نزولی قیمت این کالای پروتیین در استان سرعت گیرد.

    ۷۰درصد نهاده مرغداری‌های خرم‌آباد تامین شد

    مدیر جهادکشاورزی خرم‌آباد نیز گفت: ۷۰ درصد نهاده دان مورد نیز واحدهای مرغ گوشتی و تخم‌گذار شهرستان با ارز دولتی تامین شده است.

    مراد بیرانوند افزود: این نهاده ها با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار مرغداران قرار گرفته است و امیدواریم این روند تا پایان سال به منظور تثبیت قیمت و پایداری تولید ادامه داشته باشد.                                                                                                                              

    وی اظهار داشت: ۲۵ واحد مرغ گوشتی شهرستان خرم آباد شهریور امسال بیش از ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی و ۲ واحد فعال مرغ تخم‌گذار نیز ۱۵۰ تن تخم مرغ را تولید و به بازار تقاضا عرضه کردند.                                                                                                              .                                                          

    مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد تصریح کرد: ۱۱۰ واحد مرغ گوشتی صنعتی در این شهرستان فعالیت دارند که با برنامه ریزی صورت گرفته هر ماه یک چهارم از این واحدها با رعایت فاصله ۹۰ روزه اقدام به جوجه ریزی می کنند.

    بیرانوند گفت: هر واحد به طور متوسط سه تا چهار دوره در سال جوجه ریزی می کند که علاوه بر تامین نیاز شهرستان خرم آباد، مازاد تولید نیز به بازار مصرف شهرستان ها و استان های همجوار صادر می شود.   

    وی افزود: پیش‌بینی می شود بر اساس تاریخ جوجه ریزی، به تدریج تا نیمه اول آبان حدود یکهزار و ۳۰۰ تن مرغ گرم با قیمت مصوب وارد بازار شود.

    باتوجه به اینکه تابستان امسال سازمان جهادکشاورزی لرستان از ذخیره سازی یکهزار تن مرغ منجمد خبر داده اکنون وقت آن رسیده از این ذخیره برای تنظیم بازار، افزایش عرضه و کاهش قیمت بهره برد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *