×
×

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان
تسهیل دسترسی به غارهنامه

  • کد نوشته: 12605
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۷
  • ۰
  • رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: راه دسترسی گردشگران به غارهای هنامه در بخش مرکزی این شهرستان خراسان شمالی با مرمت و بهسازی مسیر هموارتر شد.
    تسهیل دسترسی به غارهنامه
  • تبلیغ هدفمند

    رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: راه دسترسی گردشگران به غارهای هنامه در بخش مرکزی این شهرستان خراسان شمالی با مرمت و بهسازی مسیر هموارتر شد.

    میثم زارع اظهار داشت: پیش از این، راه دسترسی برای گردشگران برای رسیدن به این غارها مناسب نبود و علاقه مندان به بناهای تاریخی با سختی زیاد به این محل رفت و آمد داشتند.

    وی گفت: با تخصیص اعتبارات، تاسیسات زیادی در بخش گردشگری نظیر سرویس بهداشتی،  روشنایی و نورپردازی و نصب آلاچیق در این منطقه انجام خواهد شد.

    زارع افزود: راه پله ای برای رسیدن به این غار با هدف جلوگیری از خسارت احتمالی به بنای تاریخی ایجاد شده است که زیبایی خاصی به منطقه داده است.

    تسهیل دسترسی به غارهنامه
    تسهیل دسترسی به غارهنامه

    رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: از محل اعتبارات استانی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای غارهای هنامه شهرستان تخصیص یافته است.

    غارهای دستکند هنامه واقع در شمال شهرستان شیروان خراسان شمالی و بالادست باغ های سرسبز منطقه در دل کوه واقع شده است.

    غارهای هنامه شیروان یک مجموعه معماری دستکند است که در سه طبقه روی هم در سینه کوهی در جنوب روستای به همین نام از توابع دهستان سیوکانلو در ۱۸ کیلومتری شمال شهرستان شیروان قرار گرفته است.

    غارهای دستکند در دل کوه و بالادست یکی از دره های فرعی رود اترک به ارتفاع حدود هزار و ۴۴۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده که از جاذبه های دیدنی خاصی برخوردار است.

    مجموعه معماری دستکند با توجه به گستره آن ها زمانی جمعیت قابل توجه از ساکنین بومی منطقه را در خود جای می داده و در سینه کوهی به نام گرمه دره قرار گرفته است که حدود ۱۰۰ متر از کف دره ارتفاع دارد.

    این مجموعه منحصر به فرد در خراسان شمالی که مربوط به قرون اولیه اسلامی(قرن ۳-۵ ق) با شماره ۲۲۲۱۴ در فرودین ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *