×
×

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
فروش وش درقالب قرارداد

  • کد نوشته: 12715
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۸
  • ۰
  • رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وش تولیدی پنبه‌زارهای این استان که رتبه پنجم کشوری را در زمینه تولید دارد، برای نخستین بار به صورت قراردادی به فروش رفت.
    فروش وش درقالب قرارداد
  • تبلیغ هدفمند

     رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وش تولیدی پنبه‌زارهای این استان که رتبه پنجم کشوری را در زمینه تولید دارد، برای نخستین بار به صورت قراردادی به فروش رفت.

    در کشاورزی قراردادی کشاورز با  صاحبان صنایع و کارخانه ها برای خرید محصول قراردادی را منعقد  می کند که محصول کشت شده طبق برنامه تولید و به فروش می رسد، در این شیوه فروش کشاورز دیگر دغدغه فروش محصول  را در ایام پیک برداشت ندارد.

    کشاورزی قراردادی حاوی نتایج مثبت و اثربخشی در فرآیندهای تولید کشاورزی از جمله توسعه ترویج، گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی، تسهیم مخاطره تولید، حل معضل تامین مالی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است.

    عبدالله یوسفی بر زنجیره ارزش در قالب کشاورزی قراردادی پنبه تاکید کرد و اظهار داشت: امسال در سطح هزار و ۳۰۰ هکتار توسط شرکت طلای سفید اترک، کشاورزی قراردادی اجرا شد و هم اینک محصول نیز به همین روش خریداری می شود.

    وی به اقدامات انجام شده این شرکت اشاره کرد و افزود: عقد قرارداد با پنبه‌کاران حوزه عمل در سطح هزار و ۳۰۰ هکتار،  توزیع نهاده‌های کود و بذر در زمان کشت، تدارک ۱۰ دستگاه بذرکار و کودکار جهت افزایش درجه مکانیزه کشت پنبه، تامین و توزیع ۴۶۵ لیترهورمون پیکس تنظیم کننده رشد رویشی،  تامین و توزیع ۲۶۵ لیتر برگ‌ریز فیگور اولترا،  تجهیز و آماده به کار چهار دستگاه کمباین وش چین برای برداشت مکانیزه اراضی از جمله اقدامات است.

    وی گفت: خرید وش پنبه پیمانکاران کارخانه به قیمت روز بوده است که قیمت روز وش پنبه کیلویی حدود ۱۶۰ هزار ریال در نظر گرفته شده بود اما حداکثر قیمت وش در سال زراعی گذشته ۷۸ هزار ریال بود.

    فروش وش درقالب قرارداد
    فروش وش درقالب قرارداد

    یوسفی با بیان اینکه پنبه استان بهترین پنبه کشور است، گفت: محصول تولیدی استان از لحاظ رنگ و طول الیاف به طول ۲۸ – ۲۹ میلیمتر است که در گذشته به خارج از کشور به خصوص آلمان صادر می‌شد.

    وی سطح زیر کشت  پنبه در سال ۹۷ را شش هزار و ۳۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: این سطح در سال ۹۸ با حدود ۱۴ درصد افزایش به  هفت هزار و ۲۰۰ هکتار و در سال زراعی جاری به هفت هزار و ۴۰۰ هکتار رسید.

    وی میانگین برداشت در هکتار در سال زراعی گذشته را دو تن و ۳۰۰ کیلوگرم دانست و افزود:  ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن وش از پنبه زار های استان برداشت شد.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی شده است که در سال زراعی جاری تولید وش پنبه در این استان ۲۳ درصد افزایش یابد، میانگین تولید در هر هکتار دو هزار و ۸۰۰ کیلوگرم است که در مجموع ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن وش پنبه از سطح پنبه زارهای استان برداشت می شود.

    یوسفی افزود: این استان در تامین و ضریب نفوذ ۴۱ درصد کاربرد بذور اصلاح‌شده از استان‌های برتر کشور است.

    وی گفت: توزیع ۱۱۰ تن بذر داخلی و چهار تن بذر رقم های ترکیه، توزیع دو هزار و ۲۳۵ تن انواع کودهای ماکرو میکرو از جمله اقدامات حمایتی از پنبه کاران استان است که به ‌طور میانگین مصرف کود شیمیایی فسفاته در مزارع پنبه استان ۷۷ کیلو، کود پتاسه ۵۰ کیلو، ازته ۱۵۵ کیلو و سایر کودهای میکرو ۲۰ کیلوگرم در هکتار است.

    وی افزود: توسعه کشت مکانیزه در سطح دو هزار و ۵۰۰ هکتار در مراحل کاشت، داشت و برداشت و ورود یک دستگاه کمباین غوزه چین از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون به شهرستان مانه و سملقان،  ایجاد سایت‌های آموزشی و ترویجی تغذیه‌ای مشترک با بخش خصوصی،  کاربرد هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد در سطح بیش از ۴۰۰ هکتار و تامین در سطح ۵۰۰ هکتار برگ‌ریز، کنترل به‌موقع با عوامل خسارتزای پنبه از دیگر اقدامات حمایتی بوده است.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اجرای مزارع مقایسه‌ای پنبه در مناطق مختلف جغرافیایی استان با پنج رقم زودرس و متوسط رس داخلی شامل ساجدی، ارمغان، گلستان و خارجی شامل ماکسا و مای کشت ‌شد.

    یوسفی هدف از کشت ارقام زودرس را صرفه‌جویی در مصرف آب زراعی، کاهش هزینه‌های داشت و جلوگیری از خطر سرمای پاییزه دانست.

    وی افزود: با توجه به کشت ارقام زودرس حدود ۸۰ درصد از مزارع زیر کشت این ارقام از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان است و حدود ۲۰ درصد مابقی رقم ورامین را در کشت شامل می‌شود.

    وی گفت: سطح زیر کشت مزارع تکثیر بذری پنبه استان خراسان شمالی ۲۷۰ هکتار شامل ارقام ورامین، ساجدی و ارمغان است و انتظار تولید ۳۵۰ تن بذر توسط دو شرکت تکثیر بذری استان محقق می‌ شود، نیاز بذری سالانه استان ۴۰۰ تن است.

    وی اظهار داشت: در استان هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی وجود دارد که یک کارخانه در شهرستان اسفراین و سه کارخانه در بجنورد و چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان است،  ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانجات از هزار و ۳۰۰ تن تا ۱۰ هزار تن است.

    یوسفی افزود: سه کارخانه با کمترین ظرفیت کار می‌کنند چرا که از مزارع پنبه دور هستند.

    وی گفت: سه کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در کنار بیشترین مزارع پنبه استان شامل شهرستان مانه و سملقان با سطح زیر کشت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار است قرار دارند و از لحاظ تحویل محصول وش تولیدی کشاورزان پنبه‌کار هیچ‌گونه دغدغه حمل ندارند.

    یوسفی افزود: یک کارخانه ریسندگی با ظرفیت روزانه حدود ۲۵ الی ۳۰ تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار است،  حدود ۷۰ درصد از محلوج به ریسندگی خارج از استان حمل می‌شود.

    وی اظهار داشت: یک کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت مصرفی پنبه‌دانه حدود ۷۰ تن در روز است که با شرایط فعلی توجیه اقتصادی برای فعالیت ندارد و  تعطیل است.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر گسترش و اجرای کشاورزی قراردادی در تمامی هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی استان تاکید کرد و افزود: تامین سرمایه در گردش برای کارخانه جات پنبه‌پاک‌کنی استان ضروری است.

    یوسفی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات تامین و تبادلات ارزی، توجه به تولید داخلی بیش از پیش افزایش یافته و صنایع نساجی داخلی هم علاقه مند به خرید وش داخلی هستند که در این خصوص کارخانجات پنبه پاک کنی هم موظف هستند پنبه محلوج را با بهترین کیفیت در اختیار کارخانجات نساجی قرار دهند تا از ورود محلوج از کشورهای خارجی بی نیاز شویم.

    وی اظهار داشت: قیمت تضمینی پنبه هم اکنون ۴۸ هزار و ۷۶۱ ریال است اما قیمت بازار در روز ۱۴۰ هزار ریال است.

    وی افزود: نرخ برداشت با کمباین کیلویی پنج هزار ریال است و با احتساب سه تن عملکرد، هکتاری ۱۵ میلیون ریال هزینه برداشت است که بسیار مقرون به صرفه است.

    وی اظهار داشت: تعداد کمباین برداشت چهار دستگاه آماده به کار است و پنج دستگاه قرارداد حمل به استان بسته شده است.  

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.  

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *