×
×

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر
افزایش ۳۰درصدی صادرات خرما

  • کد نوشته: 12748
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۹
  • ۰
  • معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۰ هزار تن خرما از مناطق مختلف کشور صادر شده که از این میزان ۱۳ هزار تن سهم استان بوشهر است و در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد رشد نشان می‎دهد.
    افزایش ۳۰درصدی صادرات خرما
  • تبلیغ هدفمند

     معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۰ هزار تن خرما از مناطق مختلف کشور صادر شده که از این میزان ۱۳ هزار تن سهم استان بوشهر است و در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد رشد نشان می‎دهد.

    ابوالقاسم محمدزاده افزود: هندوستان، روسیه، امارات، ترکیه، مالزی و اقلیم کردستان عمده مقصد صادراتی خرما در استان بوشهر محسوب می‎شوند.

    وی بیان کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله خرما به عراق محدودیت‎هایی از سوی آنها وضع شده بود که در این زمینه واردات بخشی از محصولات مانند خرما و گوجه تسهیل شده است.

    افزایش ۳۰درصدی صادرات خرما
    افزایش ۳۰درصدی صادرات خرما

    محمدزاده با اشاره به اینکه در سال ۹۷، ۳۳۰ هزار تن خرما از کشور صادر شد، ادامه داد: در این سال در مقطعی بخاطر تنظیم بازار عوارض بر صاردات خرما گذاشته شد که این موضوع باعث شد رقبای ایران بخشی از بازار صادرات خرما را از کشور بگیرند.

    وی گفت: به توجه به اینکه نزدیک به ۳۰ درصد خرمای استان بوشهر صادراتی است نخلداران انتظار دارند با توجه به افزایش نرخ ارز خرمای کشاورزان نیز با قیمت مناسب‎تری خریداری شود.

    محمدزاده عنوان کرد: امسال هزینه‌‏های تولید خرما افزاش پیدا کرده اما به نسبت بالا رفتن نرخ ارز قیمت فروش خرما تغییر قابل توجهی نداشته است.

    وی اظهار داشت: در بحث صادرات خرما علاوه بر صادرات باید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بسته ترویجی و تبلیغی تدوین کنند که با توجه به ارگانیک بودن خرما می‎تواند جایگزین مناسبی برای مواد قندی در سفره‎های مردم باشد.

    محمدزاده بیان کرد: اگر سرانه مصرف خرما در ایران افزایش یابد حتی نیاز به صادرات خرما وجود ندارد.

    وی افزود: جمعیت کشور حدود ۸۵ میلیون نفر است و چنانچه هر نفر سالانه ۱۰ کیلو خرما مصرف کند سالانه ۸۵۰ هزار تن مصرف داخلی است و ۳۵۰ هزار تن باقیمانده نیز مصرف بخش صنعتی خواهد شد.

    محمدزاده اظهار کرد: با این حال گرایش جوانان بیشتر به سمت فست فودها سوق پیدا کرده که علاوه بر ارگانیک نبودن  بر سلامت آنها عوارض‌هایی دارد.

    استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن تولید خرما دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *