×
×

زیباسازی مساوی رونق گردشگری

  • کد نوشته: 12760
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۹
  • ۰
  • زیباسازی سیمای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد یکی از ملزومات ماندگاری ساکنان در این مناطق ،توسعه اقتصادی و ورود گردشگران به روستاها محسوب می شود که می طلبد سازمان های مسئول برای انجام این کار برنامه ریزی بیشتری انجام دهند.
    زیباسازی مساوی رونق گردشگری
  • تبلیغ هدفمند

    زیباسازی سیمای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد یکی از ملزومات ماندگاری ساکنان در این مناطق ،توسعه اقتصادی و ورود گردشگران به روستاها محسوب می شود که می طلبد سازمان های مسئول برای انجام این کار برنامه ریزی بیشتری انجام دهند.

    به گرارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر از ۴۸ درصد به ۴۴درصد کاهش یافته است و به گفته کارشناسان امور روستایی فراهم کردن زیرساخت های رفاهی می تواند راهکاری گره گشا برای کاهش پدیده مهاجرت از روستاها به شهرها باشد.

    به گفته جامعه شناسان خالی شدن روستاها از سکنه افزون بر کاهش تولید، پیامدهای دیگری مانند حاشیه نشینی، روی آوردن به مشاغل کاذب و سایر آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد که این مسائل اهمیت توسعه امکانات رفاهی در روستاها  را صدچندان می کند.

    به گفته کارشناسان حوزه شهری و روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، ماندگاری اهالی در روستاها شرط نخست توسعه کشاورزی،دامپروری و گردشگری در این مناطق محسوب می شود.

    آنان معتقد هستند که دالان تحقق شعار جهش تولید از روستاها با داشتن خاک حاصلخیز، زمین مناسب برای کشاورزی از سویی و ویژگی های طبیعی و مردم شناسی از سوی دیگر می گذرد.

    در این میان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن یک هزار و ۷۵۰ روستا یکی از استان های با جمعیت روستایی چشمگیر کشور محسوب می شود که نیازمند توسعه روستاهاست.

    از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری این استان بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستاها سکونت دارند.

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های فراوانی برای توسعه زیرساخت های رفاهی مردمان مناطق روستایی این استان انجام شد اما تا رسیدن به نقطه ایده آل راهی طولانی در پیش است.

    طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا ،بهبود مسکن و خدمات محیط زیستی و عمومی سال هاست در استان شروع شده است اما هنور تعداد زیادی از روستاها از خدمات آن بهره مند نشده اند.

    طرح هادی راهبرد تحقق زیباسازی سیمای روستاها

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح های هادی مهمترین راهبرد دولت برای تغییر سیمای روستاهای استان است.

    طرح هادی روستایی راهکاری برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی و طرح‌های جامع ناحیه‌ای است.

    حسین جنتی افزود: تاکنون طرح های هادی در ۴۸۰ روستای کهگیلویه وبویراحمد اجرا شده و طرح هادی ۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه هم شده است.

    وی بدون اشاره به آمار عنوان کرد: طرح هادی برخی از روستاها به دلیل گسترش این مناطق نیازمند بازنگری است.

    خدمات انجام شده در قالب طرح هادی

    جنتی اظهار داشت:در قالب طرح هادی ۲۷۸هزار و۵۵۵ مترمربع موانع برای زیباسازی سیمای روستاهای استان برداشته شده است.

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اجرای سه میلیون و ۳۵۱هزار و ۶۰۰ متر مربع زیرسازی و یک میلیون و ۹۰۴ هزار و ۵۴۵ متر مربع بیس و آسفالت در استان از دیگر خدمات انجام شده برای بهبود چهره روستاهای استان است.

    جنتی تصریح کرد: همچنین ۲۹۲ هزار و۲۹۰ متر مربع ساماندهی فضاها،۴۵۱ هزار و ۲۳۰ متر مربع جدول گذاری و۴۰۴هزار و۷۶ متر مربع سنگفرش برای تغییر در سیمای روستاهای استان است.

    وی ابراز داشت: احداث ۲۰ هزار و ۴۱۳ متر مربع دیوار حائل،احداث کانال به طول ۳۱ هزار و ۴۰۵ متر،۷۱ دهنه پل از دیگر خدمات انجام شده در این خصوص است.

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمدمدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای اجرای این طرح ها یکهزار و ۹۸۸ هکتار زمین در روستاهای استان تملک شده است.

    زیباسازی مساوی رونق گردشگری
    زیباسازی مساوی رونق گردشگری

    ایمن سازی و زیباسازی واحدهای مسکونی

    جنتی با اشاره به اینکه صدور سند مالکیت از اقدام های دولت برای هویت بخشی به املاک روستایی است افزود: تاکنون ۳۲ هزار  و ۸۷۹سند مالکیت در روستاهای استان صادر شده است.

    وی عنوان کرد:۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون ۴۸ درصد آن مقاوم سازی شده است.

    وی با اشاره به اینکه زیباسازی محیط زندگی روستانشین ها از خانه های اهالی شروع می شود گفت:طرح مسکن محرومان از راهبردهای جدید دولت برای تحقق این امر است.

    مسکن محرومان

    جنتی افزود:تاکنون ۶۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض احداث خانه های طرح مسکن محرومان در استان پرداخت شده است.

    وی عنوان کرد: به هر یک از واحدهای مسکونی در حال احداث در کهگیلویه و بویراحمد ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

    جنتی اظهار داشت:. سهمیه مسکن محرومان استان سه هزار و ۵۰۰ واحد است.

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون۳۰۴ واحد مسکن محرومان در استان بهره برداری شده است.

    جنتی عنوان کرد: یکهزار و ۸۰۰ واحد مسکونی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در مرحله فونداسیون و یکهزار و۳۲۳ واحد در مرحله احداث سقف است.

    وی ابراز داشت:از سال ۱۳۹۸ تاکنون چهارهزار نفر متقاضی برای بهره مندی از حمایت های طرح مسکن محرومان در استان نام نویسی کرده اند که ۲ هزار مورد آن در سال جاری اعلام آمادگی کرده اند.

    وی گفت: سهمیه شهرستان های بزرگ استان  در طرح مسکن محرومان در کهگیلویه ۸۵۰ ، بویراحمد۸۰۰ و گچساران ۳۰۰ واحد است.

    جنتی عنوان کرد: میزان تسهیلات بانکی طرح محرومان که پارسال ۴۰۰ میلیون ریال بود امسال به۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

    وی تاکید کرد: این تسهیلات با دوره بازپرداخت ۱۲ ساله و کارمزد پنج درصد پرداخت می شود.

    طرح های در حال اجرا

    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت:هم اکنون طرح هادی در ۱۹۰ روستای این استان در دست اجراست.

    غلامرضا امیدوار عنوان کرد: امسال ۵۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی روستاهای کهگیلویه وبویراحمد پیش بینی شده است اما روند تخصیص اعتبارات کنداست.

    وی ابراز داشت: این اعتبار از محل بودجه های ملی،توازن و استانی برای بهسازی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده است.

    وی عنوان کرد:جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح‌های تولیدی و اقتصادی از مزایای اجرای طرح‌های هادی در روستاهاست.

    ظرفیت های گردشگری روستایی

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۶ روستای هدف گردشگری و صنایع دستی در این استان شناسایی شده و آماده حمایت از سرمایه گذاران برای توسعه زیرساخت ها در این روستاها هستیم.

    مجید صفایی اظهار داشت: روستاهای ده بزرگ ، مارین ،کریک،،کاکان،الگن،کوخدان و ده شیخ از جمله روستاهای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

    وی تصریح کرد:احیای خانه های قدیمی و احداث اقامتگاه های بومگردی از مهمترین راهبردهای دولت برای رونق گردشگری در این روستاهاست.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: گردشگری در کنار کشاورزی زمینه مناسبی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاهای هدف گردشگری استان است.

    صفایی عنوان کرد: تاکنون اقامتگاه های بومگردی در برخی روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مانند ده شیخ و کریک ایجاد شده است.

    وی عنوان کرد: روستاهای سربیشه و سادات محمودی  نیز از جمله روستاهای هدف صنایع دستی استان هستند که پرداخت تسهیلات برای رونق تولید دست بافته های سنتی برای این روستاها در اولویت است.

    گردشگری روستایی شاخه ای از گردشگری است که از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌ونقل در جهان مورد توجه قرار گرفته‌ است و گردشگری طبیعی،گردشگری کشاورزی و اکوتوریسم از انواع گردشگری در روستاهاست.

    کارشناسان گردشگران معتقد هستند که جذب ایرانگردان و جهانگردان از یک طرف شرایطی را برای بازسازی سکونت‌گاه‌های روستایی که خالی از سکنه شده‌اند فراهم می‌آورد و مهاجرت معکوس ایجاد می‌کند و از طرف دیگر به ایجاد شغل و توانمندسازی روستاییان و کاهش فقر و توزیع ثروت و احیای هنر، فرهنگ و غذاهای بومی محلی کمک می‌کند.

    کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌ های تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون سالانه پذیرای سه میلیون گردشگر است .

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *