×
×

تولیددستان هنرمندکرمانی زیربار کرونا

  • کد نوشته: 13202
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۴
  • ۰
  • قبل از ایام کرونا هر هفته از گوشه و کنار شهر کرمان اخبار و فراخوان بازارچه های خود اشتغالی بانوان به گوش می‌رسید و بسیاری از تالارها حداقل ماهی یکبار میزبان این افراد پویا بود اما با شیوع کرونا یکباره مجوز تمامی این رویدادها لغو شد.
    تولیددستان هنرمندکرمانی زیربار کرونا
  • تبلیغ هدفمند

    قبل از ایام کرونا هر هفته از گوشه و کنار شهر کرمان اخبار و فراخوان بازارچه های خود اشتغالی بانوان به گوش می‌رسید و بسیاری از تالارها حداقل ماهی یکبار میزبان این افراد پویا بود اما با شیوع کرونا یکباره مجوز تمامی این رویدادها لغو شد.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، این بازارچه ها به نحوی فراگیر شده بودند که در سالن برخی پاساژ ها، محیط باز برخی از اماکن و یا حتی پارکینگ مجتمع های مسکونی نیز برپا می شدند و حال و هوای دیگری به فضای کسب و کار مشاغل خرد و خانگی کرمان داده بودند.

    هر کس هر حرفه ای داشت، محصولی تولید می کرد و یا خدماتی که ارائه می داد را به نمایش می گذاشت، بسیاری از هنرمندان شهرمان آثار هنری شان را می آوردند و برخی ها از شهرستان محصولات طبیعی و ارگانیک خود را در این قالب به معرض دید عموم می گذاشتند.

    این بازارچه ها با اطلاع رسانی خوبی که داشتند و به نحوی مردم هم سفیر این بازارچه ها بودند و در طول برگزاری نمایشگاه استقبال زیاد بود.

    تولیددستان هنرمندکرمانی زیربار کرونا
    تولیددستان هنرمندکرمانی زیربار کرونا

    تقریبا سعی داشتم تا به همه آنها سر بزنم زیرا محصولات و کالاها با قیمتی بسیار مناسب و کیفیت خوب ارائه می شد، در بیشتر این نمایشگاه ها جمعیت به قدری زیاد بود که مقابل هر میز تجمع زیادی صورت می گرفت.

    بسیاری از هنرمندانی که در این بازارچه ها شرکت می کردند، آنجا تنها محل به نمایش گذاشتن محصولاتشان بود و می گفتند راه دیگری برای فروش آنها ندارند و برخی ها هم از همان جا بازار فروش پایداری را پیدا می کردند.

    هر چند که با شیوع کرونا تمامی برنامه های فروش محصولات خوداشتغالی بانوان و بانوان هنرمندان یکباره نقش بر آب شد و دیگر مجوز هیچ نمایشگاهی حتی در فضای باز صادر نشد ولی باز هم هستند  مسئولان دلسوزانی که به فکر پیدا کردن ساز و کارهایی برای جلوگیری از رکود کاری این اقشارند.

    رحمان جلالی مسئول برگزاری نمایشگاه های خود اشتغالی بانوان در کرمان که بیش از ۳۰ نمایشگاه خود اشتغالی در جای جای شهر کرمان برگزار کرده از ظرفیت و قابلیت بالای کرمان برای این بازارچه ها و عرضه محصولات تولیدی می گوید.

    وی گفت: از همان ابتدایی که ما تصمیم به برگزاری نمایشگاه  گرفنیم و در اولین نمایشگاه فهرست ثبت نامی ها به سرعت پر شد و برای دفعه های بعد کم کم محل برگزاری را بزرگتر انتخاب می کردیم.

    به گفته وی این نمایشگاه ها  را در تالار های ایرانگردی، وصال و سالن های ورزشی و محوطه باز برگزار کردیم.

    جلالی به تیم قوی تبلیغات در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ما چندین تیم قوی در فضای مجازی داشتیم که کار اطلاع رسانی نمایشگاه ها را بر عهده داشتند و نتیجه آن هم استقبال بی نظیر همشهریان و در نتیجه فروش عالی بود.

    وی افزود: شرکت کنندگان در این نمایشگاه ها مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و کارآفرینان و بانوان خوداشتغال بود، بسیاری از آنها در این نمایشگاه ها دیده شدند و نامشان بر سر زبان ها افتاد و حالا کسب و کار خوبی بهم زده اند.

    به گفته وی، برای برخی دیگر،  این نمایشگاه ها تنها امید و تنها محل فروش محصولاتشان بود و هر ماه به امید نمایشگاه کار می کردند.

    جلالی ابراز امیدواری کرد که سازمان ها دست به دست هم دهند و تنها یک محلی برای نمایشگاه اشتغال زایی بانوان فراهم آورند، محلی که دیگر نیاز به جابجایی و چینش هر هفته نباشد، محلی که اندکی حجم هزینه ها را برای این تولید کنندگان پایین آورد.

    جلالی خاطرنشان کرد: تیم ما اعلام آمادگی می کند تا اگر محل جدید و مناسبی در نظر گرفته شود، مدیریت و سازماندهی آن را برای همه هنرمندان بر عهده گیرد، در این صورت هم محصولات کرمانی ها و بانوان به فروش می رسد و هم درآمدی پایدار برای شهرمان به وجود می آید.

    مسئول موقوفات مشتاقیه  کرمان هم که نمایشگاه های زیادی در این محل برگزار کرده بود، گفت:کرمان واقعا به یک نمایشگاه دائمی در داخل شهر نیاز دارد نه تنها در یک مکان بلکه در جاهای مختلف شهر، ما نیز در مجموعه مشتاقیه میزبان نمایشگاه های خود اشتغالی بانوان بودیم.

    حجت الاسلام فخرالدین مهدوی تصریح کرد: تاکنون استقبال خوبی هم از سوی مردم و هم از سوی تولیدکنندگان بوده و همه اینها ما را به فکر راه اندازی نمایشگاه دائمی سوغات کرمان در مجموعه بازار شهرداری انداخت.

    مسئول موقوفات مشتاقیه افزود: کار های اولیه و مرمت ها صورت گرفت و در همین شرایط کرونایی و در اولین روز از هفته دفاع مقدس نمایشگاه صنایع دستی، محصولات خانگی و سوغات کرمان را افتتاح کردیم.

    به گفته وی،حقیقتا پتانسیل کرمان بیشتر است اما ما نیز سعی کردیم در حد توانمان در این راه قدم برداریم و یک بازارچه دائمی صنایع دستی و سوغات کرمان افتتاح کنیم.

    افتتاح بازارچه صنایع دستی در پارک شهید کرمان

    محمد جهانشاهی معاون فرهنگی شهرداری کرمان نیز گفت: متاسفانه با شیوع کرونا مجوز هیچ رویدادی را نداریم و بیشتر فروش این محصولات و صنایع دستی رو به مجازی شدن است.

    وی افزود: یک نمایشگاه صنایع دستی مجازی را در دستور کار داریم و بزودی هنرمندان در فضایی می توانند محصولاتشان را در معرض فروش قرار دهند.

    جهانشاهی با اشاره به اینکه اگر مجوزی گرفته شود ما نیز همکاری و حمایت خواهیم کرد، تاکید کرد: در صورت اخذ مجوز ما مکان و محیطی برای نمایشگاه به طور رایگان در اختیارشان قرار خواهیم داد.

    وی با بیان اینکه با همکاری صندوق امید در پی افتتاح یک محل دائمی برای فروش صنایع دستی هستیم، تصریح کرد: در پارک شهید در فضایی به سعت ۵۰۰ متر مربع محل دائمی بازارچه فروش محصولات و صنایع دستی را به صورت امانت فروشی خواهیم داشت.

    به گفته وی هنرمندان برای فروش محصولات در این محل نیازمند مجوز سازمان میراث فرهنگی هستند.

    کرمان نیز همانند دیگر شهر ها بهتر است یک محل دائمی بازارچه داشته باشد که هر هفته آن را به یکی از حوزه ها و یا گروه خاصی اختصاص دهد نظیر تولیدکنندگان، هنرمندان و محصولات زنان خانه دار  تا همه این افراد ساماندهی شوند و برای فروش مجبور نباشند هر هفته به جایی روند و اطلاع رسانی جدا صورت گیرد.

    البته بهتر است این نمایشگاه در مرکز شهر باشد و نه جایی دور و خارج از شهر، اگر حتی محلی کوچکی باشد با طبقه بندی و ساماندهی به راحتی می توان رضایت فروشنده و خریدار را جلب کرد.

     بسیاری از محصولات و مواد خوراکی با اینکه در شهرمان تولید می شود و پتانسیل تولید بالا را دارد اما از استان های مجاور می آید و این موضوع برای استان خوب نیست، شاید با ساماندهی تولیدات بتوانیم روزی همین محصولات بانوان را به استان های همجوار و سراسر ایران ارسال کنیم.

    البته مدیریت در این زمینه بسیار مهم است، مدیریت آن ترجیحا سالانه و بر اساس عملکرد و باشد نه اینکه به صورت فرمایشی فردی گمارده شود.

    خلاقیت و پویایی دراین زمینه به شکوفایی و رشد اقتصادی که نیاز جامعه امروزی است منجر خواهد شد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *